Deşeurile folosite pe post de combustibil alternativ în fabricile de ciment a luat amploare în România. În schimb, în Italia s-a interzis folosirea deşeurilor în procesul de fabricare a cimentului datorită poluării.
La începutul acestui an, inspectorii Gărzii Naţionale de Mediu au început să ia la puricat firmele care alimentează cu deşeuri fabricile de ciment. Jurnalul Naţional a prezentat în exclusivitate problemele legate de gunoiale italienilor importate de compania Lafarge pentru fabrica de la Medgidia. În februarie 2013, Garda Naţională de Mediu a început controlul la societăţile Ro Ecologic Combustibil Alternativ SRL şi Recyfuel SRL, care furnizează deşeuri româneşti companiei Carpatcement Holding SA pentru fabrica de ciment de la Fieni încă din anul 2008. În procesul de fabricaţie a cimentului de la Fieni se ard deşeuri petroliere, rumeguş impregnat cu deşeuri petroliere, deşeuri cu conţinut de ţiţei şi şlamuri de rezervoare, dar şi deşeuri lichide combustibile cu conţinut de substanţe periculoase. Carpatcement a fost primul producător de ciment din România care a folosit în procesele de producţie combustibili alternativi, pe bază de deşeuri, începând cu 2004, la fabrica de ciment din Deva. “Carpatcement a coincinerat din 2011 până în prezent o cantitate de ordinul zecilor de mii de tone de combustibili alternativi proveniţi din deşeuri de la furnizorii Ro Ecologic Combustibil Alternativ SRL şi Recyfuel SRL”, a precizat purtătorul de cuvânt Bogdan Arnăutu. Anul trecut, comisarii de la Garda de Mediu au constatat că deşeurile nu erau stocate în spaţii special amenajate, motiv pentru care s-a pricopsit cu o amendă de 40.000 lei. Totodată, societatea a fost obligată să inscripţioneze vizibil pe recipienţii care conţin deşeuri periculoase, categoria şi codul de deşeu. Comisarii au mai obligat Carpatcement să depoziteze deşeurile în spaţii special amenajate pentru stocarea acestora, în condiţii care să garanteze reducerea riscului pentru sănătatea umană şi deterioarea mediului. În februarie 2013, comisarii nu au putut verifica dacă s-a achitat de sarcini Carpatcement, pe motiv că fabrica era în revizie tehnică.
Furnizorii, amendaţi
Una dintre firmele care vind deşeuri fabricii de ciment de la Fieni este Ro Ecologic Combustibil Alternativ SRL din Bucureşti. Această societate este deţinută de firmele controlate Pro Air Clean SA, Viviani Salubritate SA şi Chinox AG, înregistrată în Elveţia. Comisarii Gărzii Naţionale de Mediu au bătut la uşile punctului de lucru de la Fieni pe 8 februarie. Luaţi prin surprindere, angajaţii de la Ecologic nu au mai apucat să-şi facă ordine în ogradă. Astfel, comisarii au constatat existenţa unor deşeuri încadrate pe alte coduri decât cele reale, zonele de depozitare a deşeurilor nu erau delimitate clar, aşa cum prevede Autorizaţia de mediu. Totodată, o parte din deşeurile care nu se pretau incinerării nu avea etichetele corespunzătoare şi nu erau stocate într-o zona special delimitată a halei. Cel mai grav însă a fost faptul că nu existau analize complete pentru fiecare lot de produs finit pentru determinarea materialelor grele şi PCB. Culmea, unele tipuri de deşeuri stocate temporar pe amplasament depăşiseră termenul de stocare de un an, iar altele, care urmau să fie procesate, depaşiseră termenul de stocare de trei ani, termene impuse prin Autorizaţia de mediu. Pentru toate aceste capete de acuzare, comisarii Gărzii Naţionale de Mediu a amendat firma RO Ecologic Combustibil Alternativ SRL cu suma de 100.000 lei. “De asemenea, s-a solicitat Agenţiei pentru Protecţia Mediului Dâmboviţa emiterea notificărilor prealabile, în vederea suspendării Autorizaţei de Mediu”, a precizat Garda de Mediu. Potrivit informaţiile obţinute de Jurnalul Naţional, Ro Ecologic Combustibil Alternativ SRL vinde deşeurile procesate către Carpatcement Holding SA, pentru a fi coincinerate la Fabrica de ciment din Fieni, iar deşeurile care nu se pretează incinerării sunt predate către alte firme, pentru a fi eliminate.
Producţie internă
Cea de-a doua firmă care livrează deşeuri petroliere şi deşeuri cu conţinut de ţiţei şi şlamuri de rezervoare la Fieni este Recyfuel SRL. Potrivit Registrului Comerţului, acţionarii acestei firme sunt societăţile Carpatcement Holding SA, care deţine 99,8% din acţiuni, restul fiind deţinute de Carpat Beton SRL. Garda Naţională de Mediu a constatat în urma controlului mai multe nereguli legate de depozitarea deşeurilor, ceea ce a dus la nerespectarea normelor de protecţia mediului. Recyfuel a fost amendată cu suma de 40.000 lei. Bogdan Arnăutu a precizat că “Recyfuel nu a deţinut niciodată deşeuri fără documente de provenienţă, lucru confirmat şi de Garda Naţională de Mediu”. În notă se arată că întreaga cantitate de deşeuri, inclusiv combustibilul alternativ (695,35 tone) aflat pe amplasament confirmă realitatea cu înscrisurile prezentate şi verificate. Legat de amendă, acesta a precizat că s-a plătit doar 10.000 de lei, pentru că a fost plătită în termen de 48 de ore. La sfârşitul anului trecut, Recyfuel a mai fost amendată tot cu 40.000 de lei, pe motiv că o cantitate de 200 kg de amestec de materii prime pentru producerea cimentului nu a fost depozitată corespunzător.
_________________________________________
România, groapa de gunoi a Italiei
România a ajuns una dintre destinaţiile atractive pentru italienii din industria deşeurilor. O parte dintre gunoiul italienilor a ajuns în fabricile româneşti de ciment ale grupului francez Lafarge. Ministerul Mediului a precizat pentru Jurnalul Naţională că Lafarge a importat deşeurile direct din Italia, de la firma Deco SpA. “Referitor la importurile de deşeuri din Italia către România, şi anume de la SC DECO SpA Italia către SC Lafarge Ciment România, există două notificări, una în septembrie 2011 pentru o cantitate de 30.000 de tone (realizate până în prezent 16.492 de tone) şi una în luna decembrie 2012 pentru o cantitate de 25.000 de tone (realizate până în prezent 2.000 de tone).” Potrivit presei din Peninsulă, patronul firmei Deco SpA, Rodolfo Di Zio, a fost arestat la domiciliu în 2010 pentru corupţie, delapidare şi abuz în serviciu de către autorităţile din Pescara.
Companiile româneşti nu au ratat ocazia să intre în afacerile cu deşeuri provenite din Italia. Una dintre acestea a fost Casa de Editură şi Presă Foget din Bihor, care a încercat să importe în repetate rânduri combustibili derivaţi din deşeuri din Italia pentru a le vinde către Lafarge, dar autorităţile române au refuzat solicitările pentru importurile cu pricina. În anul 2011, Casa de Editură şi Presă Foget a trimis cinci cereri de notificare pentru a introduce în ţară deşeuri. Au fost refuzate deşeurile de la firmele D’angelo Vicenzio din Palermo, care voia să trimită 10.000 de tone, şi Terra Verde SRL – 5.000 de tone, neaprobat de ANPM. Într-un final s-a aprobat importul a 2.500 de tone de deşeuri de la Terra Verde în 30 septembrie 2011, dar nu s-a putut finalize, pentru că în seara zilei de 5 noiembrie a avut loc un incendiu la societatea cu pricina. Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a acceptat introducerea în România a unei cantităţi de 2.500 de tone de anvelope pneumatice uzate, notificator fiind FDG di Collu, pentru care autoritatea competentă de expediţie a aprobat 185 de transferuri transport rutier de la depozit până în Portul Cagliari. Marfa a ajuns în România la Lafarge Ciment. La începutul anului 2013, comisarii Gărzii de Mediu au ajuns din nou la porţile Casei de Editură şi Presă Foget, unde au constatat că pentru anul 2012 societatea a prezentat un document de mişcare şi expediere pentru o cantitate de aproape 1.900 de tone de anvelope scoase din uz, între Gatim SRL şi Lafarge Ciment România. Importul a fost realizat de firma bihoreană pentru Lafarge Ciment România.
Citește pe Antena3.ro