x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale O călătorie departe

O călătorie departe

de Tudor Octavian    |    16 Mar 2011   •   19:39

Am scris ani de-a rândul nişte texte banale, care se chemau re­portaje. Textele acestea ţinând toate de ca­­tegoria lui "fuse şi se duse" aveau totuşi două des­ch­i­deri: îmi în­gă­duiau ca, la câteva fraze odată, să exprim nişte gân­diri, pe care le-aş semna fără corecturi şi azi şi, to­todată, îmi permiteau să ho­tă­răsc încotro s-o apuc în ţară, nu­mai să fie de­parte. Cât mai departe. Aveam tot timpul cu mine o hartă a pa­triei, pe care trasam direcţii şi de­părtări. Plecam în Nord sau în Vest, în oraşe şi comune unde altfel nu aveam cum să ajung, cu sentimentul că pot în sfârşit să că­lă­to­resc liber. Iar spre câteva târguri şi municipii, cu tresărirea aceea victorioasă pe care o obţii când pleci în străinătăţi.

Numele unor localităţi îmi dă­deau un fior de înaintaş: Si­ghetu Mar­maţiei, SânNicolau Mare, Ră­dăuţi, Bistriţa Nă­să­ud… Manu­a­le­le de geografie şi de istorie sa­cra­lizează într-un chip aparte nu­mele unor lo­ca­li­tăţi, îl fac miste­rios, impun în tai­­nă convingerea că e o ches­ti­u­ne de destin să te naşti la Bistriţa Năsăud, şi nu într-un Cioflingeni oarecare. Într-un ast­fel de oraş din nordul Mol­­dovei am co­bo­rât din tren către seară. Mi-am plătit patul la "Ho­te­lul partidului" şi am păşit re­pede în stradă, frământat de do­rinţa de a-i co­lin­­da Centrul. În Bră­i­la na­ta­lă, tot ce prezenta un in­teres, fie că era vorba despre o co­fe­tărie un­de se gă­seau în permanenţă pră­ji­turi cu frişcă, fie despre o li­bră­rie sau despre un bu­levard, pe care să faci un tur şi încă un tur cu ochii după fete, toa­te se gă­seau în Centru. În Centrul Bră­i­lei aflai mereu un puhoi de lu­me, dar cum te de­păr­­­tai niţel, începea pustiul. În ora­şul acela din Nord, unde tân­ji­sem de mult timp să ajung, pus­tiul începea chiar din Centru. Pă­rea un oraş părăsit. Dar un oraş pă­răsit având o Filarmoni­că, ale că­rei afişe ves­teau programul din sea­ra aceea: Trei Valsuri ce­lebre de Iohann Strauss, Rapso­dia a II-a de Enescu şi Simfonia a V-a de Beethoven. La bufetul hotelului se ser­vea, pâ­nă la ora 21:00, ficat pră­jit. Cu­v­ântul "prăjit" era scris în me­niul afişat la intrare cu litere de tipar şi cu semnul ex­cla­mării, ce­ea ce voia să însemne că nu era nici electrocutat, nici sub formă de plasmă. Ce m-a de­cis să intru la concert era tot un semn de exclamare aşezat după cele trei valsuri de Strauss. Ni­me­risem într-un oraş mort, dar cu două semne de exclamare, al doilea vrând pro­babil să însem­ne că Valsurile merg la fix, ca oriunde în lumea civilizată, cu ficatul prăjit. După ce m-am de­prins cu întunericul sălii, care şi el ar fi meritat un semn de exclamare, am numărat spectatorii. Trei valsuri, plus rapsodia a do­ua plus simfonia a cincea fac cu totul zece. Atâţia eram şi pu­bli­cul concertului de pro­vincie, zece. Iar  instrumentiştii de pe sce­nă plus dirijorul erau treizeci şi patru.
Am îndurat scârţâiala resemnată a orchestrei până la capăt, dar tot timpul nu am făcut altceva decât să mă întreb dacă me­ri­tă să trăieşti fără nici un orizont numai pentru închipuirea că eşti altfel decât tot restul oamenilor, că eşti artist. E drept că într-un târg unde ficatul prăjit se ser­veş­te numai cu semnul exclamării.

×