"Căluşul Scorniceşti". Erau formidabili, erau profesionişti, erau
pentru export. Le lipsea eticheta: Made in Romania. Spulberau
concursurile naţionale, se umpleau de trofee internaţionale, i-au bătut
pe "ruşi" într-o finală de pomină la Messina.
Erau reprezentativi pentru mişcarea artistică de masă din România, pentru "bogăţia tradiţiilor, oglindă a zestrei spirituale a poporului nostru participant activ la viaţa cultural-artistică a ţării, laureat al celor patru ediţii ale Festivalului Cântarea României". Ansamblul "Căluşul" ilustra reuşita Festivalului Cântarea României în ţară. Era emblema comunei prezidenţiale Scorniceşti, era mesagerul de protocol al culturii şi artei româneşti.
Tradiţia căluşarilor era puternică în Olt, judeţul recoltelor-record. Dar nu la Scorniceşti. Ci la Cezieni, la Constantineşti, la Coloneşti. Coloneştiul apare în documente în anul 1570. Scorniceştiul abia în 1949, din comasarea a două sate, Scorniceşti şi Tătărăi, ultimul fiind, se pare, chiar satul în care a venit pe lume Nicolae Ceauşescu. Succesele Scorniceştiului din anii comunismului, după moartea lui Gheorghiu-Dej, s-au născut ca un fel de revanşă în faţa istoriei.
Ansamblul "Căluşul" a fost înfiinţat în 1964, prin racolarea unor artişti de primă mână, reţetă utilizată mai apoi şi în cazul echipei de fotbal Viitorul Scorniceşti, îngrăşată şi redenumită occidental FC Olt. Mărturisirea îi aparţine lui Emil Bărbulescu, fiul lui Vasile (Lică) Bărbulescu, şi o găsim în cartea "Nicolae Ceauşescu a fost unchiul meu" (Ed. Datina), din care cităm: "Anii au trecut şi Dumnezeu a îngăduit o minune. A îngăduit căluşarilor să coboare din soare şi să rămână printre noi când paşii i-au adus pe meleagurile noastre pe maeştrii Gheorghe Popescu Judeţ şi Dumitru Jumătate. Culegători de folclor, veniseră să vadă căluşarii de la Constantineşti. I-au văzut şi au hotărât să înfiinţeze un ansamblu folcloric la noi. Căluşarii din Constantineşti şi fetele de la noi au format ansamblul «Căluşul», care, în timp, a devenit unul dintre cele mai bune din ţară şi din lume. Fără nici un fel de «pile»".
În privinţa pilelor sunt câteva lucruri de lămurit. Scorniceştiul era o aşezare fără istorie. Se descoperise "vatră de istorie" recuperând de la alţii. În biografia lui Nicolae Ceauşescu, scrisă contracost de francezul Michel-Pierre Hamelet, Scorniceştiul "este micul sat unde îşi au originea patru căpitani ai lui Mihai Bravul, prinţul valah care a fost în secolul al XVI-lea marele eliberator şi unificator al Ţărilor Române". Principiul după care Scorniceştii ajunseseră "vatră de istorie" şi capitală a recordurilor în agricultură cu o economie dezvoltată este simplu, iar reuşita nu se datorează direct lui Ceauşescu. Fiindcă, scrie Emil Bărbulescu, "meritul realizărilor din Scorniceşti aparţine în întregime părinţilor mei şi lui L.G. Preşedintele nu s-a implicat în dezvoltarea comunei natale". Aşa e. Scorniceştii se înălţau în civilizaţia timpului mulţumită lui Lică Bărbulescu, a soţiei sale, Elena, sora lui Ceauşescu, şi a unui secretar cu economicul, un tip deştept foc şi descurcăreţ, Lucian Gamsievici, care, între altele, l-a făcut om şi pe Mitică Dragomir, ultimul moşind naşterea echipei de groază a campionatului românesc de fotbal, FC Olt.
Lică şi Elena Bărbulescu erau Scorniceştii. Imaginea lui Ceauşescu nu se putea confunda cu o comună amărâtă când aspiraţiile sale erau istorice. Dar nici comuna nu putea rămâne o aşezare de pârliţi. Principiul dezvoltării, dacă admitem că poate fi vorba despre aşa ceva, îl dezvăluie Emil Bărbulescu: "Mi s-a pus deseori întrebarea dacă eu cred că meritam acele funcţii (din Miliţie, n.n.). Întrebarea este greşit pusă. Întrebarea normală ar fi dacă eu cred că, nefiind nepotul preşedintelui, aş fi avut acces la aceste funcţii. Atunci răspunsul ar fi fost simplu de dat: nu aş fi avut acces niciodată. Dar dacă meritam acele funcţii este cu totul altceva. Nu am dorit funcţiile respective. Mi s-au oferit şi le-am primit… Dumneavoastră, cei care mă acuzaţi, aţi fi refuzat?".
Respectând logica de mai sus, putea Scorniceştiul să nu se transforme uluitor, ca în basme? Morala Scorniceştilor reieşea din ambiţia lui Lică Bărbulescu de face din comună un oraş de prima mână. Exista o cutumă a înalţilor activişti comunişti din România de a face lucruri importante pentru locurile de baştină, un drum, o asfaltare, un pod, o echipă de fotbal, un ansamblu folcloric. Să lase urme. Ceea ce nu era rău. Rău era că alţii n-o puteau face, fiindcă n-aveau bani şi aprobări. S-ar fi opus cineva să-şi facă naţională de căluşari sau de fotbal la Scorniceşti? Reuşea Lică Bărbulescu schimbarea la faţă a Scorniceştilor dacă nu era cumnatul secretarului general, care l-a numit apoi secretar cu probleme agrare? Scorniceştiul era "stat în stat, ca Vaticanul". O recunoştea chiar E. Bărbulescu, referindu-se, e drept, la Miliţia din Scorniceşti.
Dacă s-ar fi respectat tradiţiile locului, vorbind despre Cântarea României, s-ar fi cuvenit ca la Constantineşti, Vâlcele sau la Maldăr să se întreţină patima străveche pentru căluş, iar ansamblurile lor folclorice ar fi meritat să bată lumea. Din Maldăr se trăgea şi cel mai cunoscut căluşar al Olteniei, Ilie Martin, despre care şi Emil Bărbulescu povestea: "Pe cei din Constantineşti nu se încumetau să-i înfrunte decât cei de la Vâlcele sau cei de la Maldăr, urmaşii legendarului căluşar şi hoţ de cai Ilie Martin". Ilie Martin, povestea un nepot de-al său din Maldăr, "era o mână de om, dar sărea la căluş ca nimeni altul.
Pe vremea lui, costumul de căluşar nu era standardizat, iar când juca avea pe cap fes, şi nu pălărie de paie". Şi pentru ca minciuna să fie deplină, într-o prezentare a trupei "Căluşul" Scorniceşti, directorul ei, nimeni altul decât Gheorghe Bărbulescu, "sufletul ansamblului", fratele lui Lică şi unchiul lui Emil, scria: "Şi înainte de a încheia această succintă prezentare a ansamblului, o confidenţă: membrii ansamblului sunt amatori, muncesc în diferite unităţi economice sau instituţii de învăţământ din Scorniceşti…". Amatori cum erau şi fotbaliştii Viitorului Scorniceşti, Şoarece, Prepeliţă, Petre, Piţurcă etc. Ansamblul folcloric "Căluşul" Scorniceşti a ajuns o trupă profesionistă, cu artişti de prim-rang, construită la fel de artificial ca şi mitul Scorniceşti, unde în 1989, când în România magazinele alimentare erau goale, se făceau pelerinaje, fiindcă aici se găseau carne, brânză, mezeluri, bere bună, Pepsi. În vatra de istorie a satului natal Ceauşescu nu contribuia cu nimic, dar se bucura de roadele răsfăţului comunist numit Scorniceşti. Între ele, şi gloria căluşarilor.
Citește pe Antena3.ro