La patru ani a dat in febra cititului. Nu i-a explicat nimeni literele, le-a prins el singur. Numai ce intreba "Mama, ce litera e asta?' si in secunda aia o si memora. Peste un an, Roland Fazakas din Targu Mures se distra facand socoteli de clasa a treia. "Mergeam cu masina iar drumul era foarte lung si pierdeam vremea. O rugam pe mama sa facem calcule matematice, ca sa nu ne plictisim. Ajunsesem sa fac din minte socoteli peste 20, fara sa folosesc degetele', ne povesteste Roland.
In clasa intai era deja plictisit, ca stia tot. Atunci i-a venit ideea ca trebuie neaparat sa studieze la Harvard. N-a vazut la televizor, n-a citit in ziare. "Pur si simplu informatia despre Harvard o obtinusem din... vant. Caci informatia se gaseste peste tot in jurul nostru, trebuie numai sa o luam. Da, si la vremea aceea ma gandeam la Harvard, la role si la inghetata', zice. Nici atunci parintii nu si-au dat seama de nimic, ziceau ca toti copiii sunt asa destepti ca Roland la sapte ani. Si nici cand invatatorul le-a spus ca baiatul lor scrie perfect si cu stanga si cu dreapta n-au avut reactie.
Au inceput sa intre la banuieli cand baiatul l-a socat pe domnul invatator la testul de matematica. "La finalul testului li s-au cerut ciornele. Cand i-a venit randul lui Roland, el a intrebat ce e aia ciorna, ca el n-a folosit niciodata asa ceva', ne povesteste mama.
Apoi, la teme, cand colegilor le lua o zi intreaga, el le termina in doua ore. Lectia o retinea din clasa si, daca citea cinci pagini, sa zicem, pe toate cinci le memora instantaneu.
Cum functioneaza creierului unui supradotat
Acum, la 12 ani, gandeste ca un om de 24. Cel putin asta au stabilit specialistii IRSCA Gifted Education, dupa ce l-au testat, anume ca varsta lui mentala este de 24 de ani, nici un an in minus. Cum sa vorbesti cu pustiul asta ca si cum ai vorbi cu un absolvent de facultate? Caci Roland e marunt, are vocea subtirica si obraz de copil.
Il intrebam, insa, daca e mandru de el insusi; cu paiul de limonada in gura ne raspunde convins, ca un bunic trecut prin viata: "Mandria nu este un sentiment bun... in general, ea trebuie sa aiba o limita si mult echilibru. De fapt, tot ce facem noi in viata trebuie sa fie moderat'.
"De unde stii tu toate lucrurile astea?', il intrebam. Roland ne surade ca si cum noi am fi copiii: "Pai nu e nevoie sa studiezi asta. Ci o auzi peste tot in jur si reusesti sa-ti dai seama singur. Asta daca esti atent la ce se vorbeste, chiar si pe strada, oriunde... De exemplu, eu in acest moment pot sa fiu atent in trei locuri deodata: la copacul ala din fata cu o culoare atat de ciudata, la acest interviu si la limonada pe care o beau chiar acum'.
Citeste tot ce prinde – stiinte exacte, filosofie, antropologie, religie, filozofie. Chiar si muzica o studiaza, scotandu-si singur partituri de pe internet.
Ambitiile unui genial: "Vreau sa stiu tot ce se poate sti'
Deja e decis sa se faca cercetator si sa cunoasca "tot ce se poate cunoaste'. Intre timp si-ar lua si un job, deja s-a inscris pe ejobs. "De regula, studiul mi-l termin prea repede si imi ramane foarte mult timp. De ce sa-l pierd? Daca tot imi raman niste ore libere in fiecare zi, de ce sa nu le folosesc avand un serviciu? In doua ore, ma gandesc, se pot face atat de multe lucruri!', spune. Intr-un fel, lucreaza ca un om mare, caci inventarul magazinului parintilor el singur il face.
Deja isi imagineaza cum va arata BAC-ul lui, asa ca s-a decis sa dea un test la engleza care sa-l scuteasca de proba asta, la examen.
Parintii au inlemnit cand Roland le-a spus ca visul lui in viata este sa cunoasca totul. "Vreau sa stiu tot ce se poate sti. Logic inteleg ca asa ceva nu e posibil pentru ca mereu apar lucruri noi, dar stiu ca pana mor o sa am destul timp sa stiu. Nu-mi explic de ce imi doresc sa stiu atat de multe. Pur si simplu stiu ca vreau', zice. A inceput cu Einstein, a trecut astronomie, fizica si ceva arta ("Eu inteleg in general arta, chiar si un Leonardo Da Vinci, dar nu pot intelege arta copiilor, atat de simplista'), iar acum are pe lista Shogun.
"In vacanta aceasta vreau sa citesc tot Shogunul, sa continui cu Taipan si cu toata seria. Temele de vacanta planuiesc sa le fac pe toate intr-o singura zi si sa termin odata cu ele ca sunt foarte monotone'. Toate temele de vacanta intr-o singura zi? "Hmm, da ce-i asa de greu?', zice. "Daca nu le termina pana seara, va cere sa stea 24 de ore neintrerupt, pana la da gata. Asa face de obicei, nu se opreste pana nu termina ce a inceput', ne explica mama.
"Oare Dumnezeu ar putea face o piatra pe care sa nu o poata ridica?'
Uneori ii testeaza pe aia mari. Asa i-a facut si lui Lajos Kristof, consilier de copii supradotati al IRSCA. "Lucram cu copiii in grup, sa-i evaluam, si pe el l-am pus intre pitici, ca-i mai micut. Si a inceput cu intrebarile, bomba, nu alta. Din fiecare raspuns se nasteau alte cinci, sase intrebari. La pauza i-am spus colegei: copilul asta ori vrea sa ma enerveze, ori am eu o problema', spune Lajos.
Caci Roland il intrebase o ora intreaga, ne nerasuflate, "de ce oamenii se nasc, daca tot mor?', "ce este nebunia', "de ce innebunesc geniile?' si "daca Dumnezeu este atat de puternic, oare ar putea face o piatra pe care sa nu o poata ridica?'.
Ei bine, ca sa se dezvolte la nivelul lui mental, lui Roland nu-i va fi suficienta scoala obisnuita. Va avea nevoie de accelerare scolara (doi ani intr-unul) si de programe de mentoring, in paralel, arata fisa lui psihocomportamentala si aptitudinala.
Caci tipul lui de inteligenta e o combinatie rarisima, potrivit fisei: "Are multiple valente vizuo-spatiale, logico-matematice, verbal-lingvistice, intrapersonale si spirituale.
Are o gandire eficienta, profunda, spirit critic, analitic si sintetic in ceea ce priveste organizarea rationala a lumii. Reuseste sa invete chiar si intr-un sistem dezorganizat, citeste si interpreteaza usor mesaje cu continut abstract'. I se recomanda "domenii inalte ale stiintelor, studiul fractalilor, matematici superioare si implicarea in cercuri de dezbateri de tip filozofic si stiintific'.
Cu tot acest bagaj genetic, Roland are de gand sa emigreze la studii, apoi sa se intoarca pentru a construi aici ceva: "Vreau sa continui in Romania ce am de facut. M-as putea dezvolta si de aici in alte tari. E clar ca e mai complicat sa te dezvolti in alte tari, dar se poate. Au putut marile firme, deci pot si eu'.