Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Jan Tinbergen

Jan Tinbergen

22 Noi 2007   •   00:00

Premiul Nobel pentru Economie 1969

Jan Tinbergen s-a născut la Haga, intr-o familie de intelectuali, mama fiind profesoară, iar tatăl, expert in literatură olandeză medievală, primul dintre cei cinci copii ai soţilor Dirk Cornelis Tinbergen şi Jeannette van Eek. Fiind foarte pasionat de ştiinţele naturale şi de matematică, Jan lua deseori parte la activităţi extraşcolare, precum experimente in laboratorul de fizică, sau asista la cursuri săptămănale de fizică ţinute de profesori. Efectele primului război mondial şi implicarea părinţilor lui Jan in acţiuni de protejare a copiilor belgieni afectaţi de război, adăpostindu-i in casa familiei, au avut un impact puternic asupra lui, ajungănd mai tărziu să refuze să se inroleze in armata olandeză.

PRIETENII. Datorită faptului că a urmat o şcoală specială pentru clasa mijlocie, Jan a putut fi admis la Universitatea din Leiden, Olanda, unde a studiat matematica sub tutela lui Paul Ehrenfest. Ulterior, devenind profesor particular al fiului acestuia, tănărul Tinbergen a avut ocazia să cunoască, acasă la Ehrenfest, mari fizicieni, precum Albert Einstein, Niels Henrik, David Bohr sau Wolfgang Pauli. Dar interesul pentru ştiinţă nu s-a indreptat spre fizică, aşa cum s-ar fi aşteptat tutorele său, ci spre economie, Jan Tinbergen motivănd că această alegere este influenţată de posibilitatea ce i s-ar putea da prin această ştiinţă de a lupta impotriva sărăciei.

Jan Tinbergen a fost membru al Academiei Regale Olandeze de Artă şi Ştiinţă şi al Academiei Internaţionale de Ştiinţă şi a pus bazele Institutului Econometric la Universitatea Erasmus din Rotterdam.

Jan Tinbergen a rămas in istoria economiei in urma studiului său despre aplicarea modelelor macroeconomice, modele ce imbină statisticile matematice cu datele economice, generănd relaţiile directe dintre termenii economici precum venit, consum şi investiţii, fiind primul laureat al Premiului Nobel pentru Economie, in anul 1969, alături de norvegianul Ragnar Frisch. Prima lucrare despre aplicaţiile matematice in cadrul economiei a fost teza sa de doctorat, "Probleme de Minimum in Fizică şi Economie", in care studiază problemele de minimizare, aplicănd apoi rezultatele in cele două ştiinţe, lucrare efectuată in urma sfaturilor date de profesorul său Paul Ehrenfest.

Deşi lucrarea sa de doctorat a fost pur teoretică, Tinbergen a aplicat pentru prima dată rezultatele studiului său in economia olandeză in timpul petrecut ca angajat al Biroului Olandez de Statistici, deoarece avea la indemănă mari baze de date economice. Ulterior, Liga Naţiunilor i-a cerut să efectueze o analiză a economiei Statelor Unite, in acelaşi mod ca şi cea a economiei olandeze, in perioada 1919-1932.

Studiul lui Jan Tinbergen a pus bazele teoriei ciclurilor afacerii şi a dat repere pentru stabilizarea economiei, acesta creănd şi modelul econometric aplicabil atăt planurilor politico-economice pe larg, căt şi a celor de scurtă durată.

Data naşterii 12 aprilie 1903