Muzeul Naţional de Artă al României şi Ambasada Italiei la Bucureşti sunt gazdele expoziţiei ""Noduri italiene. Cravata - evolutie, limbaj si stil"", al cărei vernisaj a avut loc miercuri seară, la sediul MNAR, în Rotonda Sălii Auditorium.
Organizată cu ocazia împlinirii a 130 de ani de relaţii diplomatice italo-române, arată Agerpres, expoziţia prezintă 150 de cravate, 10 costume bărbăteşti din diferite epoci şi o bogată documentaţie explicativă ce ilustrează evoluţia cravatei în cadrul modelor vestimentare, de la eşarfa înnodată din secolul al XVII-lea şi până în zilele noastre. Cravata reprezintă azi unul dintre simbolurile inconfundabile ale stilului rafinat şi exclusivist "Made in Italy".
Termenul ""cravată"" derivă din franţuzescul ""cravate"", adaptare a cuvântului croat ""hrvat"". Începând cu secolul al XVII-lea, când ofiţerii regimentului de cavalerie croată ajunşi la Paris în timpul Războiului de 30 de ani au introdus acest accesoriu în Franţa, şi până în zilele noastre, cravata a suferit o serie de modificări, devenind simbolul absolut al eleganţei masculine.
Expoziţia ilustrează nu numai evoluţia istorică a cravatei, ci şi evoluţia stilistică a acestui accersoriu. Piesele expuse sunt reprezentative pentru a demonstra varietatea de ţesături, modele, culori şi imprimeuri existente, precum şi varietatea tehnicilor de producţie a cravatelor, evidenţiindu-se trei mari stiluri de producţie: cel englezesc, cel franţuzesc şi cel italian.
Fie că este de tip papillon, cache-col, şapte pliseuri, plastron sau jabot, cel mai important atribut al cravatei este să fie bine înnodată. Deşi modalităţile de a înnoda şi de a purta cravata s-au schimbat de-a lungul timpului, ea rămâne podoaba care dezvăluie personalitatea celui care o poartă, un semn aparte al gustului şi obiceiurilor unei epoci. Expoziţia poate fi vizitată până la 10 ianuarie 2010, de miercuri până duminică, între orele 10,00-18,00.
Citește pe Antena3.ro