A venit din nou Mos Nicolae. Bine c-a venit! Nu stiu ce gust i-o fi lasat vizita pe la noi, dar sigur nu-l mai mira nimic de mult.
Am impresia ca traim intr-o continua stare de euforie. Pe unde merg, pe unde ma duc, vad cum se ridica din pamant, din iarba verde, mari magazine sau panouri publicitare care trambiteaza deschiderea unui nou mall. Romania vinde, Romania cumpara. De fapt, Romania a vandut cam tot ce putea vinde: petrol, paduri, aur (din subsol, care pentru noi s-a terminat, dar pentru straini – nu); Romania si-a vandut energia, fabrici si uzine, minerale, vitamine… Si-a vandut pamantul, agricultura, oamenii… aproape ca si-a vandut si sufletul. Totusi, Romania trebuie sa cumpere. Pentru ca PIB-ul ei se bazeaza doar pe consum.
In ajunul venirii lui Mos Nicolae, hipermarketul era, intr-adevar, plin. Ca mosul trebuie sa puna ceva in ghete, oricat ar fi criza de hada. La fructe, mare imbulzeala pe Clementine, care, fiind cam storcosite, aveau un pret mai bun decat merele. Alti ciorchini greu de strabatut erau in dreptul rafturilor de promotii, unde, pe langa bazaconiile inutile, dar ieftine, puteai lua teapa cu produse straine de promotie, 'ratacite' pe-acolo fara pretul din dotare. La raionul de dulciuri n-aveai loc s-arunci un ac, daramite sa bagi un cos. Dar lumea nu se-nghesuia sa-si umple mainile. Precauti, cumparatorii luau marfa numai dupa ce se asigurau ca e varianta cu pretul cel mai bun. La jucarii, o alta stramtoare si multe dureri de cap. Bucuria cumparaturilor de Sarbatori s-a transformat intr-o intensa framantare: 'Oare asta o sa-i placa? Nu pot sa-i iau masina aia de spionaj…'. Nici noi nu primeam cine stie ce, dar nici nu eram invadati de publicitatea agresiva de pe canalele tv pentru copii.
La casa, coada lunga din fata mea s-a topit repede. Cosurile erau aproape goale, ca nici preturile nu tin cont de anemiata putere de cumparare a romanului – pe o gheata de dulciuri se duce un milion.
Romania vrea sa vanda, Romania ar vrea sa cumpere. Romania s-a obisnuit sa vanda, dar nu mai poate cumpara, ca a vandut tot.