x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pedalatul în jungla urbană, sportul extrem încurajat de autorităţi

0
Autor: Adrian Stoica 18 Mar 2021 - 07:34
Pedalatul în jungla urbană, sportul extrem încurajat de autorităţi
Vezi galeria foto


Deşi avem printre cele mai poluate oraşe din Uniunea Europeană, nu ne înghesuim să promovăm o mobilitate urbană ecologică. Statisticile arată că locuitorii marilor oraşe din România pierd mii de ore anual în trafic, din cauza ambuteiajelor, iar pe lângă nervii întinşi la maximum, afumatul plămânilor cu noxe a devenit un sport naţional. Deşi suntem pe locul 8 la nivel european în clasamentul producătorilor de biciclete, la nivel naţional nu am reuşit să construim mai mult de 300 de kilometri de piste pentru biciclete. Aşa se face că cei care au curajul să se lanseze în jungla  urbană cu acest mijloc de locomoţie, se expun mereu pericolelor din trafic. Un raport publicat în luna ianuarie a anului trecut de  European Transport Safety Council ne plasa pe locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte cicliştii decedaţi în urma accidentelor din trafic, după Olanda, dar aceasta este o ţară unde ciclismul este un mod de viaţă. Realitatea dură a cifrelor intră însă în coliziune cu promisiunile autorităţilor locale, dar românii, optimişti incurabili, visează să aibă circa 8.000 de kilometri de piste până în 2027, şi asta fără a mai lua în calcul miile de kilometri propuşi să fie amenajaţi pentru cicloturism.

 

Ciclismul a devenit una dintre cele mai dinamice industrii din Europa, iar numărul bicicletelor vândute va ajunge la 30 de milioane pe an până în 2030, potrivit unei analize realizate de Cycling Industries Europe (CIE), iar cel al bicicletelor electrice va atinge 17 milioane. Impulsionarea vânzărilor este sprijinită de noua politică a Uniunii Europene cunoscută sub numele de Green Deal, dar şi de Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă anunţat de Bruxelles care pune la dispoziţia ţărilor UE granturi şi împrumuturi de 672,5 miliarde de euro. Prin acest suport financiar, Comisia Europeană încurajează, printre altele, planurile de mobilitate durabilă, inclusiv cele care vizează infrastructura destinată ciclismului şi deja sunt ţări care solicită fonduri europene pentru astfel de proiecte. În timp ce alţii pregătesc extinderea acestei infrastructuri,  Guvernul Orban nu a considerat necesar să ceară fonduri pentru acest lucru prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă trimis în noiembrie la Comisia Europeană. 

 

Fără “autostrăzi” pentru ciclişti în cel mai congestionat oraş 

 

Deşi este cel mai congestionat oraş din Uniunea Europeană, Bucureştiul nu are mai mult de 16 km de pistă pentru biciclete, cu toate că promisiuni au existat mereu în ultimii ani. De exemplu, prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov (PMUD), elaborat sub sloganul “Civilizaţie, nu aglomeraţiei” această regiune ar fi trebuit să aibă 80 de kilometri de pistă în 2018, urmând ca în 2024 să ajungă la 240 de kilometri, iar în 2030 la 490 de kilometri, 2.900 de puncte de partajare și circa 40.000 de biciclete de închiriat. Deocamdată acestea sunt doar planuri care au murit în stadiul de promisiune, iar situaţia nu este singulară în ţară. În timp ce noi ne furăm căciula singuri, în UE lucrurile se mişcă, ba chiar au fost accelerate în timpul pandemiei. 

 

În timp ce Europa se schimbă, noi continuăm să privim

 

De la 1 ianuarie 2021, în Bruxelles a fost limitată viteza de deplasare a maşinilor la 30 km/h pentru siguranța pietonilor și a bicicliștilor. Studiile arată că măsura este de o importanță uriașă: un pieton sau un biciclist lovit de o mașină care circulă cu 60 km/h are doar 10% șanse să supraviețuiască impactului, timp ce la o viteză de 30 km/h, șansele de supraviețuire cresc la 90%. Sigur, există însă şi artere unde, justificat, viteza poate fi mai mare. O măsură similară fusese adoptată în Olanda încă de la sfârşitul anului trecut. Berlinul, o altă mare capitală europeană, a decis modificarea reglementărilor privind mobilitatea urbană pentru a asigura o protecţie mai mare pietonilor şi bicicliştilor.  Durata mai lungă a semaforului pe verde pentru pietoni, trasee școlare pietonale mai sigure pentru copii, bordurile coborâte pentru a le face mai accesibile pentru cei în scaunul cu rotile, șantierele vor trebui să se asigure că pietonii și bicicliștii se pot deplasa în siguranță în jurul lor sunt doar câteva din noile prevederi. În Scoţia, la Glasgow, primăria a anunțat că din luna martie începe montarea de parcări acoperite și securizate pentru biciclete, în vederea încurajării deplasărilor active. Pe 60 de străzi din orașul scoțian vor fi amplasate astfel de parcări, mai ales în zonele de blocuri, iar utilizatorii vor plăti o taxă simbolică, destinată costurilor de întreținere și monitorizare a parcărilor. Nici primăria oraşului Paris nu a rămas indiferentă la dorinţa locuitorilor capitalei Franţei  de a utiliza tot mai mult bicicleta în perioada pandemiei ca mijloc de deplasare şi a decis să investească 300 de milioane de euro pentru amenajarea de noi piste care să urmărească traseul celor mai aglomerate rute ale metroului. Pe de altă parte, de la sfârşitul anului trecut toate trenurile noi sau recondiţionate care circulă în spaţiul UE sunt obligate să ofere spațiu dedicat bicicletelor. Cercetările realizate de Federaţia Europeană de Ciclism (European Cyclists' Federation-ECF) au indicat că trenurile care asigurau 53% din cele mai rapide conexiuni între marile orașe europene nu permiteau accesul bicicletelor, dar acest lucru este pe cale să se schimbe. Noroc că la noi toate trenurile sunt vechi, aşa că operatorii feroviari nu au de ce să-şi facă probleme.

 

Se cere o lege a bicicliştilor

Sătui de indiferenţa cu care tratează autorităţile centrale şi locale promovarea transportului alternativ, bicicliştii vor o lege a lor, iar un proiect în acest sens a fost realizat recent. Elaborarea Strategiei naţionale de încurajare a utilizării bicicletei a fost făcută în perioada 2018-2020 în cadrul unui proiect cu finanţare europeană de către Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii de Dezvoltare Sud-Est (ADR SE) în parteneriat cu Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR). Potrivit unui sondaj făcut în rândul autorităţilor publice inclus în expunerea de motive a strategiei, 47% dintre respondenţi au declarat că au piste pentru biciclete, 40% că au trasee nesemnalizate, 38% că au parcări pentru biciclete, 24% că au implementat sisteme de tip bike-sharing, 3% că au centre multimodale, iar 37% că au amenajat trasee pentru cicloturism. Circa 36% au declarat că în localităţile lor există piste pentru biciclete cu lungimi cuprinse între 6 - 10 km, în timp ce 59% au spus că au piste cuprinse între 0 - 5 km. 

Mii de kilometri de piste până în 2027

Potrivit proiectului de strategie, în cele 46 de oraşe cu o populaţie mai mare de 50.000 de locuitori, reţelele primare ale traseelor pentru biciclete va trebui să ajungă la o lungime de 1.475 de kilometri până în 2025 (din care circa 125 de kilometri în Bucureşti), în timp ce traseele din reţeaua secundară vor trebui să adune un număr de 2.450 de kilometri până în 2027 (din care circa 200 de kilometri în Bucureşti). De asemenea, alţi 3.960 de kilometri ar trebui amenajaţi în localităţile mai mici până în 2025, la care se mai adaugă alţi 10.250 de kilometri de trasee de cicloturism la nivel naţional. 

Stimulentele fiscale ar încuraja tranziţia

Utilizarea pe scară cât mai largă a mijloacelor de transport alternativ ar urma să fie încurajată prin stimulente fiscale. Potrivit proiectului, se propune deducerea din impozitul pe profit pentru angajatorii care rambursează angajaților abonamentul la sistemele publice de închiriere a bicicletelor și trotinetelor electrice, precum și la abonamentul la alte mijloace de transport public, dacă fac dovada că utilizează aceste moduri de transport spre locul de muncă. De asemenea, introducerea posibilității cumpărării de biciclete și trotinete electrice, pe lângă autoturisme, în cadrul programului “Rabla” este văzută ca o altă măsură care poate schimba opţiunea pentru transport, la fel ca şi permiterea accesului nelimitat al bicicletelor la metrou (contra cost în timpul orelor de vârf). Potrivit strategiei amintite, toate măsurile ar fi trebui implementate în cursul anului 2021, dar la cum se mişcă lucrurile, acest lucru nu va fi posibil.

Caseta

Reguli clare pentru construcţia infrastructurii 

Ministerului Lucrărilor Publice a elaborat un act normativ prin care se doreşte reglementarea proiectării, execuţiei, utilizării şi mentenanţei lucrărilor de infrastructură pentru biciclete. Având în vedere că turbulențele provocate de traficul rutier pot dezechilibra un biciclist, lățimea unei benzi pentru biciclete trebuie să fie de 1,5 metri, dar dacă se aplică măsuri de calmare a traficului, iar viteza scade sub 30 km/h, distanța de siguranță poate fi de minimum un metru.

 

Casetă

 

Nu renunţăm la benzile trasate pe trotuare

 

Trasarea pistelor de bicicletă pe trotuare s-a dovedit un eşec, dar unul care a costat circa 11 milioane de euro. Aceste piste nu respectau niciun fel de reguli, se terminau brusc într-un copac, un stâlp electric sau într-o staţie de autobuz şi jenau circulaţia pietonilor. După ce s-au investit câteva milioane de euro pentru amenajarea a circa 120 km de piste, Poliţia a decis să închidă  cea mai mare parte dintre traseele vopsite pe trotuare. În lipsă de idei, autorităţile locale din București au revenit anul trecut cu ideea veche a pistelor pe trotuare pe Bulevardele Mihail Kogălniceanu și Regina Elisabeta. Rezultatul: în unele porţiuni pista trece prin staţia de autobuz în care mereu se află oameni, iar pe alte porţiuni trotuarul este atât de îngust, încât pietonii sunt obligaţi să se strecoare printre biciclişti şi invers. Probabil că nu mai este mult până când Poliţia va decide să închidă şi aceste noi piste.

 

Intre linii

 

România s-a clasat pe locul 15 în topul celor mai poluate țări din Europa, în 2020, iar capitala București a ocupat poziția 51 la nivel mondial, relevă cele mai noi date centralizate în platforma globală privind calitatea aerului IQAir, potrivit Greenpeace România.


 

Explicatiei foto

 

Pistele trasate pe trotuare s-au dovedit o idee neinspirată, dar costisitoare

 

Haosul de pe şosele ajunge şi pe trotuare, în lipsa unor reglementări clare. Pietonii nu mai sunt în siguranţă, pentru că acestea au devenit noile şosele pentru biciclete, trotinete electrice şi chiar scutere.

 

Noile rasteluri pentru biciclete instalate de primăria din Glasgow

Sursa: cyclingindustries.com

 



 


 

 

 

.  

 

 

 

 

 

 



 


 



Mai multe titluri din categorie

Exclusiv: Spirala generalilor de Ziua Națională

Exclusiv: Spirala generalilor de Ziua Națională
Galerie Foto A fost „Black Friday” la avansări în grad, de Ziua Națională a României. In acest an, printre cei propuși la grade înalte se numără personaje ciudate: un chestor in cadrul Ministerului de Interne - abonat...

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi
Galerie Foto Dependent de morfină, viciu căpătat în Franța, în urma unui tratament medical prescris împotriva gutei, Alexandru Odobescu (1834-1895) mai avea o slăbiciune: femeile tinere. Combinația droguri + dame frumoase...

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat
Instituția condusă de Anca Dragu a majorat, săptămâna trecută, prețul stabilit în august pentru achiziția unei instalații de conferință destinate unei singure săli din Palatul Parlamentului, costul final...

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară
Galerie Foto În urmă cu doi ani, cam pe această vreme, la 112 suna un bărbat disperat: tocmai ce-l alergase ursul pe uliță. Dialogul cu dispecerul de la Poliție, timp de câteva minute, a fost halucinant: „capetele de...

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare
Galerie Foto Fostul cap militar al Serviciului Român de Informații, generalul în rezervă, cu patru stele, Florian Coldea, împreună cu ex-colegul său, generalul Dumitru Cocoru, și-au extins afacerile. Cei doi au înființat, r...

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”
Galerie Foto Se pregătea să emigreze în Elveția sau în Germania și a ajuns în Irak. Așa începe povestea lui George Vlajie, un tânăr român care, în 2013, a hotărât să se realizeze profesional în vestul Europei....

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina
Galerie Foto Dincolo de problema sanitară reală care a condus la folosirea „certificatului verde” pentru a îngrădi accesul în locuri publice unor categorii de populație, mai este și una legată strict...

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR
Trei firme, printre care una controlată de fostul lider UDMR Zoltan Robert Abraham, dar și de omul de afaceri Bogdan Ivanov, ex-membru al boardului director al „defunctei” companii de asigurări City Insurance, au ...

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare
Galerie Foto Pare că s-a scris, s-a spus și s-a bârfit totul despre fetița-argint viu născută pe 12 noiembrie 1961 la Onești, despre adolescenta cu codițe care lăsa o întreagă planetă cu gura căscată la Olimpiada din...

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului
De la începutul acestui an, pe rolul Camerei Deputaților au fost înregistrate nu mai puțin de 560 de proiecte de lege, inițiative legislative sau propuneri legislative, avându-i ca inițiatori pe senatori și...
Serviciul de email marketing furnizat de