In anul 2010, la Academia din Kronberg – Germania (unde Kremer este si profesor, iar Kremerata Baltika este orchestra in rezidenta) – a avut loc cea de a 10-a aniversare a festivalului intitulat "Muzica de Camera uneste lumea".
Pentru aceasta, Kremer a sprijinit ideea unei actiuni speciale care sa omagieze o personalitate a tuturor epocilor, Johann Sebastian Bach, dar si o figura moderna, de mare anvergura, pianistul canadian Glenn Gould, recunoscut ca unul dintre cei mai mari interpreti ai muzicii bachiene. El a inregistrat aproape toata opera maestrului, celebrele Variatiuni Goldberg producand in 1955 o adevarata revelatie asupra acestei capodopere.
Tehnica perfecta, stralucirea tonului, limpezimea incredibila a planurilor polifonice, constructia impresionanta, sobrietatea expresiei ce releva insa elevatia spirituala, sunt elemente ale artei atat de admirate a muzicianului canadian.
Invitand mai multi compozitori prieteni sa-i ofere transcriptii pentru vioara si orchestra de coarde ale unor lucrari bachiene din repertoriul lui Glenn Gould – un omagiu original adus unui pianist –, Kremer creeza "un dialog cu timpul" si, cum el insusi declara: "indiferent de limbile lor materne (Valentin Silvestrov, ucrainean, Carl Vine, austriac-australian, Raminta Šerkšnite, lituaniana, Stevan Kovacs Tickmayer, maghiar-sarb, Aleksandr Raskatov, Leonid Desyatnikov si Victor Kissine, rusi), ei vorbesc aici… "Bach" – "un limbaj universal de secole".
Dupa marturisirile lor, aproape toti acesti muzicieni au cautat sa reproduca in transcriptiile lor articulatiile, micile variatii de tempo, fina agogica a interpretarilor lui Gould, totul configurand o atragatoare "Arta a instrumentatiei". Stevan Kovacs Tickmayer a adus pe langa unele Variatiuni Goldberg si trei Intermezzi de Arnold Schönberg pe care, de asemenea, Gould i-a avut in repertoriu. Iar Viktor Kissine uneste Aria din Variatiunile Goldberg cu un Canon de Bach pe o tema de insusi Goldberg, pianistul care le-a interpretat initial.
Ansamblul "Kremerata Baltika" si Gidon Kremer interpreteaza de mai multi ani si lucrari de GEORGE ENESCU (1881-1955). Octetul in Do major op. 7 pentru coarde, terminat in 1900, este una dintre lucrarile care au marcat maturizarea stilului enescian.
Compozitorul de aproape 19 ani, inca student la Conservatorul din Paris, avea sa considere ca, odata cu Sonata op. 6 pentru pian si vioara (scrisa cu un an inainte) si acest Octet, "a devenit el insusi".
Valorificand magistral posibilitatile sonore ale octetului de coarde, Enescu a dat, inca din enuntul la unison al primei teme emblematice, o maretie si o densitate expresiva greu de egalat. A plecat de la principiul ciclic, dar a mers mai departe si a edificat o arhitectonica muzicala neobisnuita. Cele 4 parti, ample ca intindere in timp, alcatuiesc o singura mare forma de sonata, prima parte constituind expozitia extrem de bogata in teme, a doua si a treia – dezvoltarea, iar ultima – reexpozitia.
Aceasta adevarata virtuozitate in conceperea lucrarii consta si in faptul ca fiecare parte in sine isi pastreaza autonomia, iar temele partilor interioare, desi par noi, sunt de fapt inrudite cu cele din partea I, capatand astfel un caracter dezvoltator. Octetul a dezvaluit si alte elemente ce au devenit treptat constante ale stilului enescian: fluiditatea data de preponderenta polifoniei, pendularea permanenta intre tonalitatea majora si cea minora, modalismul cu trepte mobile aducand acel parfum romanesc ce nu a disparut niciodata din
muzica sa.
GIDON KREMER (n. 1947), violonist si dirijor leton. A fost elevul lui David Oistrah, distins la prestigioase concursuri: Regina Elisabeta, Ceaikovski, Paganini. Este fondator de festivaluri (Lockenhaus – Austria), al binecunoscutei orchestre de camera Kremerata Baltica (1996), cu care a efectuat turnee, A jucat rolul lui Paganini in filmul lui Peter Schamoni – Frühlingssinfonie. Canta muzica baroca si moderna (inclusiv Enescu). Canta pe instrumente Amati 1641, Guarneri del Gesù 1730, Stradivarius ("Baron Feilitsch" 1734). Din 1980 este stabilit in Germania.
Miercuri 21 septembrie
Ora 17.00 Ateneul Roman
Seria "Recitaluri si concerte camerale"
KREMERATA BALTIKA
Solist si dirijor : GIDON KREMER
Program :
● The Art of instrumentation – J.S.BACH Project (Omogiu lui Glenn Gould)
Lucrari de J.S. Bach, orchestrate pentru ansamblu de coarde si vioara solo de Raskatov, Tickmayer, Kancheli etc.
● G. Enescu – Octet in Do Major op. 7 (aranjament pentru orchestra de coarde de Leonid Desyatnikov)
Très modéré (Foarte moderat)
Très fougueux (Foarte impetuos)
Lentement (Lent)
Mouvement de valse bien rythmée
(Miscare de vals bine ritmata)