x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”. O carte de neratat, exclusiv cu Jurnalul

0
27 Sep 2021 - 15:50
”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”. O carte de neratat, exclusiv cu Jurnalul

Jurnalul vă oferă vineri, 1 octombrie, cartea ”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”, în care autorul Martyn Wittoch dezvăluie o mulțime de informații mai puțin știute despre serviciile secrete rusești începând cu CEKA, în 1917 și până la desființarea KGB-ului, în 1991.

Sintagma poliție secretă poate părea un pic ciudată, având în vedere faptul că rolul și impactul acesteia au fost „la vedere“. Agenţii CEKA, în jachetele lor de piele, săreau în ochi. Cei din NKVD, cu caschetele lor cu panglică albastră, erau şi ei cât se poate de vizibili, iar uniformele lor erau binecunoscute. Ieșeau la rampă cu ocazia paradelor de 1 mai, crispaţi în spatele mitralierelor, imitându-i pe colegii lor care apărau granițele URSS de dușmanii contrarevoluționari. Lagărele sistemului Gulag erau numeroase, extinse și bine cunoscute. Într-adevăr, Trustul de Construcții Estic din Extremul Orient, aflat pe Valea râului Kolîma, avea o suprafață de mărimea Franței. Realizarea Canalului Marea Albă – Marea Baltică (săpat cu deţinuţi) a fost trâmbiţată în buletinele de ştiri din cinematografe și chiar a dat numele unei mărci de țigări populare și ieftine. Nu era ceva secret. Cu toate acestea, sintagma „poliție secretă“ este folosită în această carte din trei motive principale. În primul rând, astăzi este atât de înrădăcinată în discursul academic, dar și în cel obișnuit, încât ar fi inutil să o abandonăm în favoarea sintagmei „poliție politică“. În al doilea rând, au existat multe lucruri secrete în ceea ce priveşte activitățile lor. Oamenii erau arestați, astfel încât dispăreau pur și simplu. Națiunea era supravegheată, observată și catalogată în secret, pentru a fi depistaţi „dușmanii poporului“. Adevărul era ascuns, deformat şi negat. După cum remarca Aleskandr Soljeniţîn, sistemul Gulag (deși binecunoscut) constituia în continuare un neidentificat „stat în stat”, o „lume în interiorul lumii“. Din acest motiv el şi-a intitulat celebra istorie referitoare la sistemul lagărelor de muncă Arhipelagul Gulag⁵. Chiar și această faimoasă carte, deși acceptată pe scară largă de mulți din Occident ca fiind o istorie fundamentală despre sistemul de lagăre sovietic, avea să fie descrisă mai târziu de soția autorului ca „poveşti de spus la gura sobei“⁶. Era o combinație emoționantă de reflecție istorică și de comentariu literar și politic asupra traumelor trecutului sovietic⁷. Chiar dacă nu pare a fi așa. În al treilea rând, o mare parte din rolul poliției secrete, așa cum am văzut, și fapt care îi poate surprinde pe mulți, a fost realizată printr-o colaborare activă cu o parte considerabilă a populaţiei, chiar dacă nenumărate alte vieți au fost distruse. Erau împletite în activitățile sale atât secretul, cât și afișarea sfidătoare, niveluri surprinzătoare de susținere populară, dar și teroarea publică. Au existat bătăi în uşă la primele ore ale dimineţii, dar și eroicii agenţi care apăreau pe afișele oficiale. Despre această „istorie secretă“ este vorba.

Este o istorie secretă în mai multe feluri. Ea dezvăluie rolul și activitățile poliției secrete în menținerea URSS. Analizează rolul secret (precum și pe cel public) al acesteia, manifestat dincolo de discursul oficial al statului și al țării, așa cum era prezentat de propagandă. Dar studiază și realitățile complexe din spatele unui sistem represiv de lungă durată și care pot constitui o surpriză pentru mulți cititori. O mare parte din toate astea au fost scoase la iveală din arhivele sovietice desecretizate abia la sfârșitul anilor ’80 și în anii ’90. O altă mare parte rămâne încă secretă, întrucât voința de a expune acest trecut sângeros a fost temperată din cauza dorinței actualului regim rus de a trage cortina peste dovezile referitoare la crimele din trecutul statului.
 

Când vorbim de „teroare“ ca instrument al guvernării, vorbim de utilizarea pe scară largă, fără discriminare, a violenței în scopul zdrobirii adversarilor și al descurajării potențialelor grupări de opoziție să ocupe un loc fruntaș. Aceasta presupune eliminarea normelor de drept şi a procedurilor juridice în favoarea torturii și a crimei nepedepsite sau fără drept de apel. Poate părea contraintuitiv, dar guvernele puternice nu folosesc „teroarea“. Nu au nevoie. Ele pot fi autoritare și tiranice, dar sunt destul de solide – beneficiind de suficient sprijin la toate nivelurile – astfel încât să nu simtă nevoia să declare război unei părţi importante din propria populație. Fără îndoială, teroarea, ca instrument de guvernare, este folosită de regimurile instabile, nesigure, poate chiar slabe, pentru a rămâne la putere. Ele se simt asediate. În cosecință, se baricadează. Cei din afară sunt „ceilalți“, masa în care nu se poate avea încredere și care, prin urmare, trebuie zdrobită, brutalizată și intimidată. Numai printr-o astfel de atomizare a populației, se susține, indivizii pot deveni atât de înfricoşaţi, zdrobiţi și izolaţi încât să fie incapabili să se opună regimului. Teroarea este un indiciu de slăbiciune politică, anxietate și nesiguranță. Nu este un semn de forță.

Între 1917 și 1991, regimul sovietic nu a fost de la un capăt la celălat un „regim al terorii“. Au existat perioade mari în care violența și represiunea la nivel de stat au fost mai reduse, vizând doar anumite persoane și grupuri ale căror credințe și activități păreau să amenințe regimul într-un fel sau altul. Ne amintim faptul că a existat, la acea vreme, un sprijin masiv sau cel puțin o fermă acceptare de care regimul s-a bucurat pe parcursul unor lungi perioade. Represiunea și controlul au constituit întotdeauna un fapt de viață, dar în acele momente ele nu erau dominante. Cu siguranță, însă, au existat perioade în care a fost un „regim al terorii“. E vorba despre perioadele în care s-a dat frâu liber violenței dezlănțuite de guvern împotriva populației prin serviciile sale de securitate. Au fost perioade în care „statul polițienesc“ a pus în umbră, într-o manieră dură, statul muncitorilor și al țăranilor, indiferent de ceea ce susţinea propaganda oficială. Vom vedea acest lucru în măcelul auto-justificat din timpul „Marii Terori“ din anii ’30; în felul în care statul a răspuns la criza din perioada Marelui Război Patriotic (1941-1945); în extinderea puterii sovietice în Europa de Est în etapele finale ale aceluiași război; în consolidarea puterii sale după război și în violența crescândă din ultimii ani ai lui Stalin. Cu toate acestea, o putem vedea și anterior, în vara și în toamna anului 1918. Și în violența terifiantă din perioada Războiului Civil care se dezlănţuise şi care a continuat până în 1921-1922.

Nu ratați, începând de vineri, 1 octombrie, Jurnalul și cartea ”O istorie secretă. Statul polițienesc al Rusiei sovietice”, la prețul de 25,99 de lei.


 



Mai multe titluri din categorie

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...

TNRS prezintă spectacolul „you·tópia”, premieră a Secției germane

TNRS prezintă spectacolul „you·tópia”, premieră a Secției germane
Galerie Foto Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu invită publicul, în 24 octombrie 2021, la o premieră a Secției germane, spectacolul „you·tópia”, o producție inedită care îmbină teatrul, poezia, dansul, muzica și...

STOCKHOLM. Galeria Camera și o dezbatere despre problemele pieței de artă, la Supermarket 2021

STOCKHOLM. Galeria Camera și o dezbatere despre problemele pieței de artă, la Supermarket 2021
Galerie Foto O expoziție realizată de Centrul de artă Camera din Cluj-Napoca și o serie de  discuții interactive cu titlul „Chiera Arqui Art Collection”, propusă de artistele Alexandra...

Primul roman de spionaj din România, de vineri cu Jurnalul

Primul roman de spionaj din România, de vineri cu Jurnalul
Jurnalul vă oferă începând de vineri cartea "Sfârșitul spionului fantomă", scrisă de maestrul romanelor poliţiste,  Haralamb Zincă, "părintele" literaturii de gen din România. Acţiunea se petrece...

Cea mai valoroasă operă, semnată Ștefan Luchian, scoasă la licitație

Cea mai valoroasă operă, semnată Ștefan Luchian, scoasă la licitație
Galerie Foto A depășit cea mai mare evaluare de licitație prescrisă vreodată pentru o operă de artă românească scoasă la licitație în România și este programată să fie vândută în cadrul celui mai însemnat și...

Hervé Le Tellier, laureatul Premiului Goncourt ediția 2020, deschide cea de-a X-a ediție a FILTM

Hervé Le Tellier, laureatul Premiului Goncourt ediția 2020,  deschide cea de-a X-a ediție a FILTM
La finalul acestei luni debutează cea de-a X-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara (FILTM), cel mai important eveniment literar din Vestul țării. O nouă ediție pe care...

„Privește Orașul” și-a desemnat câștigătorul. Instalația arhitecturală temporară din Piața 700, Timișoara, gata de vizitat din 16 octombrie

„Privește Orașul” și-a desemnat câștigătorul. Instalația arhitecturală temporară din Piața 700, Timișoara, gata de vizitat din 16 octombrie
Galerie Foto Accentuarea potențialului nefolosit al unui spațiu public este misiunea asumată de Ordinul Arhitecților – Filiala Timiș, prin programul „Privește Orașul”. Viziunea pe termen lung a proiectului include...

„My Fair Lady” strălucește pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"  16 și 17 octombrie 2021

„My Fair Lady” strălucește pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"   16 și 17 octombrie 2021
„My Fair Lady” este musicalul care îi poate face chiar şi pe cei mai vehemenţi critici ai acestui gen să se lase seduşi de magia unei poveşti de dragoste plină de umor, de suspans şi de infinite contradicţii...

Bureți de fag de Mihai Duțescu: o narațiune sociologică reprezentativă pentru generația anilor 1980 – 2000

Bureți de fag de Mihai Duțescu: o narațiune sociologică reprezentativă pentru generația anilor 1980 – 2000
Galerie Foto Bureți de fag - noua carte de ficțiune semnată de Mihai Duțescu și publicată de Editura Trei ajunge zilele acestea în librăriile din București și din țară. Vă promitem o poveste de familie care nu vă va...

Un nou spectacol marca Gigi Căciuleanu. ”Kiritza sau jocul de-a…”, teatru coregrafic inspirat de Vasile Alecsandri

Un nou spectacol marca Gigi Căciuleanu.  ”Kiritza sau jocul de-a…”, teatru coregrafic inspirat de Vasile Alecsandri
Galerie Foto Gigi Căciuleanu prezintă în avanpremieră pe 13 octombrie, ora 20:00, și în premieră pe 14 octombrie ora 20:00, la Sala Studio a Teatrului Național București, „Kiritza sau jocul de-a…”, pornind de la...
Serviciul de email marketing furnizat de