x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”. O carte de neratat, exclusiv cu Jurnalul

0
27 Sep 2021 - 15:50
”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”. O carte de neratat, exclusiv cu Jurnalul

Jurnalul vă oferă vineri, 1 octombrie, cartea ”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”, în care autorul Martyn Wittoch dezvăluie o mulțime de informații mai puțin știute despre serviciile secrete rusești începând cu CEKA, în 1917 și până la desființarea KGB-ului, în 1991.

Sintagma poliție secretă poate părea un pic ciudată, având în vedere faptul că rolul și impactul acesteia au fost „la vedere“. Agenţii CEKA, în jachetele lor de piele, săreau în ochi. Cei din NKVD, cu caschetele lor cu panglică albastră, erau şi ei cât se poate de vizibili, iar uniformele lor erau binecunoscute. Ieșeau la rampă cu ocazia paradelor de 1 mai, crispaţi în spatele mitralierelor, imitându-i pe colegii lor care apărau granițele URSS de dușmanii contrarevoluționari. Lagărele sistemului Gulag erau numeroase, extinse și bine cunoscute. Într-adevăr, Trustul de Construcții Estic din Extremul Orient, aflat pe Valea râului Kolîma, avea o suprafață de mărimea Franței. Realizarea Canalului Marea Albă – Marea Baltică (săpat cu deţinuţi) a fost trâmbiţată în buletinele de ştiri din cinematografe și chiar a dat numele unei mărci de țigări populare și ieftine. Nu era ceva secret. Cu toate acestea, sintagma „poliție secretă“ este folosită în această carte din trei motive principale. În primul rând, astăzi este atât de înrădăcinată în discursul academic, dar și în cel obișnuit, încât ar fi inutil să o abandonăm în favoarea sintagmei „poliție politică“. În al doilea rând, au existat multe lucruri secrete în ceea ce priveşte activitățile lor. Oamenii erau arestați, astfel încât dispăreau pur și simplu. Națiunea era supravegheată, observată și catalogată în secret, pentru a fi depistaţi „dușmanii poporului“. Adevărul era ascuns, deformat şi negat. După cum remarca Aleskandr Soljeniţîn, sistemul Gulag (deși binecunoscut) constituia în continuare un neidentificat „stat în stat”, o „lume în interiorul lumii“. Din acest motiv el şi-a intitulat celebra istorie referitoare la sistemul lagărelor de muncă Arhipelagul Gulag⁵. Chiar și această faimoasă carte, deși acceptată pe scară largă de mulți din Occident ca fiind o istorie fundamentală despre sistemul de lagăre sovietic, avea să fie descrisă mai târziu de soția autorului ca „poveşti de spus la gura sobei“⁶. Era o combinație emoționantă de reflecție istorică și de comentariu literar și politic asupra traumelor trecutului sovietic⁷. Chiar dacă nu pare a fi așa. În al treilea rând, o mare parte din rolul poliției secrete, așa cum am văzut, și fapt care îi poate surprinde pe mulți, a fost realizată printr-o colaborare activă cu o parte considerabilă a populaţiei, chiar dacă nenumărate alte vieți au fost distruse. Erau împletite în activitățile sale atât secretul, cât și afișarea sfidătoare, niveluri surprinzătoare de susținere populară, dar și teroarea publică. Au existat bătăi în uşă la primele ore ale dimineţii, dar și eroicii agenţi care apăreau pe afișele oficiale. Despre această „istorie secretă“ este vorba.

Este o istorie secretă în mai multe feluri. Ea dezvăluie rolul și activitățile poliției secrete în menținerea URSS. Analizează rolul secret (precum și pe cel public) al acesteia, manifestat dincolo de discursul oficial al statului și al țării, așa cum era prezentat de propagandă. Dar studiază și realitățile complexe din spatele unui sistem represiv de lungă durată și care pot constitui o surpriză pentru mulți cititori. O mare parte din toate astea au fost scoase la iveală din arhivele sovietice desecretizate abia la sfârșitul anilor ’80 și în anii ’90. O altă mare parte rămâne încă secretă, întrucât voința de a expune acest trecut sângeros a fost temperată din cauza dorinței actualului regim rus de a trage cortina peste dovezile referitoare la crimele din trecutul statului.
 

Când vorbim de „teroare“ ca instrument al guvernării, vorbim de utilizarea pe scară largă, fără discriminare, a violenței în scopul zdrobirii adversarilor și al descurajării potențialelor grupări de opoziție să ocupe un loc fruntaș. Aceasta presupune eliminarea normelor de drept şi a procedurilor juridice în favoarea torturii și a crimei nepedepsite sau fără drept de apel. Poate părea contraintuitiv, dar guvernele puternice nu folosesc „teroarea“. Nu au nevoie. Ele pot fi autoritare și tiranice, dar sunt destul de solide – beneficiind de suficient sprijin la toate nivelurile – astfel încât să nu simtă nevoia să declare război unei părţi importante din propria populație. Fără îndoială, teroarea, ca instrument de guvernare, este folosită de regimurile instabile, nesigure, poate chiar slabe, pentru a rămâne la putere. Ele se simt asediate. În cosecință, se baricadează. Cei din afară sunt „ceilalți“, masa în care nu se poate avea încredere și care, prin urmare, trebuie zdrobită, brutalizată și intimidată. Numai printr-o astfel de atomizare a populației, se susține, indivizii pot deveni atât de înfricoşaţi, zdrobiţi și izolaţi încât să fie incapabili să se opună regimului. Teroarea este un indiciu de slăbiciune politică, anxietate și nesiguranță. Nu este un semn de forță.

Între 1917 și 1991, regimul sovietic nu a fost de la un capăt la celălat un „regim al terorii“. Au existat perioade mari în care violența și represiunea la nivel de stat au fost mai reduse, vizând doar anumite persoane și grupuri ale căror credințe și activități păreau să amenințe regimul într-un fel sau altul. Ne amintim faptul că a existat, la acea vreme, un sprijin masiv sau cel puțin o fermă acceptare de care regimul s-a bucurat pe parcursul unor lungi perioade. Represiunea și controlul au constituit întotdeauna un fapt de viață, dar în acele momente ele nu erau dominante. Cu siguranță, însă, au existat perioade în care a fost un „regim al terorii“. E vorba despre perioadele în care s-a dat frâu liber violenței dezlănțuite de guvern împotriva populației prin serviciile sale de securitate. Au fost perioade în care „statul polițienesc“ a pus în umbră, într-o manieră dură, statul muncitorilor și al țăranilor, indiferent de ceea ce susţinea propaganda oficială. Vom vedea acest lucru în măcelul auto-justificat din timpul „Marii Terori“ din anii ’30; în felul în care statul a răspuns la criza din perioada Marelui Război Patriotic (1941-1945); în extinderea puterii sovietice în Europa de Est în etapele finale ale aceluiași război; în consolidarea puterii sale după război și în violența crescândă din ultimii ani ai lui Stalin. Cu toate acestea, o putem vedea și anterior, în vara și în toamna anului 1918. Și în violența terifiantă din perioada Războiului Civil care se dezlănţuise şi care a continuat până în 1921-1922.

Nu ratați, începând de vineri, 1 octombrie, Jurnalul și cartea ”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”, la prețul de 25,99 de lei.


 



Mai multe titluri din categorie

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați
Versiunea spaniolă a Elenei Ferrante a fost dezvăluită ca fiind trei bărbați de vârstă mijlocie, scrie Financial Times. Vineri seara târziu, premiul Planeta, în valoare de 1 milion de euro - cel mai bine plă...

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român
Galerie Foto Unul dintre scopurile principale ale proiectului Stagiunea de marți seara este revigorarea recitalurilor camerale și implicarea a cât mai mulți tineri muzicieni români în acest demers. Protagoniștii serii de 19 oc...

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză,  la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie
Spectacolul Equus de Peter Shaffer în direcția de scenă Victor Ioan Frunză, scenografia Adriana Grand, în româneste de Adrian Nicolae, producţie a Teatrului “Stela Popescu”, se joacă la Sala Mică a...

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava
Galerie Foto Documentarul intimist Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, va avea premiera mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava,...

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini în stagiunea centenară a Operei Naționale București

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini  în stagiunea centenară a Operei Naționale București
Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de...

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă anunțe premiera spectacolului Capcană mortală de Ira Levin (traducerea: Silvia Dumitrache), în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, o...

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești  înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri
Galerie Foto Inspirate din întâmplări și experiențe reale, poveștile orașului prind viață pe Harta Colecționarului de amintiri, în interpretarea artiștilor din echipa unteatru. 30 de povești de dragoste, realități...

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO
Galerie Foto În vremuri atât de imprevizibile ca cele pe care le trăim, Orchestrele și Corurile Radio România dăruiesc în continuare publicului concerte deosebite, menite să aducă bucurie atât melomanilor ce pot trece...

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă
Galerie Foto Între 15 – 30 octombrie, galeria neconvențională Celula de artă va găzdui instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus...

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...
Serviciul de email marketing furnizat de