x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Liber la constituirea cartelurilor, în haosul crizei multiple din România

0
Autor: Diana Scarlat 19 Oct 2021 - 07:40
Liber la constituirea cartelurilor, în haosul crizei multiple din România


Într-o singură lună au crescut nejustificat prețurile asigurărilor auto obligatorii RCA, dar și prețul carburanților, pe lângă cele ale gazelor și energiei electrice. Toate acestea înseamnă scumpiri ale tuturor produselor și serviciilor, nu doar mai mulți bani pe care îi scot românii din buzunar pentru a alimenta la benzinărie sau pentru a plăti facturile. Premierul interimar, Florin Cîțu, a vorbit deja despre necesitatea unei anchete pe care Consiliul Concurenței ar trebui să o facă pentru a afla de ce crește nejustificat prețul benzinei, suspectând constituirea unui cartel. În același timp cu scumpirea carburanților, prețurile polițelor RCA nu doar s-au triplat, în unele cazuri, doar într-o lună, dar a crescut și numărul abuzurilor asigurătorilor care cer mai mulți bani, dar întârzie nejustificat cu despăgubirile, profitând de situația creată de falimentul City Insurance.

 

Haosul din viața politică a României, în același timp cu cel de pe piața asigurărilor și din energie pare o invitație la constituirea cartelurilor, iar scumpirea benzinei la pompă, în foarte scurt timp, l-a determinat pe Florin Cîțu să vorbească despre necesitatea intervenției Consiliului Concurenței. „Poate ar trebui Consiliul Concurenţei să facă o anchetă, să ne spună din când în când dacă lucrurile sunt ok acolo şi ele sunt determinate chiar de piaţă. Este o piaţă liberă, dar şi eu, ca şi dumneavoastră, văd că atunci când preţul petrolului creşte, imediat creşte preţul la pompă, dar atunci când preţul petrolului scade, nu scade preţul la pompă. Este cumva o asimetrie şi sper că această asimetrie nu este dată de vreun cartel sau ceva, ci este cumva un lucru în piaţă, determinat de cererea care nu scade. Dacă preţurile nu scad pentru că există cerere mare, înţeleg, dacă ele nu scad pentru că există un cartel, atunci Consiliul Concurenţei ar trebui să ne spună”, a declarat premierul interimar, în cadrul unei conferințe de presă de sâmbătă. 

 

Mai ieftin e să plătească amenda, decât să scadă prețurile

 

Investigația pe care o cere Florin Cîțu poate cel mult să-i avertizeze pe eventualii membri ai unui cartel să pună frână creșterilor nejustificate, dar nu mai mult, dacă ținem cont de precedentul creat în anul 2015, când „benzinarii” acuzați de constituirea unui cartel au pierdut procesul în instanță, în favoarea Consiliului Concurenței, pentru o anchetă care a-nceput în 2010. Dacă a durat cinci ani procesul, e mult mai ieftin pentru membrii oricărui cartel să meargă înainte cu practicile ilegale și să plătească amendă, decât să scadă prețurile. La sfârșitul anului 2011, Consiliul Concurenței a sancționat şase companii petroliere cu amendă de aproape 880 de milioane de lei (205 milioane de euro) pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale. În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că cele şase companii au încălcat atât Legea Concurenţei, cât şi Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene (TFUE) prin stabilirea retragerii simultane pe piaţă a sortimentului de benzină Eco Premium. Sancțiunile aplicate au fost pentru OMV Petrom (366,5 milioane de lei), OMV Petrom Marketing (137,2 milioane de lei), Rompetrol (159,5 milioane de lei), Lukoil (136,8 milioane de lei), Mol Romania (80,2 milioane de lei) și ENI Romania (11,1 milioane de lei). Dar putem compara aceste amenzi doar cu profitul companiilor, în perioada pentru care au plătit oricum tardiv sancțiuni mult  mai mici decât ce au câștigat. Dacă luăm în calcul o singură companie cu profitul pe un singur an, vedem profitul istoric înregistrat de OMV Petrom în anul 2011, de 886 de milioane de euro, care ne arată că sancțiunile impuse de stat sunt rentabile pentru oricare dintre membrii unui cartel.

 

Asigurări auto mai scumpe și despăgubiri mai puține

 

Tot despre constituirea unui cartel se vorbește și pe piața asigurărilor obligatorii RCA pentru mașini. Și în acest caz au crescut nejustificat prețurile polițelor, dublate sau chiar triplate în câteva zile, după anunțarea falimentului City Insurance. Dar nu este singura problemă a șoferilor, pentru că în haosul creat pe această piață, cei care așteaptă despăgubirile pentru reparațiile auto constată că acestea întârzie nepermis de mult. Cu alte cuvinte, plătesc de trei ori mai mult și nici nu-și primesc banii, în caz de accident. Patronatele din transporturi și service-uri auto spun că este nevoie urgent de intervenția Consiliul Concurenței pentru oprirea creșterii iraționale a prețurilor RCA, care afectează în mod direct peste 8 milioane de șoferi români, dar și firmele. În același timp, asigurătorii acuză service-urile auto de „explozia prețurilor”. „Cu documente și date oficiale putem demonstra că «explozia prețurilor» la reparații auto a fost de 2% în ultimul an, adică de trei ori mai mică decât rata anuală a inflației și de 50 de ori mai mică decât creșterea prețului RCA din ultimele săptămâni. În anul 2009, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor comunica oficial faptul ca doar 10% dintre șoferii care încheie polițe RCA sunt implicați în accidente auto. În urmă cu o săptămână, uniunea asigurătorilor anunța că anual, din fiecare 20 de mașini înmatriculate în România, cel puțin una produce accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese. Asta înseamnă că 5% dintre șoferii români produc accidente. Ceea ce nu spun niciodată companiile de asigurări este că frecvența daunei este în scădere de la an la an, dar numărul polițelor și prețul lor e în continuă creștere, în același timp. Procentul șoferilor implicați în accidente a scăzut în ultimii 12 ani cu 50%”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Cel mai mare asigurător care a rămas pe această piață, după falimentul City Insurance este Euroins. Un simplu calcul pe încasările firmei în 2020 și plata despăgubirilor în 2021 arată că în primele 9 luni ale acestui ani asigurătorul a achitat aproximativ 150 de milioane de lei despăgubiri (RCA și CASCO) și a-ncasat în 2020 prime în valoare de peste 1,4 miliarde de lei, în timp ce despăgubirile estimate a fi plătite ajung la 200 de milioane de lei pe an, adică 15% din încasări. Asta înseamnă că doar 15% din încasările firmei Euroins au ca destinație plata reparațiilor către service-urile auto. Reprezentanții service-urilor auto, dar și șoferii se plâng și de întârzieri nejustificate ale acordării despăgubirilor, în această perioadă în care asigurătorii par să profite de haos pentru a comite abuzuri. 

 

E nevoie de o investigaţie, e nevoie ca oamenii să ştie şi atunci Consiliul Concurenţei are datoria să vină cu un raport, să le spună românilor: se întâmplă acest lucru pentru că avem o cerere prea mare în economie, asta înseamnă că economia funcţionează. Sau se întâmplă pentru că avem un cartel şi atunci trebuie sancţionaţi.

 

Florin Cîțu

 

Celebra Ordonanță 114 ne-ar fi scăpat de scumpirile pe care le vedem acum, printr-un mecanism care supraimpozita direct profitul companiilor, în momentul producerii creșterii nejustificate a prețurilor. Acesta a fost unul dintre principalele motive ale protestelor pentru a se cere abrogarea OUG 114.

Citeşte mai multe despre:   RCA,   gaze,   energie electrică,   cartel

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ce acţiuni ar trebui să evite investitorii în perioada actuală, potrivit „băncii bogaţilor”

Ce acţiuni ar trebui să evite investitorii în perioada actuală, potrivit „băncii bogaţilor”
Cele mai slabe acţiuni de deţinut în contextul actual sunt cele cu expunere pe pieţele cu forţă de muncă slabă, care riscă să preseze marjele de profit pe măsură ce va creşte nivelul salariilor, spune...

Datoria publică ar putea depăși 51% din PIB în 2021. Cât de mult se va deprecia moneda națională

Datoria publică ar putea depăși 51% din PIB în 2021. Cât de mult se va deprecia moneda națională
Deficitul bugetar estimat pentru 2021 s-ar putea situa la 6,8% iar datoria publică la 51,8% din PIB în 2022. Totodată, impactul economic al pandemiei de COVID-19 ar putea dura până în ultimul trimestru de anul...

Rectificarea bugetară a fost aprobată de guvern. Care sunt problemele

Rectificarea bugetară a fost aprobată de guvern. Care sunt problemele
Guvernul a aprobat, vineri, rectificarea bugetară care asigură banii necesari pentru pensiile și salariile bugetarilor, sănătate, a spus ministrul Finanțelor, Adrian Câciu. Față de forma...

Tinerii Generației Z nu doresc o carieră de succes. 82% vor să lucreze cu plăcere

Tinerii Generației Z nu doresc o carieră de succes. 82% vor să lucreze cu plăcere
Cira 82% dintre tinerii Generației Z vor să le placă ceea ce fac, iar 30% doresc să lucreze în țară, în domenii tehnice, precum tehnologia informației, respectiv robotică, gaming, hardware, programare,...

Nemulțumiri pe piața muncii. Peste 60% dintre angajații români se consideră subapreciați

Nemulțumiri pe piața muncii. Peste 60% dintre angajații români se consideră subapreciați
Mai mult de 60% dintre angajații români se consideră subapreciați la locul de muncă. Totodată, 61% vor să aleagă un post în străinătate dacă le permite telemunca, arată studiul Randstad...

ANRE majorează cu 15% prețurile de transport ale electricității. Data intrării în vigoare a noilor tarife

ANRE majorează cu 15% prețurile de transport ale electricității. Data intrării în vigoare a noilor tarife
Tariful de transport al energiei electrice va creşte cu 15% de la 1 ianuarie 2022, arată un proiect de ordin al ANRE. Prin urmare, prețul mediu va ajunge  la 23,69 lei/MWh, comparativ cu 20,55 lei/MWh, în...

Producţia de biciclete a crescut de circa zece ori în zece ani, până la 1,3 mld. lei

Producţia de biciclete a crescut de circa zece ori în zece ani, până la 1,3 mld. lei
Industria de biciclete şi-a crescut valoarea de aproape zece ori în zece ani. Peste 1.700 de oameni au realizat în 2020 vehicule pe două roţi de 1,3 mld. lei, arată o analiză ZF pe baza datelor de la Registrul...

Piețele bursiere scad, pe fondul temerilor legate de varianta de Covid descoperită în Africa de Sud

Piețele bursiere scad, pe fondul temerilor legate de varianta de Covid descoperită în Africa de Sud
Piețele bursiere au suferit vineri în Asia cea mai puternică scădere din ultimele trei luni, iar petrolul s-a prăbușit după ce detectarea unei noi variante de coronavirus, posibil rezistent la vaccinuri, a făcut...

Creşterea fulgerătoare a datoriei externe vulnerabilizează stabilitatea cursului de schimb leu/euro

Creşterea fulgerătoare a datoriei externe vulnerabilizează stabilitatea cursului de schimb leu/euro
Creşterea rapidă şi consistentă a datoriei externe şi deficitele mari, fiscale şi de cont curent, determină unii bancheri internaţionali să ia din nou România în vizor. Banca japoneză de in­vestiţii...

Producția agriculturii montane, greu de coborât în magazine

Producția agriculturii montane, greu de coborât în magazine
Galerie Foto În fiecare an, pe data de 11 decembrie, celebrăm Ziua Internațională a Muntelui. Proclamată în 2003 de Adunarea Generală a ONU, sărbătoarea se dorește a fi un semnal pentru încurajarea comunității...

Ministerul Finanţelor a redeschis obligaţiuni scadente în 2026 şi a luat 214 mil. lei de la bănci

Ministerul Finanţelor a redeschis obligaţiuni scadente în 2026 şi a luat 214 mil. lei de la bănci
Ministerul Finanţelor a redeschis o emisiune de obligaţiuni scadentă în iunie 2026 şi a împrumutat joi de la bănci suma de 214 milioane lei, cu 286 mil. lei sub nivelul programat de 500 mil. lei, la o dobândă an...

A fost semnat contractul pentru studiul de fezabilitate al drumului expres București-Târgoviște

A fost semnat contractul pentru studiul de fezabilitate al drumului expres București-Târgoviște
Contractul pentru elaborarea studiilor de Prefezabilitate și Fezabilitate necesare construcției Drumului Expres București -Târgoviște a fost semnat, transmite CNAR. Câștigătorul licitației a fost desemnat...

BNR pune în circulație bancnota de 20 de lei. Care este data de lansare

BNR pune în circulație bancnota de 20 de lei. Care este data de lansare
BNR pune în circulație bancnota de 20 de lei de la 1 decembrie 2021. Pe aceasta este imprimată, în premieră, o personalitate feminină, Ecatrina Teodoroiu. "Se răspunde astfel interesului public legitim, care a...

APIA: Cererile pentru acordarea de despăgubiri apicultorilor pot fi depuse până vineri

APIA: Cererile pentru acordarea de despăgubiri apicultorilor pot fi depuse până vineri
APIA anunță că termenul limită pentru depunerea cererilor privind acordarea de despăgubiri apicultorilor afectați de fenomenele naturale din primăvară este vineri, 26 noiembrie. Agenția de Plăți și...

OUG de rectificare bugetară pentru plata pensiilor. Se majorează bugetul asigurărilor sociale cu peste 528 milioane de lei

OUG de rectificare bugetară pentru plata pensiilor. Se majorează bugetul asigurărilor sociale cu peste 528 milioane de lei
Încasările la bugetul asigurărilor sociale de stat vor crește cu 528,789 milioane de lei. În același timp, bugetul asigurărilor de şomaj se va majora cu 127,76 milioane de lei, arată proiectul...
Serviciul de email marketing furnizat de