Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Sunetele stranii ale găurilor negre. Astronomii au captat ecourile şi le-au convertit în unde sonore

07 Mai 2022   •   17:00

Milioane de găuri negre evazive se ascund în galaxia Calea Lactee, dându-şi de gol prezenţa doar ocazional, prin explozii de raze X, atunci când se hrănesc cu stele. Astronomii au reuşit să stabilească locaţiile a opt perechi rare de găuri negre şi a stelelor care le orbitează, datorită ecourilor.

Binariile găurilor negre apar atunci când aceste fenomene cereşti sunt orbitate de o stea, pe care o folosesc uneori pentru a sifona gaz şi praf ca gustare.

Echipa de cercetători a dezvoltat un instrument automatizat denumit "Reverberation Machine" pentru a căuta ecouri de la găurile negre binare în datele satelitare, potrivit CNN.

În timpul studiului lor, cercetătorii au folosit Reverberation Machine pentru a examina datele colectate de telescopul cu raze X al NASA numit Neutron star Interior Composition Explorer, sau NICER, care face parte din Staţia Spaţială Internaţională.

„Observăm noi semnături de reverberaţie în opt surse", a declarat într-un comunicat primul autor al studiului, Jingyi Wang, student absolvent la Massachusetts Institute of Technology. „Găurile negre au o masă cuprinsă între cinci şi 15 ori mai mare decât cea a soarelui şi toate se află în sisteme binare cu stele normale, cu masă mică, asemănătoare soarelui".

După ce au colectat cele opt ecouri, cercetătorii le-au comparat pentru a vedea cum se modifică o gaură neagră atunci când eliberează o explozie de raze X. Un portret similar a apărut pentru cele opt sisteme binare.

Ecourile acestor emisii de raze X îi pot ajuta pe astronomi să cartografieze locul în care se află găurile negre. Nu este diferit de ecolocaţia folosită de lilieci pentru navigare.

Ecourile găurilor negre sunt create de două tipuri de lumină cu raze X emisă din coroană, iar astronomii pot folosi timpul necesar pentru ca telescopul să detecteze cele două tipuri pentru a urmări modul în care o gaură neagră se schimbă pe măsură ce înghite material din stea.

„Rolul găurilor negre în evoluţia galaxiilor este o întrebare nerezolvată în astrofizica modernă", a declarat într-un comunicat autorul studiului, Erin Kara, profesor asistent de fizică la MIT.

Ecourile găurii negre nu sunt sunete reale pe care le putem auzi fără ajutor, aşa că Kara a colaborat cu Kyle Keane, lector la departamentul de ştiinţă şi inginerie a materialelor de la MIT, şi Ian Condry, profesor la departamentul de antropologie de la MIT, pentru a le transforma în unde sonore.

Rezultatele studiului, publicate luni în The Astrophysical Journal, ar putea ajuta oamenii de ştiinţă să înţeleagă modul în care evoluează găurile negre.

(sursa: Mediafax)