x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Ce trebuie sa stiti despre un LCD

Ce trebuie sa stiti despre un LCD

de Mihai Ruta    |    18 Mai 2006   •   00:00
Ce trebuie sa stiti despre un LCD
TEST HARDWARE > CUM CUMPERI UN LCD
Un client informat este un client multumit. Nu cumparati fara sa stiti ce reprezinta caracteristicile afisate de producator!

Tehnologia LCD nu este o evolutie a mai vechilor CRT-uri, ci cu totul alta tehnologie, care are plusuri si minusuri. Achizitionarea unui monitor LCD inseamna astfel si un set nou de caracteristici care trebuie urmarite.

REZOLUTIA NATIVA. Monitoarele LCD au prin constructie un numar fix de pixeli, fiind concepute sa lucreze la o rezolutie specifica. Pentru aplicatiile obisnuite, rezolutia nativa nu reprezinta o problema, dar, in ceea ce priveste jocurile, lucrurile stau altfel. Placa video din calculator trebuie sa ruleze jocurile la rezolutia nativa a monitorului. O solutie ar fi sa se joace la rezolutii mai mici, ceea ce in cazul monitoarelor LCD se traduce prin scalarea rezolutiei. Avand un numar fix de pixeli, majoritatea LCD-urilor nu afiseaza o imagine satisfacatoare. Cand un monitor nu lucreaza la rezolutia nativa pot aparea doua situatii: fie pe marginea imaginii va aparea un chenar negru, fie imaginea este scalata pentru a umple monitorul. In cea de-a doua situatie, unui pixel din monitor nu-i va corespunde un numar intreg de pixeli din rezolutia folosita. Imaginea capata astfel un aspect incetosat.

TIMPUL DE RASPUNS. Durata necesara unui pixel pentru a trece dintr-o stare in alta, de la negru complet la alb, este timpul de raspuns. Cu cat timpul de raspuns este mai mic, cu atat dureaza mai putin ca imaginea sa se schimbe. Timpul de raspuns este masurat in milisecunde (ms) in specificatiile producatorilor. Anumiti producatori afiseaza un timp de raspuns GTG (gray to gray), ceea ce se traduce prin masurarea timpului necesar unui pixel sa treaca de la cea mai inchisa nuanta de gri la cea mai deschisa, trecand prin toate cele 256 de nuante de gri.

UNGHIUL DE VIZIBILITATE. Imaginea afisata de un monitor CRT este la fel de clara din orice unghi ar fi privita. In cazul LCD-urilor, din cauza faptului ca lumina trebuie sa treaca prin mai multe filtre si straturi, monitorul trebuie privit dintr-un anumit unghi. Utilizatorul principal al calculatorului nu va fi afectat de aceasta limitare a monitoarelor LCD, insa poate fi o problema atunci cand exista o a doua persoana care priveste in acelasi timp monitorul.

DOT PITCH. Distanta dintre celulele de aceeasi culoare este dot pitch-ul sau dimensiunea unui pixel. Cu cat aceasta dimensiune este mai mica, cu atat imaginea afisata va fi mai clara. De obicei, dot pitch-ul se masoara pe diagonala, insa anumiti producatori folosesc masurarea pe orizontala sau pe verticala. De exemplu, unui dot pitch de 0,28 mm pe diagonala ii corespunde un dot pitch de 0,24 mm-0,25 mm pe orizontala.

CONECTIVITATE. Este de preferat ca legatura dintre calculator si monitor sa se faca prin intermediul conectorului DVI, deoarece acesta permite transferul fara pierderi. In cazul in care monitorul sau placa video dispune doar de conector analog, se pierde informatie la conversia din semnal digital in semnal analog. Asta inseamna ca majoritatea monitoarelor LCD va afisa imagini de o calitate mai slaba daca primesc semnal analog (VGA). Prin urmare, pentru o calitate mai buna a imaginii aveti nevoie de o placa video cu iesire DVI si un LCD cu intrare DVI.

Nu trebuie uitate nici luminozitatea si contrastul, dar cum din acest punct de vedere LCD-urile au depasit monitoarele CRT, singura utilitate este aceea de a face diferenta intre doua modele. Cu cat luminozitatea si contrastul sunt mai mari, cu atat monitorul va afisa imagini mai clare.
×