De trei ani tot încercăm! E greu de prins Maestrul Dylan, mai ales că există constrângerile impuse de transportul său, pentru că nu zboară cu avionul. Dar e şi meritul lui Marius Tucă, m-a sunat constant în aceşti trei ani să-mi aducă aminte şi să nu mă dau bătută. Mărturisesc că sunt emoţionată că am reuşit să-l convingem pe Bob Dylan să includă şi Bucureştiul în turneul său.
● Am înţeles că managerul lui e un tip dificil, foarte riguros, toate trebuie să "treacă" pe la el...
Absolut toate materialele sunt aprobate doar de management. Managerii americani sunt în general mai exigenţi, iar contractele cu artiştii americani au cele mai multe pagini.
● Alături de Rolling Stones, Dylan e cea mai mare personalitate din istoria muzicii, care vine în România...
Eu ştiu cât de mult îi iubeşti pe Stones, dar mă tem că Bob Dylan e tăticul lor! Nu că o spun eu, chiar revista "Rolling Stone" l-a declarat cel mai important artist al tuturor timpurilor. Bob Dylan este un compozitor, interpret, poet care a influenţat generaţii de artişti şi, prin compoziţiile sale, le-a dat piese emblematice, care le-au definit cariera. Iar aici putem enumera atât de multe exemple, de la Peter, Paul & Mary cu "Blowin' in the Wind" până la Guns N' Roses cu "Knocking On Heaven's Door". Chiar şi Eric Clapton a făcut un cover celebru după "Knocking On Heaven's Door", ca să nu mai vorbim despre Rolling Stones, care în anii '90 şi-au regenerat cariera cu un cover după "Like A Rolling Stone". Nu ştiu dacă a făcut cineva un studiu, dar e posibil ca Bob Dylan să fie artistul/compozitor cu cele mai multe coveruri după piesele sale.
● În România, biletele de concert sunt mai ieftine decât în Europa, dar destul de scumpe raportat la veniturile românilor. Nu cumva avem prea multe taxe?
Da, avem prea multe taxe şi încă mai apar. Există şi taxe redundante, cum ar fi taxa de timbru, care ar fi trebuit eliminată în 1996, când a ieşit Legea 8 şi s-a format UCMR-ADA, care colectează drepturile de autor. Să-ţi dau câteva exemple: în Olanda, TVA pe bilete este 6%, în Anglia PRS-ul (echivalentul UCMR-ADA) este 3% negociabil. Nivelul taxelor în Europa Occidentală se situează la 10%-20% din bilet, pe când în România sărim de 30%. Sunt nişte condiţii vitrege pentru o industrie care face primii paşi.
● Concerte avem, dar nu întotdeauna locaţiile sunt cele mai potrivite...
Hai să-ţi spun pe şleau: este ruşine ca o capitală europeană să nu aibă cel puţin o sală de concerte de 1.000-2.000 de locuri, şi aici nu pun la socoteală sala Teatrului Naţional, care e sală de teatru şi nu poate fi închiriată decât lunea, uneori. Noroc cu Sala Palatului şi Polivalenta, deşi nici una dintre ele nu a fost construită pentru concerte şi de aceea, uneori este extrem de dificil să pui acolo producţiile unor artişti mari.
Sper din suflet ca Stadionul Naţional să fie gata la anul, pentru că anul acesta am pierdut deja U2, aveam şi data, 3 septembrie -, iar producţia lor din turneul "360" nu poate încăpea decât pe un stadion mare. Şi, că tot vorbim despre stadioane, unele concerte sunt perfect potrivite pentru Stadionul Cotroceni (capacitate 25.000), unde de altfel am şi făcut câteva evenimente minunate: Kylie, Metallica, Lenny Kravitz, Iron Maiden.
Nu ştiu de ce, dar BNR nu doreşte ca stadionul să mai fie folosit pentru concerte, deşi am încercat din răsputeri să-i convingem. Poate mai întrebaţi şi voi...
● Unul dintre cei mai buni chitarişti din lume, Gary Moore, vine şi el la Bucureşti.
Ah, da, mă întrebi despre următorul nostru eveniment, Ciuc Summer Fest, care va avea loc între 16 şi 18 iulie pe Stadionul "Iolanda Balaş". Dacă-ţi mai aduci aminte, Summer Fest este o platformă mai veche, pe care am lansat-o în 2008 cu prilejul concertului Kylie Minogue. Sunt evenimente tip festival, cu un headliner şi alţi câţiva artişti în deschidere. Anul acesta, alături de Gary Moore, headlineri sunt Faithless şi Pink Martini.
Gary Moore e aşteptat de multă vreme în România, înţeleg că au mai fost câteva încercări. Show-ul lui este de o virtuozitate fabuloasă şi toată lumea abia aşteaptă să asculte live "Still Got the Blues". El este unul dintre cei mai mari chitarişti ai tuturor timpurilor, de fapt treaba e clară atunci când Gibson Guitars, una dintre cele mai mari firme din lume, îţi dedică o linie de instrumente - The Gary Moore Les Paul BFG!
● Cum crezi că este anul acesta pentru industria de spectacole?
Greu; criza a afectat bugetele de marketing ale multor parteneri tradiţionali de-ai noştri, iar evenimentele mari se fac numai cu contribuţii substanţiale din asemenea bugete; altfel, chiar cu un concert sold-out, rişti să pierzi zeci sau sute de mii de euro. Şi publicul a devenit mai circumspect, cumpără bilete pe ultima sută de metri.
Sunt însă mulţumită că într-un peisaj financiar relativ sumbru am reuşit să punem la cale două evenimente importante, Bob Dylan şi Ciuc Summer Fest, unde avem alături vechi şi buni parteneri, Raiffeisen Bank şi Ciuc Premium.