În ultimii doi ani, Autostrada Soarelui nu a avansat cu nici un milimetru. Ultimul tronson, respectiv Drajna - Feteşti, în lungime de 36,8 kilometri, a intrat în circuit în mai 2007. Deşi în teren nu se vede nimic, reprezentanţii CNADNR spun că lucrările au avansat foarte mult, însă din birou. Construcţia tronsonului Cernavodă - Constanţa, care ar face ca A2 să fie completă, demarează într-o lună, spun optimişti reprezentanţii CNADNR.
Cu toate că de doi ani şoferii nu văd nici un kilometru nou de asfalt pe Autostrada Bucureşti - Constanţa, drumarii susţin că în acest timp au fost realizate tot felul de demersuri meticuloase în vederea finalizării autostrăzii către mare. "Deşi nu se vede în teren ceea ce s-a realizat în perioada 2007-2009, în vederea finalizării Autostrăzii Soarelui, să ştiţi că s-au făcut foarte multe proceduri premergătoare în acest sens.E nevoie de foarte multe avize şi autorizaţii pentru demararea lucrărilor propriu-zise, iar toate acestea se fac în timp. Să nu mai spun de problemele pe care le întâmpină Compania Naţională de Drumuri în vederea derulării lucrărilor. Au fost descoperite 70 de situri arheologice pe tronsonul Cernavodă - Constanţa, au apărut ceva împroprietăriri care au ajuns pe la Direcţia Naţională Anticorupţie, mai sunt tot felul de cereri din partea primăriilor din zonă, care vor să se mute de pe stânga pe dreapta sau invers, şi tot aşa. Nimeni nu ne ajută să facem autostrăzi, însă toată lumea ne critică", explică Adrian Ionescu, şeful Direcţiei de infrastructură şi concesiuni din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Acesta susţine că lucrările de execuţie pentru finalizarea Autostrăzii Soarelui vor demara într-o lună. "Lucrările la tronsonul Cernavodă - Medgiadia vor demara garantat într-o lună, iar la câteva săptămâni după vor trece la fapte şi constructorii tronsonului Medgidia - Constanţa. Acest lucru este posibil chiar dacă nu au fost finalizate exproprierile deoarece a fost prevăzut în contract punerea la dispoziţia constructorului a 100 de loturi de teren în vederea demarării lucrărilor", adaugă Adrian Ionescu.
CONSTRUCTORI
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a semnat în luna martie contractele de realizare a tronsoanelor Cernavodă - Medgidia şi Medgidia - Constanţa.
"Autostrada Cernavodă - Constanţa va fi finalizată până la începerea sezonului estival din 2011, contractele pentru realizarea porţiunilor de autostradă Cernavodă - Medgidia şi Medgidia - Constanţa fiind semnate deja de Compania de Drumuri. Constructorii mai au de definitivat nişte proiecte tehnice şi, în maxim 2-3 luni, vor începe lucrările", declara Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, la 10 martie.
Până atunci, turiştii care merg pe litoral ştiu că trebuie să se înarmeze cu foarte multă răbdare deoarece nefinalizarea Autostrăzii Soarelui face ca drumul de câţiva zeci de kilometri rămaşi până la mare să fie un adevărat calvar, mai ales în weekend.
LUCRĂRI
Ultima parte a A2, tronsonul Cernavodă - Constanţa, în lungime de 51 de kilometri a fost împărţit în două, Cernavodă - Medgidia şi Medgidia - Constanţa. Primul tronson, Cernavodă - Medgidia, de 19 kilometri, va fi realizat de compania franceză Colas şi are o valoare de circa 180 milioane euro. Din suma totală, 71%, respectiv 128 de milioane de euro sunt asigurate de Banca Europeană de Investiţii, iar restul de 53 de milioane de euro reprezintă contribuţia României.
Potrivit declaraţiilor ministrului Berceanu, autorităţile sunt în discuţii cu Uniunea Europeană pentru a obţine 45 milioane euro din fonduri nerambursabile alocate României pentru a acoperi o parte din cele 53 de milioane euro contribuţia noastră. Termenul de finalizare a acestui tronson este de 24 de luni, deci "înainte de sărbătorile de Paşti din 2011" trebuie încheiate lucrările. Potrivit proiectului, pe acest tronson sunt incluse construirea a două pasaje peste autostradă şi 12 viaducte.
Cel de-al doilea tronson, Medgidia - Constanţa, cu o lungime de 32 de kilometri, va fi construit de consorţiul format din companiile Anstaldi&Max Boegl. Proiectul include construirea a patru pasaje, două viaducte, două poduri şi a unui nod rutier. Valoarea contractului este de 168 milioane euro, din care 71% fonduri de la BEI şi 29% contribuţia României. Circa 85% din contribuţia României provine de la UE. În aceste condiţii, suma cu care contribuie ţara noastră la acest tronson se ridică la circa 7 milioane euro.
Şi acest tronson de autostradă are ca termen de finalizare 24 de luni de la demararea lucrărilor. De asemenea, Berceanu a precizat că centura oraşului Constanţa va fi realizată de consorţiul FCC cu Anstaldi în 36 de luni. Valoarea acestui contract este de 437.840.505,02 lei fără TVA, echivalentul a 144.730.611 euro cu TVA.
SANCŢIUNI NOI PENTRU CONSTRUCTORI
Berceanu a subliniat că pentru prima dată au fost semnate contracte prin care CNADNR are posibilitatea să amendeze constructorul cu o sumă de până la 50.000 de lei pentru nerespectarea termenelor intermediare.
"O dată la 3 luni, CNADNR poate verifica progresul lucrărilor şi, în cazul nerespectării termenelor, constructorii pot fi amendaţi cu 50.000 de lei (n.n. mare şi drastică sancţiune!). Tot cu astfel de sume pot fi penalizaţi dacă nu sunt respectate condiţiile managementului de trafic în zonă", a spus Berceanu. Alte modalităţi de penalizare se referă la aplicarea unor amenzi pentru întârzieri de până la 0,005% pe zi din valoarea contractelor.
Berceanu a spus că vechea metodă permitea constructorilor să câştige o licitaţie venind cu preţul cel mai mic, care de altfel nu putea fi respectat, iar, ulterior, solicitau cereri de mărire cu 50% din preţul anunţat la licitaţie. "În prezent, avem posibilitatea să reziliem unilateral contractele cu constructorii de autostrăzi dacă nu îţi respectă termenele, fără să fim daţi în judecată", a precizat Berceanu.
Construcţie în ritm de melc
Tronsonul Feteşti - Cernavodă a fost construit înainte de Revoluţie şi cuprinde spectaculosul pod care dublează podul construit de Anghel Saligny. Lipsa banilor a determinat autorităţile să suspende lucrările de realizare a autostrăzii în perioada 1990-1999. Primele trei tronsoane ale autostrăzii dintre Bucureşti şi Constanţa, cunoscută sub numele de Autostrada Soarelui, au fost deschise circulaţiei în 2004, finanţarea fiind asigurată de BEI. Mai exact, sectorul Bucureşti - Fundulea, de 26,5 kilometri, şi sectorul Fundulea - Lehliu, de 29,2 kilometri, au fost date în folosinţă la 4 iunie 2004.
Valoarea finală a lucrărilor a fost mult mai mare decât cea din contractul iniţial din cauza scumpirii materialelor şi a modificărilor din studiul de fezabilitate aduse pe parcursul lucrărilor. Astfel, tronsonul Bucureşti - Fundulea a ajuns de la 40 de milioane de euro la 57,3 milioane euro, iar pentru Fundulea - Lehliu s-a plătit 87 milioane euro faţă de 68 de milioane de euro, valoarea cerută iniţial. Lucrările la al treilea tronson, Lehliu - Drajna, au fost încheiate la 16 noiembrie 2004, cei 42 de kilometri de autostradă necesitând o investiţie dublă faţă de valoarea iniţială a contractului, ajungând la 93,7 milioane de euro de la 48 de milioane de euro.
Sectorul de autostradă Drajna - Cernavodă a fost împărţit în două tronsoane, respectiv Drajna - Feteşti şi Feteşti - Cernavodă. inanţarea a fost asigurată de ISPA în proporţie de 75%, iar de la bugetul de stat s-a asigurat 25% din sumă. Valoarea totală a lucrărilor a fost de circa 110 milioane de euro. Tronsonul Feteşti - Cernavodă a fost dat în folosinţă în iunie 2006, iar cel dintre Drajna şi Feteşti în mai 2007. Pe tronsonul Bucureşti - Drajna nici un tronson de autostradă nu mai este în garanţie. Fiecare guvern a "tras" de autostradă să o inaugureze electoral, astfel încât la unele porţiuni s-a tăiat panglica şi s-au sfinţit lucrările de câteva ori.