Romănii căştigă premii nu numai la festivalurile internaţionale de publicitate, ci şi la mai puţin mediatizatele festivaluri destinate strategiilor de brand. Cele mai recente performanţe au fost inregistrate de agenţiile Brandient şi Grapefruit, la competiţia internaţională ReBrand 100.
Competiţie - Două agenţii romăneşti au luat distincţii la ReBrand 2007
Romănii căştigă premii nu numai la festivalurile internaţionale de publicitate, ci şi la mai puţin mediatizatele festivaluri destinate strategiilor de brand. Cele mai recente performanţe au fost inregistrate de agenţiile Brandient şi Grapefruit, la competiţia internaţională ReBrand 100.
Criteriile de evaluare ale ReBrand 100, singurul festival internaţional care premiază procesele de rebranding din toată lumea, au la bază in primul rănd eficienţa proceselor - repoziţionare, revitalizare şi redesign al brandurilor - şi indeplinirea obiectivelor strategice ale clientului.Â
Anul acesta, agenţiile romăneşti şi-au adjudecat patru premii in cadrul competiţiei. Brandient a căştigat două premii "Distinction" pentru soluţiile găsite pentru Domo şi Savana, iar Grapefruit a căştigat două premii "Merit" pentru Antibiotice şi Transavia.
Manuel Toscano (Manging Partner la agenţia Zago, Elveţia), membru al juriului ReBrand 100, la ediţia 2007 a motivat alegerile juriului astfel: "Soluţiile pe care noi le-am considerat cele mai bune şi cele mai eficiente sunt cele care au demonstrat rigurozitate intelectuală şi onestitate in livrarea atributelor de brand".
"Majoritatea competiţiilor din această zonă au o abordare centrată pe design, iar jurizarea e predominant subiectivă; la ReBrand 100, obiectivele iniţiale şi rezultatele concrete sunt măsura in care se cuantifică succesul unui proiect", apreciază Marius Ursache, Art Director la Grapefruit.
Pentru Brandient, premiile primite atestă, conform lui Cristian Kit Paul, Creative Director şi Partener Fondator Brandient, "că progresăm in fiecare an. Pentru designerii noştri inseamnă respectul şi recunoaşterea internaţională. Pentru clienţi insă nu inseamnă mare lucru - nu acesta este motivul pentru care vin şi revin la noi şi nu cu premii funcţionează reputaţia in acest business". Pentru Marius Ursache, premiile la ReBrand 100 sunt o confirmare a competitivităţii agenţiei: "Faptul că agenţia noastră a ajuns printre primele 50 la o competiţie din State demonstrează că suntem competitivi intr-o industrie globală cu un istorie mult mai veche".
BRANDINGUL IN ROMĂNIA. Mult mai puţin agenţiile de branding beneficiază de glamour-ul ori de evenimentele ce sunt apanajul agenţiilor de publicitate. Cristian Kit Paul consideră că in Romănia "nu este o piaţă de brand, ci este o nişă incă, şi una foarte ingustă, intr-un stadiu incipient. Dar care evoluează atăt calitativ, căt şi cantitativ. "In acest moment şi confuziile sunt la locul lor in piaţă. Marius Ursache, Art Director la Grapefruit, consideră că "au apărut foarte mulţi care spun că fac «branding» - chiar dacă e vorba doar despre designeri de logouri sau consultanţi de comunicare. Şi nu poţi să ii critici foarte mult, pentru că un logo sau o strategie de comunicare sunt foarte importante in construirea unui brand".
Branding inseamnă insă efort pe termen lung şi perspectivă, apreciază Marius Ursache:Â "Branding adevărat inseamnă să creezi şi să creşti un brand pe considerente strategice, care ţin in primul rănd de obiectivele strategice ale afacerii, şi abia apoi de departamentul de marketing al companiei".
Â
Dificultăţi in retail
"Rebrandingurile de retail sunt cele mai complexe şi dificile cazuri, fiindcă cer echipe multidisciplinare şi consum mare de timp - in cazul Domo, s-a lucrat timp de un an şi trei luni cu o echipă de şapte specialişti de la Brandient (consultanţi şi designeri), nouă top manageri din partea clientului (inclusiv proprietarii şi reprezentanţii fondului de investiţii acţionar) şi patru specialişti (designeri şi arthitecţi) de la EnterpriseIG Londra. S-a lucrat strategic prin respectarea asociatorilor din equity-ul existent al brandului.
In cazul Savana, proiectul a necesitat cercetare externă de piaţă şi consumator pe baza căreia s-au luat deciziile de schimbare a identităţii vizuale (nu şi verbale) şi s-a repoziţionat."
Cristian Kit Paul Brandient
Â
Consecvenţa ideilor
"Intotdeauna am susţinut ideile noastre, chiar dacă nu au corespuns cu gustul clientului, cu argumente obiective, legate de obiectivele strategice ale brandului. Şi cred că premiile demonstrează incă o dată că increderea pe care au avut-o in recomandările noastre este răsplătită şi recunoscută de un juriu de specialişti internaţionali. Grapefruit a mai luat premii la festivaluri internaţionale şi anii trecuţi. De exemplu, Web Marketing Awards (Standard of Excellence) din SUA, Festivalul de design internaţional Incheon din Coreea de Sud, iar acum o poziţie onorantă intre primii 50 la competiţia ReBrand 100 din State. In prezent ne preocupă extinderea serviciilor de consultanţă şi creaţie prin adăugarea de servicii de implementare şi training."
Marius Ursache Grapefruit