În 11 iunie 1989, naţionalizarea, adică trecerea mijloacelor economice din proprietatea particularilor în cea a statului, era pomenită pentru ultima oară ca un fapt exclusiv benefic. "Naţionalizarea – act istoric fundamental al revoluţiei socialiste în România", titrase Scînteia cu o zi în urmă.
Când venea vorba de aniversarea unor momente din trecut, propaganda regimului folosea tehnici clasice din "manualul manipulatorului": amestecul de adevăruri şi falsuri, minciuna prin omisiune, "luminarea" unei singure părţi a paharului.
Naţionalizarea, făcută sub comandă sovietică cu 41 de ani în urmă, pe vremea când la cârma ţării se afla Gheorghe Gheorghiu-Dej, devenise în 1989 o etapă spre desăvârşirea "revoluţiei socialiste". "Revoluţie" în fruntea căreia se afla, desigur, Nicolae Ceauşescu. Otova, şi meritele, şi păcatele predecesorilor fuseseră şterse de buretele mânuit abil în laboratoarele propagandei.
În iunie 1989, ca şi în mai, decembrie, sau august, sau în oricare dintre cele 12 luni ale calendarului când se mai aniversa ceva, oamenii obişnuiţi n-aveau cum înţelege mare lucru din povestea scrisă oficial.
Ce-a fost cu naţionalizarea, ce s-a întâmplat concret la 11 iunie 1948, care au fost costurile şi beneficiile, cine a pierdut şi cine-a câştigat, şi când, şi cum - nu s-a spus în 1989. Toate acestea, precum şi atmosfera unei zile teribile din vara lui 1948 pot fi reconstituite astăzi cu mijloacele istoricului.
Ziua de 11 iunie 1948 a fost supranumită în propaganda comunistă "vinerea patimilor burghezilor". Prea puţini ştiau dimensiunea adevărată a deciziei inspirate de politica Moscovei. Conform planului "copt" la vârful PMR-ului, Legea naţionalizării a fost votată în Parlament la 11 iunie 1948. Până în ziua respectivă, poporul nu a aflat "binefacerea" ce i se pregătise în culisele conducerii comuniste.
Deşi făcută "pentru binele poporului şi în numele lui", naţionalizarea - trecerea mijloacelor economice în proprietatea statului - a fost ţinută departe de "urechile poporului": în secret, conducătorii Partidului Muncitoresc o pregătiseră în cele mai mici amănunte. După aflarea veştii, lucrurile au fost astfel organizate, încât masele "trebuiau" să se bucure: în fabrici, uzine, pe stradă, în paginile Scînteii.
Mai toţi marii industriaşi ai României interbelice au fost alungaţi sau întemniţaţi din ordinul autorităţilor comuniste. Despre încercările urmaşilor adevăraţi sau închipuiţi de a recupera fabuloasele averi pierdute atunci s-ar putea scrie o istorie la fel de lungă şi complicată pe cât a fost naţionalizarea însăşi.
"VINEREA PATIMILOR BURGHEZIEI"
Întreaga acţiune a naţionalizării s-a rezumat la anunţarea discutării, în cadrul celei de a doua plenare a Comitetului Central al PMR, desfăşurată între 9 şi 10 iunie, a raportului privitor la "problema naţionalizării întreprinderilor industriale, bancare, de asigurări, miniere şi de transporturi".
După îndeplinirea formalităţilor de ordin politic, proiectul de lege a naţionalizării propus de Guvern a trecut în Parlament, spre aprobare. Şi cum sesiunea parlamentară din 11 iunie 1948 era una aniversară - se sărbătoreau 100 de ani de la revoluţia paşoptistă -, semnificaţia momentului a crescut.
Urmare a fost votarea Legii nr. 119 pentru naţionalizarea întreprinderilor industriale, bancare, de asigurări, miniere şi de transporturi. Actul legislativ avea în structura sa şapte capitole.
Rigurozitatea textului şi atenţia de a cuprinde toate amănuntele nu fac decât să demonstreze că legea fusese pregătită cu mult timp înainte. Bunăoară, în primul capitol - "Obiectul naţionalizării" - erau enumerate toate întreprinderile ce urmau a fi preluate la stat. În Anexă, acestea erau nominalizate, însumând 1.050 de obiective din toate ramurile industriale.
Pentru a-şi asigura succesul acţiunii, liderii comunişti au pregătit în cele mai mici detalii acţiunea. Abia după deschiderea arhivelor s-a aflat că, în tainice şedinţe ale Biroului Politic, s-a pus la cale un plan amănunţit, ce cuprindea locul, timpul şi oamenii cu care se va înfăptui actul naţionalizării. Ba mai mult, ziua de 11 iunie, când urma a fi făcut marele anunţ, fusese împărţită pe ore, astfel încât fiecare ştia ce are de făcut şi în cât timp.
Începând cu ora 4:00 dimineaţa, se făcea instruirea personalului din întreprinderi, în special a liderilor organizaţiilor de partid din fiecare fabrică sau uzină şi a reprezentanţilor sindicatului.
Pregătirile continuau cu sigilarea caselor de bani, sub pretextul efectuării unor controale, până la ora 13:00, când cei aleşi de partid în funcţii de conducere - neapărat din rândul muncitorilor, activişti fideli ai PMR - trebuiau să preia conducerea fabricilor. Ora următoare, la 14:00, în toată ţara erau programate mitinguri de susţinere a naţionalizării de către oamenii muncii. Iar programul s-a desfăşurat întocmai.
Întregul plan a căzut în sarcina Comisiei superioare pentru naţionalizare, alcătuită din reprezentanţi ai Comisiei Superioare Economice, Ministerului Industriei, al celui de Interne, Finanţelor şi Justiţiei, sprijinită de o comisie tehnică de naţionalizare şi de 35 de comisii judeţene.
Rolul de mână forte al întregii acţiuni a revenit Ministerului Afacerilor Interne, condus de Teohari Georgescu. Funcţionarii de la Interne trebuia să împiedice "orice acţiune de sabotaj, terorism, agitaţie, propagandă duşmănoasă şi sustragere de bunuri, acte, registre". Şi pentru a se evita răscularea împotrivirea patronilor de întreprinderi naţionalizate, aceştia, precum şi personalul "insuficient verificat", au fost puşi sub straşnică urmărire.
PARTEA NEVĂZUTĂ A LUCRURILOR
"Reţeta sovietică" pentru înfăptuirea idealului comunist cerea parcurgerea unor paşi concreţi de către noile state-satelit subordonate URSS-ului: câştigarea alegerilor de către un partid comunist sau muncitoresc, instituirea controlului puterii comuniste în toate variantele ei - executivă, legislativă, judecătorească, trecerea economiei sub "protectoratul" statului.
În România, începând cu 1945 şi până în 1948, se făcuseră toţi paşii. După proclamarea Republicii Populare Române şi înfăptuirea reformelor agrară şi monetară, la jumătatea anului 1948 a venit rândul naţionalizării. Alexandru Bârlădeanu, specialist în materie de economie care a fost martor, dar şi actor din partea puterii la naţionalizare, spunea: "Naţionalizarea s-a făcut categoric la comandă sovietică. Totul se făcea la comandă sovietică. Nu ştiu dacă ei au indicat şi momentul şi formele".
În numărul din 1 ianuarie 1948, revista Biroului Informativ al partidelor comuniste şi muncitoreşti (Cominform) - "Pentru pace trainică, pentru democraţie populară" - a publicat un articol semnat de liderul comuniştilor români, Gheorghe Gheorghiu-Dej.
Este pentru prima dată când Gheorghiu-Dej vorbeşte despre "necesitatea" iniţierii actului de naţionalizare. Fraza cu pricina o va repeta, şase luni mai târziu, în discursul rostit în faţa Marii Adunări Naţionale, cu ocazia supunerii spre aprobare a Legii naţionalizării: "Trecerea mijloacelor de producţie în mâinile statului este o necesitate, deoarece aceste arme economice se smulg din mâinile acelora de la care am smuls armele politice".
Fără a rosti vreodată public cuvântul "naţionalizare", puterea mai "scapă" un semn al intenţiei de trecere în proprietatea "celor mulţi" averea celor puţini. Prin Decretul nr. 729/13 aprilie 1948 fusese promulgată noua Constituţie a Republicii Populare Române, care prevedea la articolul 11: "Când interesul general cere, mijloacele de producţie, băncile, societăţile de asigurare, care sunt proprietate particulară a persoanelor fizice sau juridice, pot deveni proprietatea statului, adică bun al poporului, în condiţiunile prevăzute de lege".
Însă de la intenţie la faptă nu a fost decât un pas. Şi unul aproape sigur, după cel de abolire a monarhiei: în mai 1948, Prezidiul Marii Adunări Naţionale a emis Decretul nr. 938, prin care Domeniile Coroanei intrau în proprietatea statului. De asemenea, se specifica în actul normativ, "toate bunurile mobile şi imobile care la data de 6 martie 1945 se aflau în proprietatea fostului Rege Mihai I, ori a altor membri ai fostei familii regale, trec pe aceeaşi dată în proprietatea statului român".
La întrunirea din 4 iunie 1948, Consiliul de Miniştri a decis trimiterea unei scrisori către Stalin, prin care Guvernul român să ceară reducerea sumei datorate de ţara noastră, în contul datoriei de război. "Această micşorare, scria prim-ministrul Petru Groza în depeşa către generalissim, uşurând sarcinile Statului Român, ar însemna un mare ajutor dat poporului nostru, în efortul pe care îl depune pentru întărirea şi dezvoltarea vieţii economice a RPR. Cunoscând sentimente de caldă prietenie ale Domniei Voastre şi ale Guvernului pe care-l prezidaţi faţă de poporul român şi ajutorul ce i l-aţi acordat în clipele sale de grea încercare, ne permitem să nădăjduim că rugămintea Guvernului RPR va fi luată în considerare."
Peste doar trei zile, "Scînteia" anunţa triumfătoare primirea de către Guvern a scrisorii de răspuns din partea lui Stalin.
Iată fraza esenţială a epistolei, care a ţinut prima pagină a presei oficiale mai bine de o săptămână: "Dorind să uşureze restabilirea cât mai grabnică a economiei naţionale a României şi ţinând seama de relaţiile de prietenie ce s-au stabilit între ţările noastre, Guvernul Sovietic a luat hotărârea de a reduce suma ce a mai rămas de plătit drept reparaţiuni, cu începere de la data de 1 iulie a.c., cu 50%. Cu profund respect, Preşedintele Consiliului de Miniştri al URSS, Iosif Stalin".
De fapt, "tăvălugul" iscat de corespondenţa dintre Guvernele român şi sovietic, încheiată favorabil primului, era menit să distragă atenţia populaţiei de la adevăratul fapt: naţionalizarea. Subiectul naţionalizării a apărut pe prima pagină a Scînteii doar două zile la rând, restul zilelor fiind ocupate cu "beneficiile" reducerii datoriei de război de către "fratele mai mare, URSS".
Citește pe Antena3.ro