Romania are termen doua luni de a transpune normele europene referitoare la stocarea datelor privind traficul de telecomunicatii si localizarea, intarzierea aplicarii prevederilor putand avea impact negativ asupra capacitatii autoritatilor judiciare de a depista si urmari penal infractiunile grave.
Pastrarea datelor se refera la stocarea datelor privind traficul si localizarea care rezulta din comunicatiile electronice si nu datele privind continutul comunicatiilor.
Comisia Europeana a solicitat, azi, in mod oficial Romaniei si Germaniei sa ia masuri in vederea asigurarii conformitatii depline cu normele UE in domeniul pastrarii datelor, in termen de doua luni.
De la momentul pronuntarii de catre Curtea Constitutionala a Germaniei si, respectiv, a Romaniei, a hotararilor de anulare a legilor nationale de transpunere a Directivei privind pastrarea datelor, cele doua tari nu au aratat cand si in ce mod vor adopta noile acte legislative in materie.
Germania (in ianuarie 2008) si Romania (in noiembrie 2008) au notificat Comisia cu privire la masurile nationale de transpunere a Directivei privind pastrarea datelor. Cu toate acestea, la 2 martie 2010, Curtea Constitutionala a Germaniei a anulat anumite dispozitii ale Legii privind supravegherea telecomunicatiilor din 31 decembrie 2007.
In data de 8 octombrie 2009, Curtea Constitutionala a Romaniei a pronuntat o hotarare similara prin care Legea 298/2008 a fost declarata neconstitutionala.
In vara acestui an, Legea "Big Brother' a revenit in prim-plan, Ministerul Comunicatiilor lansand in iunie spre consultare publica noua forma a proiectului de act normativ.
Intr-un document comun, semnat la inceputul lunii august de Asociatia pentru Tehnologie si Internet, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului din Romania – Comitetul Helsinki se arata ca "prezen¬tul proiect ar trebui declarat neconstitutional' si, mai mult, "autoritatile romane ar trebui sa refuze implementarea acestei directive, chiar cu riscul declansarii de CE a unei proceduri de infringement impotriva Ro¬ma¬niei'. De asemenea, organi¬za¬tiile amin¬tite atrag atentia ca in documentul final "nu exista nici o garantie ca protectia si securitatea utilizata la nivelul furnizorilor de retele de comunicatii electronice este suficienta pentru asigurarea secu¬ritatii datelor retinute, iar termenul «corespunzatoare» din formularea «ma¬suri tehnice si organizatorice corespunzatoare» este destul de vag'.
Adaugiri precum implicarea in proiect a Autoritatii de Reglementare in Comunicatii sau stabilirea unui calendar pentru operatori in dezvoltarea de baze de date nu ating "fondul problemei' si mentin aceasta controversata lege in formula nefe¬rici¬ta care transforma practic orice cetatean intr-un posibil infractor.