x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Guvernul a uitat să ne „dăruiască” RCA-ul pentru trotinete și RCA-ul cu suspendare

Guvernul a uitat să ne „dăruiască” RCA-ul pentru trotinete și RCA-ul cu suspendare

de Adrian Stoica    |    27 Dec 2023   •   07:00
Guvernul a uitat să ne „dăruiască” RCA-ul pentru trotinete și RCA-ul cu suspendare

Prins cu scandalurile sfârșitului de an, Guvernul a uitat să mai includă pe agenda lui și adoptarea proiectul privind modificarea Legii RCA (Legea 132/2017), care avea termen de intrare în vigoare data de 23 decembrie, astfel încât legislația internă să fie pusă în acord cu prevederile Directivei UE 2021/2118 privind asigurarea de răspundere civilă auto.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a elaborat acest proiect încă din vară și între timp el a suferit o serie de modificări consistente. Potrivit surselor cotidianului Jurnalul, proiectul ar putea să figureze pe agenda ședinței Executivului de astăzi, după care el va fi trimis în Parlament pentru aprobare. Cel mai devreme acest lucru se poate întâmpla în cursul lunii februarie, după terminarea vacanței parlamentare. Pe de altă parte, este de așteptat ca discuțiile să fie foarte aprinse și proiectul să mai sufere o serie de schimbări, mai ales că unele dintre prevederile sale sunt puternic contestate atât de asigurători, cât și de service-uri. Tot până pe 23 decembrie avea termen de intrare în vigoare și modificarea Legii 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) pentru a o pune de acord cu prevederile impuse de Directiva UE 2021/2118. Pentru a evita declanșarea unor noi proceduri de infringement împotriva României de către Executivul de la Bruxelles, Guvernul va trebui să urgenteze adoptarea și votarea în Parlament a noii legislații.

Una dintre principalele prevederi care apar și în a doua variantă a proiectului este cea referitoare la problema despăgubirilor în cazul accidentelor cu răniți și victime. În prezent, pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubiri se stabilește la un nivel de 1.220.000 de euro, echivalentul în lei la cursul de schimb al pieței valutare. Potrivit modificărilor pregătite, valoarea despăgubirii este fixată la suma de 6.434.740 de lei, nivelul ei urmând să fie indexat periodic. La fel în cazul vătămărilor corporale și al deceselor, unde acum valoarea despăgubirilor poate ajunge la 6.070.000 de euro, dar în noul proiect se stabilește valoarea la 31.926.210 lei. Spre deosebire de vechea formă a proiectului, în cea actuală s-a renunțat la limitarea despăgubirilor acordate ca daune morale rudelor persoanei decedate ca urmare a unui accident acoperit de un contract RCA, pentru ca în situația accidentelor cu victime multiple acoperirea unor astfel de prejudicii să poată fi acordată în mod rezonabil tuturor urmașilor. Actuala Lege RCA nu prevede plafonarea despăgubirilor în aceste cazuri, ele fiind stabilite de companiile de asigurări, iar în cazul în care cei care trebuie să le primească sunt nemulțumiți, se pot adresa instanței pentru stabilirea lor. 

Noul proiect vine și cu o propunere inedită. Proprietarii vehiculelor pot solicita suspendarea înmatriculării mașinilor și/sau a dreptului de circulație a acestora, caz în care se suspendă și efectele contractelor RCA. În acest caz, valabilitatea lor se prelungește cu perioada pentru care efectele contractelor au fost suspendate, prin emiterea unui act adițional.

RCA pentru biciclete și trotinete 

Proiectul propune majorarea bazei de plătitori de RCA prin includerea tuturor vehiculelor autopropulsate care se deplasează cu o viteză maximă mai mare de 25 km/h. Noua legislație europeană stabilește că vehicul este orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, cu o viteză constructivă mai mare de 25 km/h. De asemenea, este considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h. Odată cu introducerea acestor mijloace de deplasare în categoria vehiculelor, proprietarii lor sau utilizatorii vor trebui să dețină o poliță RCA, chiar dacă aceste mijloace de transport nu sunt înmatriculate. Principalele vizate sunt trotinetele și bicicletele electrice, care s-au înmulțit foarte mult și, nu de puține ori, cei care le folosesc produc accidente. Tot în această categorie vor fi incluse, de exemplu, scuterele, ATV-urile etc. Încadrarea bicicletelor și trotinetelor electrice în clasa vehiculelor le atașează și o poliță RCA, iar lipsa ei se va sancționa cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei.

Termen scurtat pentru plata despăgubirilor

Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului de modificare a legii de funcționare a FGA se referă la scurtarea termenelor de plată a despăgubirilor de către fond în cazul unor falimente ale asigurătorilor. Termenul de plată a despăgubirilor se va reduce de la o perioadă care poate însemna astăzi ani, la numai trei luni. Pentru a avea banii necesari, FGA se va putea împrumuta la stat, sumele necesare fiindu-i puse la dispoziție în termen de 30 de zile de la data solicitării. Dreptul păgubiților RCA de a solicita plata sumelor cuvenite de la FGA începe din momentul publicării în Monitorul Oficial a deciziei ASF prin care se constată starea de insolvență a asigurătorului și imposibilitatea redresării acestuia. Ministerul Finanțelor va fi autorizat să lanseze împrumuturi de stat, potrivit noilor reglementări introduse, iar FGA va fi autorizat să contracteze împrumuturi și va putea solicita Guvernului să le garanteze. Modelul de împrumut de la stat propus pentru FGA este copiat după cel prevăzut în legislație pentru Fondul de Garantare al Depozitelor Bancare gestionat de BNR. De asemenea, FGA va putea realiza contra cost constatări de daună în cazul accidentelor rutiere pentru a-și completa veniturile. Măsurile apar ca o necesitate, având în vedere că UE impune, prin Directiva UE 2021/2118, creșterea pragurilor maxime de despăgubire, ele adăugându-se sursei clasice de alimentare a FGA, care este reprezentată de cotizațiile firmelor de asigurări care activează pe piața românească. În prezent, FGA are pentru falimentele în curs,  conform legislației actuale, despăgubirea limitată la nivelul maxim de 500.000 de lei pe asigurare, dar după ce va intra în vigoare Directiva UE 2021/2118 vor crește limitele în cazul despăgubirilor materiale la 6,4 milioane de lei, iar pentru deces și vătămări corporale - la un nivel maxim de 32 de milioane de lei pe asigurare.

FGA a plătit până la sfârșitul primei decade a lunii decembrie aproximativ 143,4 milioane de lei în contul falimentului companiei Euroins România şi aproximativ 1,2 miliarde de lei în contul falimentului asigurătorului City Insurance.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: lege RCA modificare asf proiect