x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Prin mall, cu coşul gol

Prin mall, cu coşul gol

de Paula Anastasia Tudor    |    08 Dec 2011   •   21:00

A venit din nou Mos Nicolae. Bine c-a venit! Nu stiu ce gust i-o fi lasat vizita pe la noi, dar sigur nu-l mai mira nimic de mult.

Am impresia ca traim intr-o con­tinua stare de euforie. Pe unde merg, pe unde ma duc, vad cum se ridica din pamant, din iarba verde, mari magazine sau panouri pu­blicitare care trambiteaza des­chi­derea unui nou mall. Romania vinde, Romania cumpara. De fapt, Romania a vandut cam tot ce putea vinde: petrol, paduri, aur (din subsol, care pentru noi s-a terminat, dar pentru straini – nu); Romania si-a vandut energia, fabrici si uzine, minerale, vitamine… Si-a vandut pamantul, agri­cul­tura, oamenii… aproape ca si-a vandut si sufletul. Totusi, Romania trebuie sa cumpere. Pentru ca PIB-ul ei se bazeaza doar pe consum.

In ajunul venirii lui Mos Nicolae, hipermarketul era, intr-ade­var, plin. Ca mosul trebuie sa pu­na ceva in ghete, oricat ar fi criza de hada. La fructe, mare im­bul­zeala pe Clementine, care, fiind cam stor­cosite, aveau un pret mai bun de­cat merele. Alti ciorchini greu de strabatut erau in dreptul raf­turilor de promotii, unde, pe lan­ga bazaconiile inutile, dar ieftine, puteai lua teapa cu produse straine de promotie, 'ratacite' pe-acolo fara pretul din dotare. La raionul de dulciuri n-aveai loc s-arunci un ac, daramite sa bagi un cos. Dar lumea nu se-nghesu­ia sa-si umple mainile. Precauti, cumparatorii luau marfa numai dupa ce se asi­gurau ca e varianta cu pretul cel mai bun. La jucarii, o alta stram­toa­re si multe dureri de cap. Bucuria cumparaturilor de Sarbatori s-a transformat intr-o intensa fra­man­tare: 'Oare asta o sa-i placa? Nu pot sa-i iau ma­si­na aia de spionaj…'. Nici noi nu primeam cine stie ce, dar nici nu eram invadati de publicitatea agresiva de pe ca­na­lele tv pentru copii.

La casa, coada lunga din fata mea s-a topit repede. Cosurile erau aproape goale, ca nici preturile nu tin cont de anemiata putere de cum­parare a romanului – pe o ghea­ta de dulciuri se duce un mi­lion.

Romania vrea sa vanda, Ro­mania ar vrea sa cumpere. Romania s-a obisnuit sa vanda, dar nu mai poate cumpara, ca a vandut tot.

×