Vrei sa faci un film ieftin? Vino in Romania sau macar in Europa de Est. Asta pare a fi concluzia revistei Hollywood Reporter.
Romania inseamna costuri de productie cu 70% mai mici decat in SUA, Cehia - multe spatii in studiouri, iar Ungaria - facilitati fiscale. Acestea sunt cateva dintre beneficiile mentionate de Hollywood Reporter intr-o analiza a oportunitatilor oferite de opt tari europene pentru producatorii de film.
ALEGERI. Probabil ca niciodata producatorii americani n-au avut mai multe posibilitati din care sa-si aleaga viitoarele locatii de filmare in Europa. Pentru statele de pe continent, miza e mare pentru ca productiile hollywoodiene serioase aduc zeci de milioane de dolari la buget. The Hollywood Reporter pune sub lupa opt tari - Romania, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Franta, Spania, Germania si Marea Britanie - , prezentand avantajele si dezavantajele fiecareia.
ESTIMARI. Publicatia estimeaza ca aproximativ 50 milioane de dolari au fost cheltuite pe serviciile de productie de film in Romania anul trecut. Iar cifrele se anunta bune si pentru 2005. Costul mediu de productie al unui film de fictiune in Romania este cu 40%-60% mai mic decat in Marea Britanie si cu pana la 70% mai mic decat in Statele Unite. Nu exista insa facilitati fiscale promovate de autoritati pentru a atrage producatorii straini, iar infrastructura tarii - mai ales drumurile - este sub standardele europene, astfel ca unele locatii sunt greu accesibile.
AVANTAJE. Principalele avantaje ale Romaniei sunt asadar forta de munca ieftina si varietatea locatiilor, scrie publicatia. Prin cele doua mari studiouri ale sale, MediaPro si Castel Film, Romania a atras tot mai multe productii straine. Printre acestea se numara "Joyeux Noel" (propunerea Frantei pentru nominalizarile Premiului Oscar pentru cel mai bun film strain), "Blood & Chocolate", "The Cave" (doua dintre cele patru productii Lakeshore filmate la Buftea), "Cold Mountain (cu un buget de 83 milioane de dolari), "7 Seconds" si "Razorâs Edge" (ambele cu Wesley Snipes).
VIITOR. La producatorii pentru care costul este un factor-cheie, nisipurile sunt in continua miscare. O data cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana in 2007, preturile vor creste probabil, arata The Hollywood Reporter. Tarile baltice intra in joc in acest context. Capitala Lituaniei, Vilnius, atrage deja producatorii de televiziune. Si nu va mai dura mult pana cand Turcia, candidata la integrarea in UE, isi va valorifica forta de munca ieftina in cinematografie.
TARILE CIVILIZATE. Are reputatia unei tari cu forta de munca foarte scumpa, dar Franta contrabalanseaza acest lucru cu cateva avantaje clare: decor superb, experti in efecte speciale, studiouri si servicii de postproductie si, mai nou, deschiderea monumentelor istorice catre echipele de filmare. Datorita acestei decizii recente a ministrului Culturii, Sofia Coppola a devenit primul regizor caruia i s-a permis acces larg in Palatul Versailles pentru a turna "Marie-Antoinette", in timp ce Ron Howard a putut filma la Luvru ecranizarea bestsellerului "Codul lui Da Vinci", de Dan Brown.
Soare o buna parte din an, peisaje variate si costuri ceva mai mici decat in alte tari din vestul Europei - nu e numai oferta Spaniei pentru turistii obisnuiti, ci si pentru cineasti. Tehnicieni de top, studiouri renumite in intreaga lume si o institutie care atrage proiectele cinematografice la Londra sunt principalele motive pentru care Marea Britanie este in continuare o destinatie a realizatorilor de film, desi unii dintre ei s-au mutat spre Est in ultimii ani.
PRAGA: MAI PUTIN IEFTINA
|
Din cauza scaderii cursului dolarului si a cresterii constante a salariilor, Praga nu mai este la fel de ieftina ca la inceputul anilor â90. Capitala ceha ramane totusi in topul destinatiilor cineastilor gratie versatilitatii locatiilor, a spatiilor disponibile in studiouri, a echipelor tehnice vorbitoare de limba engleza si, din mai 2004, a granitelor deschise cu alte state din Uniunea Europeana. "Oamenii inca au sentimentul ca obtin cel mai bun pret aici", spune Matthew Stillman, cofondator al celei mai mari companii din domeniu din Cehia, Stillking Films. In plus, directorul Comisiei de film din Cehia, Ludmila Claussova, spera ca un studiu despre industria filmului sustinut de Ministerul Culturii va convinge autoritatile sa propuna facilitati fiscale pentru producatori. "Politicienii trebuie sa inteleaga ca proiectele straine ajuta
productia nationala de filme", spune Claussova.
|
|
UNGARIA SI BULGARIA
|
Spre deosebire de Romania si de Cehia, Ungaria are unul dintre cele mai generoase sisteme fiscale pentru realizatorii de filme. Anul trecut, autoritatile au introdus un rabat de 20% la banii cheltuiti in Ungaria de producatorii straini, cu conditia ca un partener local sa fie implicat. Masura a prins deja in plasa doua prazi mari: regizorul Steven Spielberg a filmat o parte din "Munich" la Budapesta, iar producatorul american Fox a folosit locatii din Ungaria pentru filmul sau pentru copii "Eragon". Bulgaria a intrat mai tarziu in randul tarilor din Europa de Est care reprezinta o afacere pentru cineasti. "Ungaria si Republica Ceha ofera aceleasi facilitati, dar preturile noastre sunt mai competitive", sustine Evgheni Michailov, directorul executiv al Boyana Film Studios. Cele mai mari studiouri de aici, Boyana si Nu Image, sunt pe cale sa formeze una dintre cele mai mari intreprinderi de acest tip din Europa.
|
|