Legea OMD-urilor ar fi trebuit să se aplice din 2018, astfel încât să se formeze parteneriate între administrația locală și mediul privat în toate zonele turistice, dar permanent au existat scandaluri și modificări legislative, chiar și după ce legea a intrat în vigoare. După ultimele modificări, din vara anului trecut, s-a trecut la pregătiri pentru înființarea organizațiilor. Primul pas relevant este cursul de manager al destinației care va începe la Deva, într-un program postuniversitar. Cei care vor să gestioneze fondurile pentru promovare turistică nu vor mai putea fi decât absolvenți ai studiilor postuniversitare din domeniu.
Din acest an se pot înființa Organizațiile pentru Managementul Destinației în toate localitățile și zonele turistice din țară, dacă va exista voință politică și colaborare între stat și mediul privat. Un OMD există deja, la Mangalia, încă de la intrarea în vigoare a legii, iar rezultatele activității organizației au fost vizibile, mai ales în 2022, când stațiunile din sudul Litoralului au avut cel mai mare număr de turiști, declasând Mamaia. După modificările legislative, OMD-ul a trebuit să-și schimbe statutul, însă a rămas funcțional, urmând să aibă și un manager acreditat, până la finalul acestui an.
OMD-urile presupun o asociere în parteneriat public-privat, care va decide cum va fi gestionată situația din destinația turistică, inclusiv în privința investițiilor, nu doar a promovării turistice.
De managerul OMD-ului va depinde nu doar vizibilitatea destinației, ci chiar existența organizației, pentru că legea prevede, printre altele, retragerea avizului de funcționare, dacă nu se ajunge la îndeplinirea a jumătate sau mai mult din indicatorii de performanţă care sunt detaliaţi în strategiile de dezvoltare şi marketing turistic.
Existența organizației depinde de manager
De evaluare se va ocupa autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului - ministerul de resort sau o autoritate din cadrul acestuia. Ar fi pentru prima oară când strategiile nu vor fi făcute doar pentru a se ține la sertar, pentru că de la nivel central se va monitoriza atingerea obiectivelor OMD-urilor, prin „verificarea îndeplinirii indicatorilor de performanţă care sunt detaliaţi în strategiile de dezvoltare şi marketing turistic”.
Tocmai pentru că managerii OMD-urilor își asumă responsabilități foarte mari, s-a creat un standard ocupațional pentru această nouă meserie care a fost introdusă în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), încă din 2017, cu numărul de cod 143919, iar formarea profesională nu se va putea face de orice SRL de apartament, ci doar în cadru universitar.
Primul curs de manager de destinație turistică se va organiza la Deva, fiind obligatoriu prin lege ca orice manager să aibă o astfel de diplomă. Conform COR, calificarea pentru această ocupație necesită formarea profesională printr-un curs postuniversitar. În acest fel se evită impostura unor autointitulați experți care ar fi putut să se transforme în formatori, în cadrul unor cursuri făcute în afara sistemului universitar.
Practică, în zonele turistice
Pentru organizarea primului astfel de curs postuniversitar, ASE București a colaborat cu Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), alegându-se locul desfășurării cursurilor practice într-o zonă foarte bogată în obiective turistice, în județul Hunedoara. „Facultatea de Business și Turism din cadrul ASE București este prima instituție de învățământ superior acreditată de Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) pentru organizarea acestor cursuri. În baza parteneriatului dintre FPTR și Facultatea de Business și Turism din ASE, în urma consultărilor s-a luat decizia ca primul curs de manager destinație să se desfășoare la Deva, la Centrul teritorial al ASE București din această localitate. Decizia s-a bazat pe existența unui impresionant patrimoniu turistic în județul Hunedoara și județele limitrofe și pe dorința de valorificare a potențialului turistic din această zonă”, a anunțat FPTR.
Înscrierile au început deja pentru cursul postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă „Manager Destinație Turistică”. Va fi un curs de 180 de ore, dintre care 80 de teorie și 100 de practică, acreditat ANC, cu un număr total de 23 de credite, făcut conform rigorilor academice.
Cei care vor să se înscrie în prima serie de manageri OMD trebuie să-și depună dosarul care să conțină diploma de licență de la orice facultate absolvită (sau adeverință) și foaia matricolă în copii conform cu originalul.
Taxa de înscriere este 125 de lei, iar taxa de școlarizare este 3.000 de lei, care se poate plăti în două tranșe. Se pot face înscrieri până pe 5 februarie, dosarele putând fi trimise inclusiv prin e-mail, la secretariatul Centrului teritorial Deva al ASE. Cursul se va desfășura în sistem hibrid, cu orele de teorie online, iar seminariile și practica se vor face la Centrul teritorial Deva al ASE. Vor preda cadre didactice universitare de la mai multe facultăți din cadrul ASE București. În următorii ani se vor mai putea organiza astfel de cursuri la București, la Tulcea și la Piatra Neamț.
Deși absolvirea cursurilor nu garantează ocuparea unei astfel de funcții, fără un manager acreditat prin aceste cursuri nu vor putea funcționa OMD-urile, iar cei care au condus până acum alte forme de asociere care urmează să devină OMD-uri sunt obligați să obțină diploma de la ASE, pentru a le putea conduce în continuare.
În viitor, vor fi organizate cursuri de manager destinație și în alte zone de interes turistic din țară și în București. Zonele unde se vor putea face cursuri sunt cele cu maxim potențial turistic, pentru a facilita stagiile de practică.