In luna iunie se implinesc 74 de ani de la Pogromul de la Iasi, eveniment in care, in decursul a cateva zile, au murit mii de evrei. Istorii mai putin cunoscute, povesti inedite ies la iveala din documentele aflate la Arhivele Nationale. Una dintre acestea este cea legata de un baftos evreu bucurestean, pentru care ghinionul s-a transformat in cele din urma in noroc! Evreul bucurestean a facut greseala sa calatoreasca la Iasi tocmai in zilele pogromului. S-a nimerit chiar in “focul” evenimentelor anti-semite din capitala Moldovei, insa a scapat, asa cum a ramas viu si la Bucuresti, dupa Rebeliunea Legionara. A sosit cu trenul de la Bucuresti pentru a fi urcat cu forta in garnitura “mortii” in timpul pogromului! La 29 iunie 1941 se formeaza primele trenuri ale mortii. Evreii care scapasera de masacrul din zilele de 28 si 29 iunie au suportat o lunga tortura, ei au fost dusi la gara si imbarcati in doua trenuri pentru vite in conditii de transport inumane, de neinchipuit. In fiecare vagon au fost inghesuite cate 100-150 de persoane, in plina vara, ferestrele de aerisire au fost acoperite cu scanduri, batute in cuie, pentru ca nimeni sa nu poata iesi. Timp de aproape o zi, cat usile vagoanelor au ramas inchise, evreii au fost “plimbati” pe linii intre statii, pana la Podu Iloaiei sau la Calarasi, in sudul tarii. Au murit batrani, copii, femei care au incercat sa supravietuiasca band urina de la ceilalti. Cand au fost deschise usile era un miros de fecale si de cadavre incredibil. Trupurile fara viata au fost descarcare, incarcate in carute si duse la cimitir, unde au fost ingropate. Supravietuitorii au ramas pe loc, paziti de jandarmi. Printre acestia s-a aflat si eroul reportajului nostru.
A coborat din trenul ce venea de la Bucuresti si a fost urcat in trenul mortii (Sechestrat la Podu Iloaiei)
Iancu Blumen, licentiat in Drept, “procuristul” firmei “Bucegi” se adreseaza in scris domnului Pretor al Plasei Bahlui (cum era impartirea teritoriala la acea vreme), povestind calvarul prin care a trecut si rugand autoritatile sa i se ofere permisiunea sa se intoarca in capitala: “Cu autorizatia de calatorie Nr. 1310, eliberata de Circumscriptia 31 Politie Bucuresti, in ziua de 28 iunie (1941 - n. red.) pentru distanta Bucuresti - Iasi si inapoi am plecat duminica 29 iunie dimineata din Bucuresti spre Iasi, unde am ajuns (trenul avand intarziere). Luni 30 iunie la 51/2 dimineata chiar pe peronul garii, la coborarea din tren am fost obligat de un gardian sa ma urc in garnitura de tren ce se formase pentru transportarea unor evacuati din Iasi la Podu Iloaiei. Incercarile mele de lamurire mi-au fost impiedicate, iar actele mele nici nu au fost cercetate. Cum eu nu sunt nici nascut in Iasi, nici nu locuiesc in Iasi, nici nu am patruns macar in oras, deoarece am fost evacuat la Podu Iloaiei chiar la coborarea mea din tren, cum calatoria la Iasi am facut pe temeiul unei autorizatii, cu numai totul intamplator am sosit in Gara Iasi in ziua in care se proceda la evacuari”. Dupa calvarul indurat el se va adresa autoritatilor sa-i elibereze autozatie pentru a calatori cu scopul de a se intoarce la Bucuresti. “…Imi ingadui a va ruga sa binevoiti a aprecia situatia cu totul particulara in care ma aflu fata de toti ceilalti evacuati deoarece eu nu am fost niciun singur moment in Iasi, ci chiar la scoborarea din trenul cu care sosisem din Bucuresti, am fost evacuat la Podu Iloaiei si sa binevoiti a-mi elibera autorizatia de calatorie necesara intoarcerii mele…”. Semnat Iancu Blumen, acum in Podu Iloaiei. Au trecut de atunci aproape trei sferturi de veac.