Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Masa Pământului, mai mare decât se credea şi influenţată de un disc de materie neagră care înconjoară Terra

04 Ian 2014   •   18:35

Masa Pământului este mai mare cu 0,005 - 0,008% decât se credea, potrivit noilor date oferite de sateliţii GPS, care sugerează în acest sens o influenţă a unui disc de materie neagră care înconjoară Terra, informează dailymail.co.uk, citând un studiu realizat de un cercetător american.

Încă de când s-a teoretizat existenţa materiei negre, dovezile concrete obţinute în acest sens continuă să îi tulbure pe oamenii de ştiinţă. Materia neagră este considerată un factor crucial pentru teoriile care explică expansiunea Universului şi modul în care interacţionează galaxiile. Se crede că reprezintă 27% din Univers, însă, în ciuda uriaşelor eforturi depuse de oamenii de ştiinţă şi a finanţărilor mari, experimentele nu au putut să-i confirme prezenţa.

Potrivit acestui studiu realizat de un cercetător de la Universitatea Texas, noile date oferite de mai mulţi sateliţi (GPS al SUA, GLONASS al Rusiei, Galileo din Europa) arată că un disc din ciudata materie neagră înconjoară Pământul la ecuator - având o circumferinţă de 70.000 de kilometri şi o grosime de 191 de kilometri -, astfel încât masa planetei noastre ar fi mai mare decât s-a crezut anterior.

Din calculele sale, profesorul Ben Harris spune că acest disc de materie neagră ar afecta forţa gravitaţională a Pământului şi ar oferi un plus de 0,005 - 0,008% masei stabilite de Uniunea Astronomică Internaţională.

Potrivit acestei organizaţii, masa actuală a Terrei este de 5.972.000.000.000.000.000.000.000 kilograme sau 5,9742×10 (la puterea 24) kilograme.

În 2009, cercetătorii de la Institute of Advanced Studies din Princeton, au spus că modificările de viteză ale navelor spaţiale, atunci când trec pe lângă Terra, ar putea fi explicate prin materia neagră asociată forţei de gravitaţie a Pământului.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, materia neagră înconjoară galaxiile din Univers şi este invizibilă pentru că nu reflectă lumina. Nu poate fi observată direct cu telescoapele, însă astronomii ştiu că există pentru că are efecte gravitaţionale asupra materiilor vizibile. De exemplu, galaxiile nu ar putea să se rotească aşa cum o fac şi să-şi menţină forma fără prezenţa acestei materii negre, spun savanţii.

Dacă informaţiile din noul studiu, publicate în New Scientist, se dovedesc a fi corecte, acest lucru înseamnă că sateliţii ar putea ajuta la dezlegarea unor mistere vechi care înconjoară materia neagră. (Mediafax)