x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Centrul de comandă al mafiei asfaltului, la Braşov

Centrul de comandă al mafiei asfaltului, la Braşov

de Libiu Mateescu    |    29 Iun 2007   •   00:00
Centrul de comandă al mafiei asfaltului, la Braşov

Primăria Braşov a devenit centrul de comandă al mafiei asfaltului din centrul ţării, sub directa coordonare a primarului pedist George Scripcaru şi sub oblăduirea fostului ministru al Transporturilor Radu Berceanu. Acesta i-a incredinţat lui Marcel Butuza, patronul firmei Vectra, realizarea Ocolitoarei Braşovului, dar şi reabilitarea unei mari zone din drumurile naţionale. Valoarea lucrărilor este de aproape 300 de milioane de euro.


Butuza este un sponsor de incredere al Partidului Democrat atăt la nivel central, căt şi local, deşi este inculpat impreună cu soţia pentru grave infracţiuni economice. Magnatul asfaltului braşovean Marcel Butuza a fost trimis in judecată la data de 04.06.2007, impreună cu soţia, Liliana Butuza, de procurorii Parchetului de pe lăngă Judecătoria Braşov, pentru complicitate, respectiv emitere de CEC-uri cu dată falsă. Butuza a mai fost acuzat de procurori că a minţit in declaraţii, susţinănd că i-au fost furate sau a pierdut filele CEC, infracţiune incriminată de art. 292 Cod Penal. Poliţiştii şi procurorii braşoveni au decis că Butuza, considerat un "Umbrărescu" al Braşovului, trebuie să răspundă in instanţă pentru infracţiunile de natură economică de care se face vinovat, alături de soţie, care este director la firma soţului, Vectra Service. Firma inşelată, American Life, a reclamat că cele trei CEC-uri emise de familia Butuza, in valoare de 3 miliarde de lei vechi, au fost refuzate la plată de magnatul braşovean, printr-un subterfugiu incriminat de art. 26 raportat la art. 84 Cod Penal, al. 1 pct. 3, soţia sa incălcănd Legea 59/1934, referitor la emiterea unui instrument de plată cu dată falsă. Primarul George Scripcaru, ale cărui afaceri dubioase au fost dezvăluite de Jurnalul Naţional, a păstrat tăcerea in ce priveşte activitatea infracţională a patronului de la Vectra. Un alt client şi partener de afaceri al primarului democrat George Scripcaru, israelianul Maor Zinger, implicat in mafia imobiliară a Braşovului, este cercetat de DIICOT Bucureşti intr-un dosar penal de spălare de bani.


FĂRĂ VINĂ. Castelanul braşovean Marcel Butuza, cel care deţine Palatul Ştirbey şi Mogoşoaia, dar şi un elicopter cu care survolează săptămănal la mică altitudine municipiul Braşov, spre disperarea cetăţenilor, declară: "Este un dosar care a fost deschis acum patru ani. Nu mă consider vinovat. Pe mine m-au interogat poliţiştii şi procurorii din nou acum două săptămăni. Nici măcar nu mi-am luat apărător, pentru că eu mă consider nevinovat şi am incredere in justiţie", spune magnatul, care intre timp şi-a angajat avocat. Â

Mai mult, primarul a acordat, după un simulacru de licitaţie, care urmează să fie verificată de Corpul de Control al Ministerului Administraţiei şi Internelor, un contract de aproape 20 de milioane de euro, pentru simpla intocmire a unor documentaţii pentru proiectul reabilitării drumurilor municipiului Braşov. Dubiosul contract, incheiat in 16.10.2006, fără numărul de inregistrare al Primăriei, prin care zecile de milioane de euro sunt drenate spre buzunarul lui Butuza şi al subantreprenorilor săi, este redactat in limba engleză, chipurile pentru a răspunde cerinţelor BERD. Nu are nici semnătura secretarului Primăriei, Nicolae Paraschiv, nici semnătura Departamentului juridic al instituţiei. Interesant este faptul că toate licitaţiile Primăriei Braşov in legătură cu asfaltarea şi deszăpezirea municipiului au fost căştigate de Vectra, eternul partener al primarului Scripcaru, incepănd cu anul 2004, anul "ungerii" sale ca primar democrat al municipiului. In acest sens, primarul Braşovului a decis să scape de bătăile de cap ale licitaţiilor anuale pentru asfaltare şi a concesionat intr-un mod căt se poate de dubios, potrivit Legii 326, refacerea şi deszăpezirea drumurilor Braşovului.


NEGARE. Primarul Braşovului susţine că, "deşi cinci firme au cumpărat caietul de sarcini, doar două firme au depus oferte ferme: SC Euroconstruct Trading 98 SRL şi consorţiul de firme Vectra. Cea de-a doua opţiune a fost considerată cea mai avantajoasă. Toată procedura de achiziţie s-a făcut cu respectarea procedurilor şi regulilor de achiziţie impuse de BERD, care a verificat şi avizat această procedură". Licitaţia ar fi fost supervizată de un belgian (nenominalizat - n.r.), iar firma Vectra nu ar fi avut nici o contribuţie la construirea casei primarului, neagă in continuare primarul, lansănd acuzaţii dure şi nefondate la adresa articolelor din Jurnalul Naţional pe această temă, catalogăndu-le drept "prostii". Primarul nu a explicat insă faptul că acelaşi consorţiu condus de Vectra, care a concesionat refacerea drumurilor municipiului prin Hotărăre de Consiliu Local la 16.05.2005, a căştigat şi licitaţia finanţării BERD, pe acelaşi obiectiv. Legea 78/2000, a prevenirii corupţiei, consideră insă infracţiune acordarea licitaţiilor unor ofertanţi cu care autoritatea achizitoare, in acest caz Primăria Braşov, are deja angajamente semnate inainte de licitaţie, pentru acelaşi obiect al licitaţiei, iar cercetarea acestor aspecte revine DNA. In cazul afaceriştilor cu asfalt de la Braşov există precedente de natură penală, procurorii braşoveni punăndu-l sub acuzare pe Marcel Butuza, iar dosarul de la DNA al lui Scripcaru fiind declinat in favoarea DIICOT Bucureşti.


INVESTIŢII BLOCATE. Atribuirea contractului de intreţinere a drumurilor judeţene, semnat in urma licitaţiei organizate de Consiliul Judeţean in acest an, a fost blocată prin deschiderea unui proces in instanţă de firma Vectra, care a pierdut licitaţia la 10 ianuarie 2007, fiindcă a avut un preţ mult prea mare in oferta prezentată in concurs. Astfel, firma căştigătoare, Gotic SA, a venit cu un preţ de 8,18 milioane RON, comparativ cu Vectra, care a ofertat aceleaşi lucrări la 10,09 milioane RON. Firma lui Butuza a mai pierdut o licitaţie, tot la Consiliul Judeţean, in faţa firmei Colas SA, pentru reabilitarea unor drumuri judeţene, la 2 februarie 2007. Motivul a fost acelaşi, Butuza a avut o ofertă de două ori mai scumpă, 33,9 milioane de euro, comparativ cu cele 16,6 milioane de euro ofertate de Colas, ceea ce l-a consacrat ca fiind cel mai scump constructor din centrul ţării.


Autoritate naţională complice

Manevrele de culise pentru blocarea unei investiţii vitale pentru Braşov s-au desfăşurat la Bucureşti, unde mafia asfaltului grupată in consorţiul condus de Vectra a influenţat o decizie a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, care se ocupă cu validarea licitaţiilor. Această instituţie a emis o decizie administrativă la data de 14.05.2007, prin care solicită blocarea contractului de intreţinere a drumurilor in judeţul Braşov, premieră in activitatea sa. Contestaţia depusă la această instituţie de firma Vectra s-a primit la CNSC la 19.02.2007, deci acum mai bine de patru luni. OUG 34/2006 prevede insă la art. 276 că "CNSC va soluţiona contestaţiile in termen de zece zile lucrătoare de la data primirii dosarului de achiziţie publică, iar in cazuri temeinic justificate acest termen de soluţionare a contestaţiilor poate fi prelungit cu incă 20 zile". CNSC Bucureşti a ieşit din termenul de soluţionare incă de la sfărşitul lunii martie, in acest timp prejudiciul pentru investiţia respectivă fiind de ordinul milioanelor de lei noi. Consiliul Judeţean Braşov a anunţat insă că va ataca in instanţă această decizie, care paralizează infrastructura judeţului, "şmecheriile prin care au dorit să blocheze investiţiile noastre in drumurile judeţene, la ANRMAP Bucureşti, nu vor rezista in instanţă, pentru că nu puteam acorda contractul unei firme cu ofertă mai scumpă, adică Vectra şi asociaţii. Vom incepe lucrările, iar cei care au blocat aceste investiţii vitale pentru judeţ vor plăti daune", spune conducerea CJ Braşov.

×
Subiecte în articol: special brasov milioane firma butuza vectra