Contactat în legătură cu scrisoarea de solidarizare cu Mircea Dinescu şi consecinţele sale pentru semnatari, dl Mihai Şora ne-a declarat:
"Nu ştiu dacă Paler a iniţiat scrisoarea, dar eu m-am întâlnit cu Paler în curtea Academiei. Era cu prilejul unei manifestări la Institutul Italian. M-am întâlnit cu el, am stat de vorbă şi ne-am dus la Institutul Italian, unde era o conferinţă. Sus ne aştepta Pleşu şi am găsit scrisoarea care deja avea nişte semnături. Pleşu o semnase deja. Am semnat-o fără nici un fel de problemă. Paler era foarte intrigat de faptul că nu mi-am pus nici o problemă. În momentul în care mi-a propus, am spus imediat da. Dar era foarte simplu pentru mine. Familia mea plecase, deci nu riscam pentru altcineva nici un fel de pedeapsă de tipul: dare afară din slujbă sau alte lucruri de genul ăsta. Nu eram răspunzător decât de propria persoană. Ştiu că era o zi din cursul săptămânii, pe la prânz.
Înainte de a obţine ceva, această scrisoare ne dădea posibilitatea să exprimăm un protest.
Puteam să rupem un fel de unanimitate aparentă, pentru că grija tuturor mijloacelor de informare în masă era asta, să transmită că poporul întreg este în jurul conducătorului şi aşa mai departe, la modul monolitic. Trebuia să fie limpede că sunt oameni care protestează. Noi nu eram singurii protestatari. Mai existase un protest înainte, dar nu venea din partea unor cetăţeni care protestau pentru ce li se întâmpla altor cetăţeni, ci venea din partea unor politicieni, era pe linie de partid. Oamenii protestau faţă de felul în care era condus partidul.
Toţi semnatarii au suportat consecinţele gestului. În ce mă priveşte pe mine, eram pensionar, era mai greu să mi se retragă pensia pentru treaba asta. Dacă aş fi fost încă activ, ar fi existat riscul să mă dea afară din slujbă. Nu trebuie să uităm că, în momentul acela, politica lui Ceauşescu încerca să se orienteze, în materie externă, către Occident. Pentru că era într-o oarecare ruptură sentimentală cu Uniunea Sovietică şi el ştia foarte bine că spaţiul public era sub vizorul noilor săi binevoitori, nu li se poate spune aliaţi. Trebuie deci să ţinem cont de acest context.
Ne simţeam într-o siguranţă oarecare pentru viaţă. Puteau să fie mii de şicanări posibile şi fără îndoială ele trebuie să fi fost atunci, eu nu-mi mai aduc bine aminte de ele. Cred că Paler, care avea la România liberă o pagină, cred că a suportat ceva consecinţe. Unii care au mai fost solicitaţi aveau atunci în curs cereri de plecare în străinătate şi care nu au putut semna. Pleşu a fost trimis la Tescani, în casa Enescu, unde l-am vizitat mai târziu, venind de la Suceava spre Bucureşti.
Mie mi s-a ridicat dreptul de a publica. Eu aveam o rubrică la revista Viaţa Românească, numită Locuri comune. În fiecare număr aveam un articolaş pe teme care se potriveau cu titlul rubricii, în legătură cu stilul vieţii de fiecare zi. Din momentul în care am semnat scrisoarea, evident că n-am mai putut să colaborez la Viaţa Românească. Ioanichie Olteanu, care era redactor-şef acolo, după vreo două sau trei luni mi-a spus: «Ştii ce, hai să găsim o formulă ca să reluăm rubrica». Şi am reluat-o schimbându-i titlul. I-am dat un titlu grecesc care înseamnă chiar locuri comune - «Koynoy Tacoy».
Şi am semnat cu pseudonim, cred că era o anagramă de la o deviză a lui Descartes: «Larvatus pro deo», ceea ce înseamnă «înaintez sub mască». Anagrama a dat numele: Tudor Pavel Rosa. Nimeni nu s-a prins. De fapt, în momentul ăla, ei erau destul de neliniştiţi pentru că începuseră deja să se agite lucrurile în blocul comunist; ca Polonia, care se agita mereu, pentru că acolo a fost o foarte consistentă mişcare a intelectualilor şi fusese şi greva prelungită a «Solidarităţii». O replică la scrisoarea noastră nu îmi aduc aminte să fi venit din partea USR. Nu ar fi fost o bună politică din punctul de vedere al regimului. Nu ar fi făcut atâta publicitate scrisorii unor protestatari într-un moment în care populaţia era neliniştită.
Nu îmi amintesc cui i-a aparţinut iniţiativa acestei scrisori şi cum s-a născut gândul scrisorii. În momentul respectiv nu puteau fi persecutate persoanele care aveau o anumită suprafaţă publică. Ceauşescu nu mai făcea parte sută la sută din acest bloc comunist. Avea nevoie de susţinere economică, dar şi politică, de un fel de bunăvoinţă din partea Occidentului, în frunte cu SUA. Deci acest lucru aş spune că dedramatizează faptul însuşi al protestului nostru. Nu trebuie să ne închipuim că forţa terorii comuniste a mai fost la fel de mare la sfârşitul acestei «domnii» ceauşiste, aşa cum fusese sub Dej, când cu întregul bloc fusesem sub ampriza puternică a Uniunii Sovietice. Deja în Uniune avuseseră loc schimbări. Iar din tot lanţul ţărilor comuniste noi am fost ultimii care am ţinut cu dinţii. Scrisoarea celor din diaspora, care a urmat scrisorii noastre, era un semn că s-a luat act de protestul nostru şi că ochii erau asupra noastră, ca să nu ni se întâmple mare, mare, mare nenorocire. Şicanele întreprinse asupra noastră nu pot fi comparate cu ce se făcea înainte, chiar la începutul regimului Ceauşescu, nu mai vorbim despre regimul lui Dej. E adevărat, Pleşu a fost trimis din Bucureşti, dar la o casă de odihnă".
Citește pe Antena3.ro