x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Hoţia, ca o meserie

Hoţia, ca o meserie

de Maria Sârbu    |    24 Noi 2011   •   21:00
Hoţia, ca o meserie

Un spectacol cu Sanda Toma este, fara doar si poate, un regal scenic. Ac­trita din generatia de pomina, su­pra­numita 'generatia de aur', joaca la Teatrul de Comedie in spectacolul re­cent montat de Lucian Giurchescu, 'Invata-ma, Céline!' de Maria Pacôme. Este o revenire a reputatei ar­tiste la 'Comedie', dar si o reintalnire a ei, dupa 20 de ani pe scena de aici, cu Lucian Giurchescu, cel care a semnat mai multe spectacole, fiind si directorul acestui teatru in doua ran­duri: 1969-1979 si 1990-1994.

Actrita, ajunsa la o venerabila varsta, impresioneaza prin energia sa, prin jocul firesc, iar vocea-i cris­ta­li­na iti asigura 'confortul', in calitatea ta de spectator, in sala de teatru.

In 'Invata-ma, Céline!', Sanda To­ma ii are parteneri pe Aurora Leonte, Delia Nartea, Marius Drogeanu si Alexandru Conovaru. In Sala Studio a 'Comediei', regizorul Giurchescu si-a propus cu aceasta echipa, la care s-au alaturat si Adrian Lis (decorul), Mirela Traistaru (cos­tumele) si Vasile Manta (ilus­tratia muzicala), sa spuna 'povesti tea­trale', ce nu pretind ca sunt, asa cum spune el in caietul de sala, 'reali­ta­te 100%, dar pleaca de la ea per­mitandu-si – cu zambet sau scrasnet – sa brodeze pe marginea realitatii, sa in­venteze rinocerii vorbitori si fa­ca­tori de rele sau hoti simpatici, fara a ne obliga sa le urmam exemplul'.

Despre hoti e vorba in aceasta piesa. Céline, pe care o interpreteaza Sanda Toma, se trezeste in frumoasa ei casa cu un hot, pe nume Guillaume (Marius Drogeanu), hot care nu o impresioneaza catusi de putin, da­ra­mi­te sa o sperie. Ea, o profesionista in ale hotiei, o are alaturi in casa pe Anna (Aurora Leonte), con­lu­cra­toa­rea sa – prima e 'as', a doua e 'valet', dar acest neispravit, care e 'ne­no­ro­cul in picioare', a venit la furat cu un pistol de jucarie.

Ce usor il manipu­leaza Céline, cat de vicleana poate fi, pentru a-si atinge scopul, adica de a-l aduce in 'confrerie', in bransa lor, pe acest neindemanatic si cinstit hot, dar inzestrat cu un dar ceresc: poa­te sa reproduca intocmai o opera de arta moderna. 'Experimentul' e fa­cut chiar in casa lui Céline, unde e la vedere un tablou de Joan Miró. Si toc­mai cand ea pune la cale 'o afa­cere', folosind acest talent al lui Guillaume, ii vine in vizita fiul Pierre (Al. Conovaru) – baiat cinstit si corect –, anuntand-o ca a invitat-o aici si pe logodnica sa, Natasa (Delia Nartea). Si cand aceasta 'pipita' intra in casa, ea descopera valorile familiei sale, furate. Hotii, de fapt hoatele, sunt Céline si Anna. Natasa nu anunta politia, ci recupereaza obiectele. Nu e de ajuns, il cumpara, la propriu, pe Guillaume, caci e un bun falsificator, iar ea e proprietara a doua galerii de arta. Ce fac Céline si Anna? Sunt nevoite sa revina la meseria lor. Si o fac cu voiosie.

×
Subiecte în articol: teatru