De ani buni, crema economistilor si inginerilor travestiti in finantisti masoara, calculeaza, inventeaza, deseneaza⦠uneori mai si valseaza⦠pe marginea celor mai performante domenii ale Romaniei. Care ar fi acelea? Cum le identificam? Greu de spus si, mai ales, greu de dat un verdict.
S-a pariat si mizat, la un moment dat, pe agricultura. N-a iesit mare profit.
Ca nu avem clima potrivita, ca solul nu e atat de fertil, ca nu prea suntem utilati, ca taranul lucra ce lucra si mai ia o pauza de masa, de
casa, de spus snoave la nevasta.
Forta de munca - asta da marfa pentru export! In atelierele romanesti - din fabrici si manastiri - se lucreaza pentru cei mai in voga designeri ai momentului, ce imbraca trupurile unor doamne si domni care castiga cat o buna parte din PIB-ul Romaniei - am numit aici artistii de la Hollyood. Cu migala, cu transpiratie - inspiratia e de peste hotare - cu truda si ravna ies lucruri admirabile, vandute pe bani grei, chit ca mana de lucru e ieftina ca braga.
Ar mai fi cimentul, ca domeniu de top. La cat se construieste, inversunat, industria materialelor necesare ridicarii cladirilor ar trebui se mearga beton. Si merge!
In rest, sunt alte atatea domenii care ar putea sa duduie, incat nu stiu cu ce si cu cine sa incep. Dar pentru ca timpul ne preseaza, mi-a venit o idee. Haideti sa intram, cateva momente, in pielea cumparatorului de la Carrefour sau Selgros, sau Cora, sau Metro, sau oricare hipermarket. Cosul incarcat pana la refuz din fata caselor de marcat reprezinta, de fapt, caimacul economiei romanesti.
Asta vor romanii si asta cumpara. Numai ca, pe cele mai multe etichete, scrie in ungureste, nemteste, frantuzeste, americaneste sau, la muraturi si alte conserve, chiar bulgareste.
Ce-avem in cosul cresterii economice? Ceva pentru copii, ceva pentru barbati, ceva pentru femei, cate ceva pentru toate varstele, situatiile sociale si financiare. Pentru copii, o familie cheltuieste cel mai mult: imbracaminte, incaltaminte, jucarii, rechizite, alimente, dulciuri, multe dulciuri, divertisment si mai mult divertisment, ca de educatie ne-am ocupat saptamana trecuta. Ce bogati am deveni, ca natiune, daca toate aceste necesitati ar putea fi fabricate la noi, aici, in Romania, dar la standardele mult ravnite
ale economiilor capitaliste de-adevaratelea.
In cazul domnilor, situatia se si simplifica, dar se si diversifica. Domnii au nevoie de foarte, foarte multe lucruri, pentru a se simti bine. Renunt la insiruire, pentru ca ar trebui sa scoatem si publicitatea din ziar, ca sa-mi incapa toate, dar toate doleantele barbatilor. Amintesc doar cateva.
De la haine la cosmetice, de la accesorii la tabieturi, de la vicii, la tratamente (pe o parte stricam, pe alte doua reparam, si asta costa). Carti, CD-uri, electronice, mese la restaurant, excursii. Ce bogati am deveni, ca natiune, daca toate aceste necesitati ar putea fi fabricate la noi, aici, in Romania, dar la standardele mult ravnite ale economiilor capitaliste de-adevaratelea.
A venit si randul doamnelor, domnisoarelor si domnitelor. Parfumuri, toalete, ceaiuri cu fetele, filme, carti, multe carti, posete, pantofi, iaurturi, reviste cu retete, de fericire si de slabire, cadouri, surprize, specializari, creme, flori, cercei⦠dar cate nu ii trebuie unei femei! Ce bogati am deveni, ca natiune, daca toate aceste necesitati ar putea fi fabricate la noi, aici, in Romania, dar la standardele mult ravnite ale economiilor capitaliste de-adevaratelea.
Dragi guvernanti, cand va veti hotari sa va hotarati cine va face si desface Guvernul, prima vizita oficiala si de lucru ar fi tocmai buna la cumparaturi, alaturi de romani de rand. Stati cu ei la rand si aflati ce domenii trebuie sa stimulati pentru a ne fi bine. Teoriile incropite in birouri fac mai putin decat o ceapa degerata. Dar fac mult rau natiunii. Noua, tuturor.