Cu această ocazie, la Galeria ICR Madrid, se va putea vizita, în perioada 12 noiembrie – 22 decembrie 2024, expoziția Retrospectiva Concursului Internațional „George Enescuˮ, realizată în 2016 de cercet. dr. Irina Nițu, sub îndrumarea științifică a regretatului prof. univ. dr. H. C. Viorel Cosma, muzicolog, critic muzical, istoriograf, și completată ulterior cu informații referitoare la evenimentele desfășurate până în prezent. În deschiderea concertului, va vorbi renumitul compozitor madrilen José Luis Turina, nepotul maestrului Joaquín Turina.
Concertul de la Barcelona, organizat în colaborare cu Consulatul Gerneral al României de la Barcelona, este dedicat Zilei Naționale a României.
Valentin Șerban și Mihai Diaconescu vor crea o călătorie sonoră prin peisaje folclorice și culturale, de la legendarii munți ai României până la freamătul mediteranean de pe străzile Spaniei, reflectând bogăția și diversitatea muzicii populare și influența acesteia asupra marilor compozitori ai secolului al XX-lea.
PROGRAM CONCERTE:
Béla Bartók (1881-1945)
Dansuri populare românești
Manuel de Falla (1876-1946)
Suita populară spaniolă
George Enescu (1881-1955)
Sonata nr 3 în la minor pentru pian şi vioară în caracter popular românesc, op. 25
Rodion Shchedrin (1932- )
În stilul lui Albeniz
Paul Constantinescu (1909-1963)
Toccata - Joc Dobrogean
George Enescu (1881-1955)
Lăutarul din Suita Impresii din copilărie op. 28
Pablo de Sarasate (1844-1908)
Zigeunerweisen
Conform declarației celor doi muzicieni, vor prezenta „un program dinamic și complex care include lucrări din două lumi foarte diferite, dar care au în comun inspirația folclorică. Vom începe cu Dansurile Populare Românești de Béla Bartók - un ciclu de șase miniaturi folclorice culese de Bartók din regiunea Transilvaniei. Cele șase dansuri Românești sunt urmate de cele Șapte Cântece Populare scrise de Manuel de Falla care au fost culese din diferite colțuri ale Spaniei, reușind să portretizeze temperamentul spaniol în multiplele sale stări. Un detaliu interesant este faptul că Manuel de Falla se afla la Paris când a compus aceste lucrări. În centrul programului se află Sonata nr.3 «în caracter popular românesc» de George Enescu, una din marile capodopere enesciene, care reprezintă un vârf al acestui gen. Se remarcă prin scriitura improvizatorică, Enescu reușind să conceapă structuri ritmico-melodice care să imite perfect muzica folclorică și țigănească de pe meleagurile noastre. De subliniat faptul că Enescu nu a împrumutat nicio linie melodică, totul este „fabricat” într-un mod genial. Programul va continua cu alternanța muzicii aparținând celor două lumi.” Mihai Diaconescu va prezenta «Joc Dobrogean» de Paul Constantinescu urmat de interpretarea lui Valentin Șerban a piesei «Lăutarul» de George Enescu, iar concertul se va încheia cu spectaculoasa Zigeunerweisen scrisă de Pablo de Sarasate.
Valentin Șerban, „un talent ieșit din comun care dispune de o cunoaștere completă a instrumentului în profunda sa intimitateˮ, după cum îl descrie dirijorul Cristian Mandeal, este recunoscut pentru măiestria sa tehnică și rafinamentul cu care tratează fiecare partitură, aducând o notă de originalitate în fiecare interpretare. Sunetul său vibrant și emoția pură pe care o transmite au încântat atât melomanii din România, cât și pe cei din Germania, Serbia, Macedonia, Bulgaria, Ungaria, Danemarca, Polonia, Spania, Belgia sau Ucraina. A fost membru al Orchestrei Române de Tineret și al Ansamblului Les Dissonances, condus de David Grimal, colaborând cu Midori, Alina Pogostkina, Andrei Ioniță, Erik Schumann, Alissa Margulis, Alexander Buzlov, Konstantin Heidrich, Claudio Bohórquez, Julia Hamos, Viviane Hagner, Vladimir Mendelssohn, Philippe Graffin și Nicolas Dautricourt. De asemenea, este singurul muzician român care a cântat vreodată la vioară într-un întuneric total pentru public, incluzând una dintre cele mai complexe lucrări din repertoriul violonistic (Bach, Kreisler, Enescu, Paganini, Ysaÿe). Este vorba de concertele „Bach Unseen" şi „Concert cu ochii larg închişi” pe care le-a făcut în colaborare cu artistul vizual Cristina Bobe, pornind de la ideea că „Muzica se aude, nu se vede”.
Mihai Diaconescu, un pianist de o sensibilitate singulară, impresionează prin delicatețea și profunzimea interpretărilor sale, reușind să transpună fiecare notă într-o emoție puternică și fermecătoare. De-a lungul carierei sale, a colaborat cu artiști de renume precum Serghei Lomovsky (vioara a doua din cvartetul Borodin), Ludmila Kruskhova, Pascal Gallois, Alexandru Tomescu, Cristina Anghelescu și a concertat pe scene prestigioase, remarcându-se ca unul dintre cei mai promițători pianiști ai generației sale. Ca solist, a susținut concerte cu orchestre din România, Bulgaria și Finlanda, sub bagheta unor maeştri cum ar fi: Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Petre Sbârcea, I. Ilarion Galați, Gheorghe Costin, Tiberiu Soare, Ovidiu Bălan, Alexandru Iosub, Mihail Agafița, Jaan Ots, Gianluigi Zampieri.