x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Noi planuri tarifare în UE

Noi planuri tarifare în UE

de Alexandru Radescu    |    08 Mai 2009   •   00:00

Comsia Europeană va impune o nouă scădere a "tarifelor de gros" (tarifele practicate de operatori între ei pentru utilizarea reţelelor). Conform calculelor CE, companiile şi consumatorii individuali vor economisi cel puţin 2 miliarde de euro în perioada 2009-2012.



Tarifele de terminare a apelurilor constituie pentru operatori o sursă atât de venituri, cât şi de cheltuieli: atunci când un operator are venituri mai mici de pe urma acestor tarife, un alt operator suportă costuri mai scăzute.

Pentru a exploata întregul potenţial al unei pieţe unice a telecomunicaţiilor, recomandarea Comisiei prevede factori de cost de care toate autorităţile naţionale de reglementare în domeniul telecomunicaţiilor din UE ar trebui să ţină seama atunci când stabilesc tarife de terminare a apelurilor care nu sunt preţuri fixate de piaţă, ci preţuri reglementate de autorităţile naţionale de reglementare.

Acest lucru va permite realizarea convergenţei tarifelor de terminare a apelurilor la un nivel considerabil mai mic faţă de cel de astăzi (la aproximativ 1,5 până - 3 eurocenţi/minut până la sfârșitul anului 2012, conform unui document de lucru al serviciilor Comisiei care însoţește recomandarea).

Tarifele de terminare a apelurilor ar trebui să se bazeze pe costurile unui operator eficient și să se aplice tuturor operatorilor la același nivel. Se admit excepţii în anumite condiţii, pentru o perioadă scurtă de timp, în cazul unor diferenţe de cost independente de voinţa operatorului.

În urma evaluării a aproximativ 120 de propuneri de reglementare din partea autorităţilor naţionale din domeniul telecomunicaţiilor, Comisia a identificat existenţa, pe teritoriul UE, a unor neconcordanţe în ceea ce privește tarifele de terminare a apelurilor practicate în ultimii 6 ani.

Cu o medie de 8,55 eurocenţi/minut, tarifele de terminare a apelurilor mobile sunt, de asemenea, de aproximativ 10 ori mai mari decât tarifele de terminare a apelurilor fixe (care variază în medie între 0,57 și 1,13 eurocenţi/minut). Autoritatea franceză de reglementare, ARCEP, estimează că, pentru a fi eficiente, tarifele de terminare a apelurilor mobile ar trebui să se situeze între 1,00 și 2,00 eurocenţi/minut.

Subvenţii indirecte pentru operatorii de telefonie mobilă
Conform Comisiei, aceste variaţii nu pot fi justificate prin diferenţe de costuri subiacente, reţele sau caracteristici naţionale. Ele constituie o subvenţie indirectă, de care beneficiază operatorii de telefonie mobilă care deţin o cotă mare de piaţă, în detrimentul operatorilor de telefonie mobilă mai mici sau a celor de telefonie fixă.

De asemenea, acestea deturnează fonduri dinspre investiţiile importante, cum ar fi cele legate de modernizarea reţelelor de internet de mare viteză, și împiedică realizarea de servicii inovatoare, cum ar fi produsele convergente de telefonie fixă și mobilă și ofertele de apeluri la preţuri competitive.

Tarifele de terminare a apelurilor constituie pentru operatori o sursă atât de venituri, cât și de cheltuieli: atunci când un operator are venituri mai mici de pe urma acestor tarife, un alt operator suportă costuri mai scăzute.

În perioada de patru ani dintre 2009 și 2012, având în vedere alinierea autorităţilor de reglementare la abordarea mai coerentă definită în recomandare, operatorii de telefonie mobilă mai mici (care transmit un număr mare de apeluri către alte reţele) se pot aștepta să plătească mai puţin concurenţilor lor mai mari, operatorii de telefonie fixă ar putea beneficia de venituri suplimentare de cel puţin 2 miliarde de euro plătind, pentru apelurile de pe telefon fix pe telefon mobil, tarife de terminare mai mici și bazate pe costuri, iar consumatorii ar trebui să economisească cel puţin 2 miliarde de euro.

Impactul pe termen lung se va face și mai mult simţit pe măsură ce operatorii vor genera noi venituri, noi operatori vor fi stimulaţi să intre pe piaţă și să se dezvolte, iar consumatorii vor beneficia de preţuri mai mici și de mai multă inovare în domeniul serviciilor.

×
Subiecte în articol: IT tarifele terminare apelurilor