Licitația vizează navele marine de patrulare CPV (Coastal Patrol Vessel) și şalupe de intervenţie de mare viteză CPB (Coastal Patrol Boat). Aceasta nu este însă singura licitație pe care o derulează Garda de Coastă în această perioadă, pe rol mai fiind achiziționarea serviciilor de agenturare a navelor, dar și a polițelor RCA pentru întreg parcul auto. Garda de Coastă, structură regională subordonată Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, este dispusă să plătească pentru aceste contracte circa 4 milioane de euro, fără TVA.
Garda de Coastă a inițiat o licitație estimată la 579.500 euro (circa 2,84 milioane de lei) pentru asigurarea navelor din dotare în cursul anului 2023. Până la expirarea perioadei de depunere a ofertelor, se primise doar una, ea venind din partea companiei de asigurări Omniasig VIENNA INSURANCE GROUP. Contractul vizează navele Gărzii de Coastă pe timpul deplasării, staționării și patrulării în Marea Neagră și Marea Mediterană. în cadrul operațiunii comune „Themis 2023”, organizate de Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă, pe scurt Frontex.Aceasta acționează începând cu anul 2004 pentru controlul migrației și gestionarea frontierelor, ceea ce i-a conferit responsabilități tot mai mari în ceea ce privește combaterea criminalității transfrontaliere. Anul trecut, asigurarea navelor pentru astfel de misiuni a fost furnizată tot de către compania cu capital majoritar austriac Omniasig, în baza unui contract în valoare de 1,38 milioane de lei, fără TVA.
3,44 milioane de euro puse la bătaie pentru agenturarea navelor
Un alt contract importat pus pe masă de către Garda de Coastă este achiziționarea serviciilor de agenturare a navelor. Este vorba despre un contract care se va întinde pe 11 luni și are o valoare estimată de 3,44 milioane de euro, fără TVA. Licitația vizează alegerea unui agent care va asista nava şi pe comandatul acesteia în toate acţiunile sale, de la sosire şi până la plecarea din port. De asemenea, agentul este obligat să acorde asistenţă tuturor reprezentanţilor autorităţilor publice în raporturile acestora cu nava respectivă. Contractul propus vizează navele care vor executa misiuni externe în 2023 în Marea Neagră și Marea Mediterană.
Poliţia de Frontieră Română gestionează 2.070 km de frontieră externă a Uniunii Europene, din care 225 km sunt la Marea Neagră.
În ultimii ani, una dintre firmele care au câștigat contractele de agenturare a navelor licitate de Garda de Coastă este firma Midmar Star SRL. Ea a început să câștige astfel de contracte începând
Legături cu fostul general Decebal Ilina
În ultimii ani, una dintre firmele care au câștigat contractele de agenturare a navelor licitate de Garda de Coastă este firma Midmar Star SRL. Ea a început să câștige astfel de contracte începând cu anul 2016, iar ultimul a fost câștigat pentru asistarea navelor în 2022. Suplimentar, ea a mai câștigat o licitație pentru agenturarea unei navei pe timpul deplasării și desfășurării misiunii internaționale în perioada 08 iulie - 07 noiembrie 2022, valoarea totală a achiziției fiind estimată 678.234 euro, fără TVA. Compania are ca domeniu „activităţi de servicii anexe transportului pe apă“, iar unul dintre acționarii firmei apare acționar în firma MIDMAR CALLATIS SA, unde se regăsește și fostul general Decebal Ilina, fost șef al Departamentului de Informații a Armatei și secretar de stat pentru Industria de Apărare în Ministerul Industriei și Resurselor. Potrivit datelor confidas.ro, MIDMAR CALLATIS SA nu a mai avut activitate în 2021 și a raportat o pierdere de 21.211 lei. Înființată în 2005, aceasta avea ca obiect principal de activitate codul CAEN 3511(Producția de energie electrică). Totuși, potrivit ultimelor date disponibile afișate de risco.ro, firma și-a oprit activitatea din 2014, acumulând în schimb datorii de peste 87.000 lei până în 2021, dar nici nu a fost radiată.
Polițele RCA, de patru ori mai ieftine la Allianz - Țiriac
La sfârșitul anului trecut, Garda de Coastă a mai scos la licitație un contract pentru cumpărarea polițelor de asigurare RCA pentru tot parcul auto al unității. Valoarea estimată a contractului era de 93.000 de euro (464.468 lei), fără TVA, și el ar urma să acopere minimum 350 de autovehicule și maximum 373. Ofertele companiilor au fost deschise pe 20 ianuarie, iar contractul a fost atribuit pe 27 decembrie companiei Allianz-Țiriac Asigurări, valoarea lui fiind de 98.590 lei, fără TVA, o sumă mult mai mică comparativ cu cea estimată în anunțul de licitație, potrivit site-ului de licitații ebugetul.ro.