x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Transplant de timp

Transplant de timp

de Tudor Octavian    |    21 Mar 2011   •   19:56

Ar putea fi scrisă, cu tot te­me­iul ca­li­tăţii, o istorie a artei ro­mâ­neşti din perspectiva creaţiei celor morţi tineri: Ion Andreescu, Aurel Bă­eşu, Horaţiu Dimitriu, Apcar Bal­tazar, Tasso Marchini, Alexandru Romano, Soare Macedonski, Constantin Pantelimon, Jean Chel­ler, Stelian Popescu Ghimpaţi, Nicolae Constantinescu, Mar­­tin Katz, Leon Alex, Sandu Tri­es­ter, Emerich Tamas…

Până la vârsta de patruzeci de ani, pictorii sunt încă în etapa  de structurare stilistică. Ciclul cre­a­ţi­ei merge spre apogeu după cinci­zeci de ani. Iar cei care trăiesc mult izbutesc chiar şi cu un ta­lent ponderat, să compenseze o înzestrare medie. Emerich Tamaş s-a născut în  1876, lângă Braşov, la Vulcan, şi a murit în 1901. În 2001, curatorii Iulia Mesea şi Elena Popescu, de la Brukenthal, au deschis la Muzeul de Artă din Braşov o expoziţie comemorativă Emerich Tamas, cu toate cele aproape trei sute de desene, acua­re­le şi tablouri în ulei pe pânză păs­trate vreme de un veac la Sibiu. Da­că aş fi văzut expoziţia, fără să cu­­nosc biografia artistului, aş fi spus că am în faţă lucrul unui t­a­lent împlinit convingător într-o ope­ră, în nici un caz producţia unui început de carieră. Mai bine zis strădania unui student, care şi-a lăsat mult, mult în urmă gene­ra­ţia.

Toţi murim, dar când un tânăr dăruit cu generozitate de natură moare la vârsta de douăzeci şi cinci de ani ceva nu e în regulă cu natura. M-am gândit de multe ori la supratalentatul Emerich Ta­maş, cam în felul în care se gân­desc toţi cei care citesc în ziare che­­mă­rile dramatice la donaţii ale unor părinţi cu copii grav bolnavi. Natura ar trebui să pri­meas­că şi ea donaţii, în ore şi zile de via­ţă. Dacă am fi putut să-i dăm lui Emerich Tamaş măcar un singur minut din zilele noastre trăite de­geaba, din timpul acela care se scurge adesea fără nici un înţeles, din duminicile în care omorâm tim­pul, am fi corectat o repezeală, o nechibzuinţă a morţii. Lumea  ar fi mai dreaptă şi mai bună, dacă am dispune altfel de anii pe care îi avem de trăit. Dacă am reuşi să fa­cem şi transplanturi de timp. Când­va, se va ajunge poate şi la asta, să ne măsurăm medical com­pa­tibilitatea la transplanturi de sen­timente, de idei, de performan­ţe. Să putem prelua, de exemplu de la un pianist faimos întreaga lui înzestrare şi s-o transplantăm unui june. Tânărul să continue de acolo de unde s-a oprit bătrânul.

Eu, unul, aş fi fost alt om dacă mi se transplanta, de la oricare din englezii plecaţi din această lu­me, engleza lui. Nu e corect ca en­g­lezul să ia cu el în mormânt o vor­bire în engleză corectă, iar eu s-o învăţ de zece ori şi s-o uit tot de atâtea ori.

×