De peste sapte decenii, capodopera lui Piotr Ilici Ceaikovski, opera Evgheni Oneghin s-a aflat in repertoriul Operei Nationale Bucuresti.
Dupa ce Opera a primit un sediu nou, actualul sediu, in stagiunea 1958-1959, lucrarea a fost prezentata intr-o noua montare, apartinand maestrului Hero Lupescu. La pupitrul dirijoral s-a afl at Constantin Petrovici, scenografia a fost semnata de Ofelia Tutoveanu si Paula Brancoveanu, coregrafi a de Vasile Marcu, iar maestru de cor era Gheorghe Kulibin.
Distributia a fost una de invidiat, cu Maria Crisan, Teodora Lucaciu, Zoe Dragotescu (Tatiana), Vera Rudeanu, Iulia Buciuceanu (Olga), Nicolae Herlea, Ladislau Konya (Oneghin), Valentin Teodorian, Mihail Stirbei (Lenski), Zenaida Pally, Maria Snejina (Filipievna) si Valentin Loghin, Viorel Ban (Gremin).
Distributiile mari au continuat, daca ar fi sa amintim numai pe cea din 1983-1984, cu Sanda Sandru, Ionel Voineag, Emil Iurascu, Dan Zancu.
In 2009, Opera Nationala Bucuresti a pregatit o noua montare de anvergura a operei Evgheni Oneghin , prezentata la data de 22 martie, eveniment ce a marcat 130 de ani de la premiera absoluta a lucrarii la Moscova. Evenimentul a reprezentat readucerea celei mai valoroase creatii lirice ruse in repertoriul ONB. Scenografia apartine creatoarelor Maria Miu si Viorica Petrovici, coregrafi a lui Florin Fieroiu, iar lighting design-ul este semnat de Chris Jaeger. Aceasta din urma productie va participa anul acesta la Festivalul International si Concursul George Enescu, la pupitrul dirijoral afl andu-se maestrul Iurie Florea.
Opera Evgheni Oneghin este o lucrare-simbol pentru cultura rusa, deoarece imbina fericit versul nemuritor al lui Puskin cu muzica plina de farmec a lui Ceaikovski. Celebrul roman omonim, in versuri, al lui Alexandr Puskin a reprezentat o adevarata revolutie in literatura rusa. Iar Ceaikovski a reusit sa pastreze fluenta poeziei prin mijloace muzicale. Subiectul este, atat din punct de vedere poetic, cat si din punct de vedere muzical, destinat in special tinerilor, abordand teme foarte familiare lor: dragostea, tradarea, sentimentul, pasiunea, puritatea sufl eteasca.
Este o opera despre tineri, pentru tineri si ma bucur foarte mult ca am reusit sa facem acest spectacol cu tineri. Este un examen pentru muzicienii care realizeaza acest spectacol, examen de maturitate, de competenta profesionala.
In istoria Operei Nationale Bucuresti, acest spectacol a avut o viata lunga, datorita distributiilor foarte bune si nu din cauza conjuncturii politice. Sper ca si aceasta montare va avea o viata frumoasa, plina de performante artistice.
Iurie Florea – din caietul-program al premierei din 2009