x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun De-a documentarul

De-a documentarul

de Eliza Dumitrescu    |    Alina Nasta    |    26 Mai 2007   •   00:00
De-a documentarul

Două mărci cunoscute, care comunică susţinut, au recurs in ultimele lor campanii la asocierea in spoturile tv cu voci care sunt adevărate branduri, prin contribuţialor la una dintre cele mai longevive şi de calitate emisiuni tv, şi anume, Teleenciclopedia.

Cănd vocea este mai puternică decăt imaginea

Două mărci cunoscute, care comunică susţinut, au recurs in ultimele lor campanii la asocierea in spoturile tv cu voci care sunt adevărate branduri, prin contribuţia lor la una dintre cele mai longevive şi de calitate emisiuni tv, şi anume, Teleenciclopedia.

La 21 mai, Teleenciclopedia a implinit 42 de ani.

Interesant este că intr-o formă de media in care vizualul este miza, există căteva voci care au reuşit să se impună, să aspire pe drept cuvănt la statutul de marcă. Demis Ghindeanu, Brand Manager TVR, explică această situaţie, a celebrităţii vocilor Teleenciclopediei printr-o realitate particulară. "TVR este prima emisiune din viaţa multor romăni. Pe lăngă emisiuni noi, TVR a păstrat in grila sa căteva programe care au făcut istorie. Probabil că longevitatea emisiunii este un motiv.

Vocile celor care au prezentat emisiuni inainte de 1989 au un mare ecou afectiv, le auzi şi le recunoşti, iţi sună familiar. Rememorezi momente din viaţa ta numai ascultăndu-le. Nu cred că in momentul de faţă in Romănia mai există asemenea voci, ca acelea ale "Teleenciclopediei". Acum "vocile circulă; azi sunt la o televiziune, măine, la alta. Astăzi se insistă pe crearea imaginii vedetelor, nu a vocilor. Timpurile sunt altele. Probabil că incă o voce uşor de recunoscut este cea a Vioricăi Bucur sau cea a Georgetei Chira, vocile copilăriei noastre, de la desene animate".

Florian Pitiş este povestitorul din spotul la Prigat (realizat de agenţia 23 Communication Ideas), iar Mariana Zaharescu explică atributele unei specii care se manifestă in societate de curănd, specie demnă de studiat: bărbatul Bergenbier (in spotul semnat Leo Burnett). Formatul celor două spoturi, de tip documentar, se pretează acestor asocieri, deşi această specie a spaţiului tv este abordată diferit de la un caz la celălalt. In spotul Bergenbier, in virtutea valorilor mărcii, tonul este ironia detaşată, umorul povestit la rece, ştiinţific de vocea Marianei Zaharescu. In spotul Prigat, atmosfera este a unui documentar real, care se ia in serios. Documentarul ca punct de pornire a mai fost folosit şi in campania pentru ciocolata Lion.

PUNCT DE GREUTATE. In ceea ce priveşte vocea, Bogdan Costin, copywriter la 23 Communication Ideas, consideră că este unul dintre punctele de greutate intr-un spot, in condiţiile in care "reuşeşte să completeze in mod fericit povestea spusă in imagini. Iar dacă vocea e deosebită şi e folosită constant in spoturile unei mărci aduce un plus de memorabilitate acestora. Dacă ne găndim că toţi mafioţii vorbesc ca Marlon Brandon in Naşul, se poate spune că o voce are potenţial de brand".

Carmen Tiderle, Creative Director la Leo Burnett&Target, consideră că "vocea e o bucăţică dintr-un puzzle". Mai mult, alegerea vocii poate conferi in timp consistenţă unei mărci, "iar acea voce se comportă ca un logo. Este suficient să o auzi ca să ştii că e vorba despre un anume brand".

SPECIE. Bărbatul ca specie abordată in grilă ştiinţifică a apărut şi in spotul Guiness, in postura celor trei amfibieni care străbat toate treptele darwiniene de-a lungul mileniilor, cu răbdare şi consecvenţă, pentru a deveni trei tipi care au ştiut să aştepte o bere de valoare. Bărbatul Bergenbier este un macho care işi joacă cu maximă apetenţă acest rol, de care nu se simte intimidat, in ciuda tuturor părghiilor de intimidare la care recurge o societate in care femeia este cea care conduce de fapt jocurile şi ii transformă pe vajnicii masculi in jalnici metrosexuali. Bărbatul Bergenbier este ultimul mohican al unei specii care a dominat milenii jungla socială. El nu are sentimentul penibilului cănd de la balcon, unde infulecă un hamburger, işi manifestă interesul pentru o gingaşă domnişoară, comunicănd "prin sunete" specifice, adică prin fluierături şi gesturi asemenea, umblă in ceaţă datorită aplecării pentru spiritul de turmă şi işi serbează pasiunea pentru bere şi fotbal intr-o zi pe care are tupeul să şi-o adjudece din şirul zilelor mai mult sau mai puţin monotone, mai mult sau mai puţin dominate de resemnare, de peste an.

FORŢÃ.... Prigat are o componentă de umor, in grila consecinţei extreme, in componenta de print a campaniei. Aici animalele - logo de pe diferite accesorii sport (tricourile Lacoste, adidaşii Puma), sunt epuizate, in timp ce posesorii sunt tot mai plini de energie, datorită băuturii răcoritoare. La intrecere cu energia marilor prădători se află şi cameramanii, care incearcă să dezlege misterele stăpănilor oceanelor sau ale regelui junglei. Iar secretul cameramanilor cutezători este in sticla de Prigat. Dar nu s-a dorit adăugarea unei noi valori, curajul, in portofoliul de imagine al Prigatului. "In ultimul spot Prigat, energia rămăne beneficiul de bază al mărcii.

Curajul e doar o consecinţă a energiei, nu se poate vorbi de adăugarea acestei noi valori mărcii Prigat. Operatorul din spotul nostru are curajul să filmeze de aproape pentru că ştie că se poate baza pe energia oferită de Prigat şi să o ia la fugă in caz că tigrul s-ar repezi la el." (Bogdan Costin)

Cele două branduri au reuşit să pună in slujba lor, in tonuri diferite, adecvate fiecărui conţinut de comunicat, un format care se bucură de multă popularitate, documentarul, şi au căştigat in memorabilitate prin asocierea cu unele dintre cele mai celebre şi cu ţinută voci din mass-media romănească.

POARTA SPRE O NOUĂ LUME

"Longevitatea emisiunii Teleenciclopedia ar putea fi explicată prin temele de interes general, deci prin calitatea informaţiei furnizate, prin menţinerea formatului, prin comentariile accesibile tuturor telespectatorilor, concepute ca intr-o poveste frumos scrisă, dar şi prin vocile celebre, inconfundabile. De asemenea, emisiunea a avut intotdeauna o anumită prestanţă, a ocolit intotdeauna vulgarul. In plus, este unică in industria televiziunii. Teleenciclopedia se adresează tuturor categoriilor de public doritor să-şi completeze cunoştinţele din cele mai variate domenii. Ea este incadrată la categoria emisiunilor educative, este realizată intr-un limbaj accesibil, cu imagini şi voci puternice. Prin urmare, această producţie incearcă să vorbească «pe limba tuturor». Această emisiune este nevoită să se «lupte» de fiecare dată pentru publicul său ţintă, din cauza apariţiei posturilor specializate pe acest domeniu."

(Cornelia Rădulescu - realizatorul emisiunii Teleenciclopedia).

×
Subiecte în articol: sufletul comertului prigat