EDITIE DE COLECTIE
Aviatoare cu o experienta de peste 30 de ani si castigatoare a nenumarate premii in aviatia sportiva, Nina Ionita a invins barbatii din zbor.
IOHANNA ONACA
O viata petrecuta intre cer si pamant, un destin impletit cu curaj pe firul pasiunii pentru zbor, pentru inalturile albastre. Cu toate ca are un palmares impresionant de premii si titluri castigate in ani de munca, aviatoarea Nina Ionita este un om foarte modest, care a fugit de celebritate si de popularitatea care ar fi urmat, firesc, succesului. Aflata in pragul pensiei, doamna Ionita isi aduce aminte cu placere si nostalgie de cei 32 de ani pe care i-a dedicat pasiunii sale: aviatia.
O INTAMPLARE. Intalnirea Ninei cu zborul a fost oarecum intamplatoare. Adolescenta care abia terminase scoala generala dorea sa devina... cofetar. Tanara insa a absolvit Liceul Economic din Brasov, dupa care a incercat sa se indrepte catre prima ei dragoste, gimnastica, domeniu in care obtinuse numeroase premii in adolescenta. Cu toate acestea, viata a adus-o la Intreprinderea de Constructii Aeronautice, unde lucra tatal ei. Un geam despartea biroul Ninei de Aeroclubul Zorileanu, unde s-a si inscris in scurt timp. Totul a inceput intr-o doara, ca o simpla tentatie, devenind pe parcurs o adevarata pasiune.
AVIATIE SPORTIVA. "In general, femeile patrundeau mai greu la aeroclub, dar eu m-am inscris cu o colega. Dupa cursuri, cei de la club ne-au trimis la la Scoala Militara de Aviatie, unde tocmai se forma o grupa de fete", isi aminteste Nina Ionita. A absolvit scoala in 1976, dupa care a fost instructor de zbor la Aeroclubul din Brasov pana in 1985, cand a intrat la Tarom. In toti acesti ani a castigat nenumarate concursuri de inalta acrobatie aeriana.
Citește pe Antena3.ro
CV
DESTIN
"Mi-a placut mult aviatia. Daca ar fi sa o iau de la capat, tot asta as face"
INCEPUTUL
"Eram sase oameni, doua fete si patru baieti, care faceam parte din prima ehipa de acrobatie aviatica, la nivel international. Incercam pe pielea noastra tot felul de figuri noi, care nu stiam cum se fac" - Nina Ionita aviatoare
O femeie, pilot de linie la Tarom
EDITIE DE COLECTIE
Nina Ionita a petrecut spre nemurire mai multe tipuri de avioane in cei aproape 20 de ani de cand este pilot la Tarom.
IOHANNA ONACA
Dupa o activitate incununata de succes in aviatia sportiva, Nina Ionita devine pilot la Tarom in 1985. Aici a fost comandant si copilot pe mai multe tipuri de aeronave, care au parasit rand pe rand "ringul" limpede al cerului. "Din 1995 pana in 1993 a fost copilot si apoi comandant pe AN-24. Am facut nenumarate curse in Europa - la Varsovia, Budapesta, Atena, Berlin, in Turcia...", isi aminteste aviatoarea. Acest tip de avion, destinat curselor scurte si medii, nu mai exista astazi, aeronavele AN-24 fiind casate in timp.
A "INGROPAT" AVIOANE. Nina Ionita a trecut mai departe pe Tupolev-154 (TU-154), cu care a strabatut distante mai mari. "Cu Tupolevul am ajuns in Anglia, in Irlanda, dar si in Emirate si tarile din Golf. La vremea aceea (1993 - nr.) era cel mai rapid avion din Europa, am atins cu el si 1.150 de kilometri la ora", spune doamna Ionita.
Aeronavele de tip TU-154, cu o capacitate de circa 100 de pasageri, au fost casate dupa 1996. Pana in anul 2000, Nina Ionita a fost copilot pe aeronavele de tip BAC 1-11. "Am ingropat detasamente si am schimbat cateva avioane", marturiseste aviatoarea. "Insa la fiecare dintre ele trebuia sa o iau de la inceput cu pregatirea: cursuri, examene, calificari... Cand ajungeam sa intru in pregatire de comandant, "taiau" avionul", spune Nina.
ZBOR USOR. In prezent piloteaza aeronave de tip ATR-42 din cadrul Tarom. Sunt avioane fabricate in Comunitatea Europeana, dotate cu aparatura moderna. In toata activitatea sa de pilot, cu circa 9.800 de ore de zbor la activ, Nina Ionita spune ca nu a intampinat probleme. Am intrebat-o daca e greu sa pilotezi un avion. "Nu... Eu am inceput la 20 de ani si la varsta aceea totul e altfel... Mi-a placut", marturiseste ea. Nu au fost putini cei care i-au spus ca un talent ca al ei se naste o data la 100 de ani. Drumul prin ceruri nu a fost insa intotdeauna lin. "Am prins furtuni, dar am gasit intotdeauna o portita pe unde sa ajung acasa", spune Nina.
INTRE ZBOR SI FAMILIE
Pentru Nina Ionita nu a fost usor sa fie aviatoare printre atatia barbati. Sotie si mama, a trebuit sa isi imparta timpul intre serviciu si casa. Nu o data si-a luat baiatul, pe Marian, cu ea in avion pentru ca nu a avut cu cine sa il lase acasa. "Familia m-a asteptat intotdeauna", spune ea. Au fost momente cand si-a vazut familia intre doua drumuri. La Tarom sunt putine femei-pilot, spre deosebire de alte companii aeriene din strainatate. Cu toate acestea, ele se pricep la fel de bine ca barbatii sa piloteze aeronavele. Din concursurile de acrobatie aeriana, Nina a primit peste 40 de medalii si diplome, premii simbolice. "O singura data, pentru premiul de la mondial din â84, mi-au dat 7.000 de lei, si aceia dupa doi ani, bani din care mi-am cumparat frigiderul", spune Nina.
TAROM - JUMATATE DE SECOL
Anul acesta, compania romaneasca de transport aerian TAROM aniverseaza 50 de ani de existenta. Istoria aviatiei romanesti este insa mult mai veche, TAROM beneficiind de o experienta mai indelungata in aviatia comerciala, datorata companiilor predecesoare.In anul 1920 a luat fiinta Compania de Navigatie Aeriana Franco-Romana (CFRNA), potrivit site-ului oficial al Tarom. Dispunand de avioane POTEZ de productie franceza, compania oferea servicii de transport aerian de pasageri, marfuri si posta, de la Paris la Bucuresti, via Strasbourg, Praga, Viena si Budapesta. CFRNA a fost prima companie aeriana din istoria aviatiei care a operat zboruri transcontinentale. In 1923, CFRNA a operat primul zbor international de pasageri, pe timp de noapte, intre Belgrad si Bucuresti, iar in 1925 a fost inaugurata prima ruta aeriana interna Bucuresti-Galati.
In 1926, CFRNA si-a schimbat numele in "Compania Internationala de Navigatie Aeriana". In timp, sub diferite denumiri, CFRNA si-a continuat activitatea. In 1930 a luat fiinta LARES (Liniile Aeriene Romane). Sapte ani mai tarziu, in 1937, LARES a fuzionat cu SARTA (Societatea Romana de Transporturi Aeriene).
Compania TAROM - Transporturile Aeriene Romane - a fost infiintata la 18 septembrie 1954. In 1966, TAROM a efectuat primul zbor peste Atlantic. In prezent, flota TAROM cuprinde 16 aeronave: cinci avioane BOEING 737-300, patru aeronave BOEING 737-700 si sapte avioane ATR 42-500. Compania are 2.608 angajati.
SUMAR - EDITIE DE COLECTIE
Cei care au pus cerul la picioarele omenirii
Genii necunoscute
Inginerii romani lucreaza pentru NASA
Cercetarea aerospatiala romaneasca, in declin
"Sa zbori ca si cum ar fi aripile tale"
"Un pilot nu este deloc un supraom"
Campioana la acrobatie
Dumitru Prunariu ne-a dus in stele
Pilotii care leaga civilizatiile
Avioanele zboara cum le canta dirijorul
Poarta romanilor catre Univers