x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special AVAS stă cloşcă pe zeci de milioane de euro

AVAS stă cloşcă pe zeci de milioane de euro

de Alexandru Boariu    |    11 Noi 2010   •   00:00
AVAS stă cloşcă pe zeci de milioane de euro
Sursa foto: /Intact Images

Guvernanţii se plâng nonstop că nu sunt bani, că bugetul a ajuns la fundul sacului, că din această cauză trebuie să opereze reduceri masive de salarii, de pensii etc. Dar, în acest timp, Executivul lui Boc, prin Autoritatea pentru Valorificarea şi Administrarea Activelor Statului (AVAS ), stă pe milioane de euro.

Este vorba despre pachetele minoritare de acţiuni, în câteva cazuri, chiar de pachete majoritare, pe care statul le mai deţine la societăţile comerciale parţial privatizate. Potrivit documentelor aflate în posesia redacţiei noastre, în această situaţie sunt nu mai puţin de 392 de societăţi, la care AVAS mai deţine acţiuni, începând de la doar câteva procente până la pachetele majoritare. Iată doar câteva exemple. La SC Administrare Cazare-Cantine Bucureşti, AVAS deţine 91,18% din acţiuni, la Arcadia 2000 Bucureşti deţine 100%, la Astoria SRL Deva 60%, la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT) 82,92%, la Casstil SA Bucureşti 65,56%, la IMUM SA Medgidia 60,83%, la INAR SA Braşov 57% etc. La alte câteva sute de societăţi, din toate domeniile - agricultură, industrie, servicii comerţ etc., AVAS deţine doar pachete minoritare. De exemplu, la o serie de Agromecuri, cum ar fi cele din Blaj, Giurgiu, Baia Mare etc., AVAS deţine între 20% şi 40% din acţiuni. Vânzarea acestor acţiuni, chiar şi la preţul iniţial, aşa-numitul "preţ de contabilitate" (de regulă, acesta este de 25.000/ acţiune) ar aduce la bugetul statului câteva milioane bune de euro.

Deşi nu suflă o vorbă despre asta, Guvernul a fost atenţionat de FMI despre această oportunitate şi chiar a impus stipularea în textul ultimei scrisori de intenţie a angajamentului părţii române de a trece la vânzarea urgentă a acestor pachete de acţiuni. Că lucrurile stau aşa reiese dintr-un comunicat de presă, remis zilele trecute de AVAS, în care se precizează: "Având în vedere sarcinile AVAS, rezultate în urma discuţiilor cu Fondul Monetar Internaţional, incluse în Scrisoarea Suplimentară de Intenţie, transmisă de Guvern în luna septembrie, pentru accelerarea procesului de privatizare, în special pentru pachetele minoritare de acţiuni, sunt necesare unele modificări ale actelor normative ce reglementează procesul de vânzare a pachetelor de acţiuni". Ca urmare, AVAS a întocmit un proiect de act normativ prin care solicită modificarea legislaţiei privind privatizarea, pentru că, chipurile, actuala legislaţie nu ar permite vânzarea pachetelor minoritare de acţiuni.

Adevărul este că actuala legislaţie nu numai că permite vânzarea acestor acţiuni, dar prevede chiar urgentarea acestui proces. De fapt, actul normativ de bază care reglementează procesul de privatizare se intitulează chiar aşa: "Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării". Celălalt act normativ important care reglementează privatizarea este OUG nr. 88/1997, elaborată şi aprobată pe vremea când şef la AVAS era ţărănistul Radu Sârbu, iar PD, actualmente PDL, era la guvernare, ca parte a alianţei D.A. Radu Sârbu a demarat atunci şi restructurarea AVAS, disponibilizând o mare parte dintre angajaţi. Este adevărat că aceştia au primit salarii compensatorii de sute de milioane de lei, după care s-au angajat la alte instituţii sau la societăţi private. A făcut vâlvă la vremea respectivă plecarea directorului executiv Bebe Ionescu, cu salariile compensatorii de rigoare, pentru ca imediat să se angajeze, pe un salariu imens, la o firmă a magnatului Ioan Nicolae.

Revenind, trebuie precizat că ambele acte normative amintite prevăd, printre altele, vânzarea pachetelor minoritare de acţiuni fie pe piaţa de capital, fie prin licitaţie, în acest al doilea caz, cu drept de preempţiune pentru cei care deţin deja pachetul majoritar de acţiuni la societatea comercială în cauză. Dar adevărul este că AVAS nu a avut şi nu are interesul să vândă aceste pachete minoritare de acţiuni, pentru simplul motiv că la finalul operaţiunii ar fi rămas fără "obiectul muncii" şi instituţia ar fi trebuit desfiinţată.

Unul dintre motivele invocate de AVAS pentru tergiversarea vânzării pachetelor minoritare ar consta în existenţa unor disfuncţionalităţi legate de promptitudinea cu care conducerile societăţilor comerciale răspund la solicitările de întocmire a documentaţiei de privatizare şi corectitudinea datelor transmise. "Uneori, aceste informaţii nu pot fi obţinute în timp real, nici la societăţile comerciale la care instituţia publică implicată (adică, AVAS - n.red.) deţine pachetul majoritar de acţiuni. În contextul legislaţiei actuale în materia privatizării, în absenţa unei documentaţii corecte şi complete, instituţia publică implicată este în imposibilitatea calculării preţului de ofertă şi a întocmirii fişei/dosarului de prezentare" - spune AVAS. Bine, şi atunci, reprezentantul AVAS în AGA şi, în cazul pachetelor majoritare, chiar în CA al acestor societăţi, ce a făcut până acum? A dormit în papuci? De ce nu a supus la ordinea zi a adunărilor generale aprobarea vânzării pachetelor de acţiuni şi, ca urmare, întocmirea şi furnizarea către AVAS a documentaţiei necesare în acest scop?

6014-136774-04.jpg

O lege care ar fi trebuit adoptată de mult
Pentru "urgentarea" acestui proces, AVAS propune, printre altele, în proiectul de act normativ aflat în curs de elaborare "calcularea preţului de ofertă al acţiunilor prin utilizarea indicatorilor financiari din ultima raportare semestrială a societăţii comerciale în cauză". De asemenea, este prevăzută întocmirea unei fişe de prezentare simplificată în cazul vânzării pachetelor de acţiuni reprezentând până la 50% inclusiv din capitalul social al firmelor. În fine, pentru societăţile comerciale închise se propune ca preţul de vânzare să fie egal cu preţul de ofertă al AVAS şi, în cazul în care nu s-a ajuns la perfectarea vânzării sau acţionarii refuză să-şi dea acordul pentru vânzarea acţiunilor către terţi, dacă un astfel de acord este necesar, vânzarea să se realizeze prin licitaţie cu strigare. Rămâne totuşi întrebarea: de ce Guvernul şi AVAS nu au luat până în prezent aceste măsuri, prin care ar fi adus, iată, la buget milioane de euro? De ce a fost nevoie ca FMI să impună Guvernului vânzarea acestor pachete de acţiuni?

×
Subiecte în articol: special