x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Comerţul de artă: Noii colecţionari

0
Autor: Tudor Octavian 02 Noi 2011 - 21:00
In acceptia generala, colectionarul e un om cu stare si cu un arbore ge­ne­a­logic prestigios, fin cunoscator al artelor si existand intr-o lume de pri­vilegiati. Pana nu demult, asta in­telegea toata romanimea prin "lu­mea colectionarilor". Si nu gre­sea, pentru ca la noi colectiile de arta, devenite de patriomoniu spi­ri­­tual, aveau toate un proprietar cu un nume si cu loc in istorie.

Inmultindu-se la nesfarsit tar­gu­rile si coborand negotul de obiecte cu marcaj artistic de la ga­leriile si casele de licitatii la targul du­minical cu inventar divers avand patina timpului, s-au diver­si­ficat, inmultindu-se, de asemenea, in toate straturile sociale amatorii de lucruri de colectie. Fe­no­menul are ceva dintr-o explozie in lant, in care secventele sunt, in ace­lasi timp, cauza si efect. Cauza adan­ca a fenomentului trebuie aflata nu in evolutiile comertului, in general, ci in modificarile su­fe­ri­te de abordarile istoriei. Lumea s-a cam plictisit de cartile care glorifica razboinicii si sacralizeaza con­flagratiile. Istoria curenta a so­ci­etatii omenesti intereseaza mai mult decat partinitoarele povesti patriotice, cu variatii de fond de la o tara la alta.

Arheologia sociala a rescris is­toria de zi cu zi a comunitatilor, cu accent pe obiectele si marturiile de interes popular. O data cu aceas­ta si-au schimbat pre­o­cu­pa­rile si colectionarii de inventar di­vers. Practic, tot ce are un nume, o functie si un loc, intr-un proces so­cial de durata, devine subiect de colectie. E destul sa observam ce infinitate de forme si tratamen­te, in materiale dintre cele mai ela­bo­ra­te, are intr-o istorie fundamentala, incepand cu locurile pri­mi­tive, banalul caus devenit, in timp, cana, bol, pahar, vadra, bu­tel­ca etc. Altfel spus, concre­ti­zarea, intr-o nesfarsire de in­tru­chi­pari, a relatiei cana-apa si con­ti­na­tor-continut. Un muzeu universal al causului ar fi cel mai vast cuprins de inventivitate umana de la omul de rand la designerul de casa mare.

Si dictionarul colectionarului s-a modificat intr-un mod care ne per­mite sa vorbim de o miscare tec­to­nica. Formula "obiect de ar­ta" e dublata si treptat inlocuita de cuvantul "colectibile". Cata­lo­a­­ge­le de licitatii pe categorii de co­­lectibile, expozitiile foarte nu­an­tat directionate, pe genuri, stiluri, teme si clase de obiecte, cu atuul timpului modelator, au incurajat noile categorii de colectionari. De la colectiile de picturi, sculpturi, creatii decorative si lucruri de pret, de la stransura de "curiozitati" si de orientalisme, lumea co­lec­ti­o­na­ri­lor nu mai e una a elitei, ci a unor pasionati din toate straturile societatii. Investitia nu mai e doar una financaira si de prestigiu. Pasiunea, invatatura, flerul, gustul, calatoriile, tenacitatea si entuziasmul devin mijloace de capatai si pentru toate sensibilitatile. E una dintre izbanzile regimurilor democratice. Istoria societatii nu poate fi scrisa cu adevar, fara munca de albina a colectionarului de "de toate" si de pretutindeni.

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de