x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special TVR egal OTV. Sau ce se întâmplă atunci când realitatea este ignorată

TVR egal OTV. Sau ce se întâmplă atunci când realitatea este ignorată

de Sebastian S. Eduard    |    29 Ian 2012   •   21:00
TVR egal OTV. Sau ce se întâmplă atunci când realitatea este ignorată

Protestele de strada din ultimele doua saptamani au schimbat iararhia posturilor de televiziune. Pentru a se informa, romanii s-au orientat catre posturile de stiri in detrimentul celor generaliste. Consemnam astfel un apetit al publicului catre informatie, cu cateva consecinte: devenirea pentru cateva zile a postului Antena 3 lider absolut de audienta, dar si migrarea telespectatorilor dinspre TVR catre alte surse tv de informare.

Politica Puterii
Inca de la inceput, politica televiziunii publice ? cu privire la manifestatii ? a fost criticata atat de patidele de opozitie, cat si de "strada". Pentru a arata echidistanta (sau poate pentru a o simula), TVR a "cedat" transmiterea mitingurilor postului TVR Info, post a carui eudienta nu este masurata. Este lesne de inteles de ce. Cine ar vrea sa cumpere spatiu publicitar la o televiziune a carei au­dienta generala ar putea incepe cu 0,00…? Acest lucru s-a reflectat insa in ratingul general al canalului TVR1. In perioada 13-25 ianuarie (unde 13 inseamna debutul demonstratiilor), TVR1 a avut un rating mediu de 0,8%, ceea ce s-ar traduce, in medie, prin 80.000 de spectatori (locul 9 in clasamentul televiziunilor, foarte aproape de televiziunea de buzunar B1TV, de pe 10). Daca facem comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut (cand TVR1 era pe locul 6) remarcam o scadere cu circa 30%. Lucrurile stau si mai prost in primetime, unde TVR cade de la 308.000 de telespectatori (locul 4) la 183.000 de telespectatori (locul 8) – o scadere de 40%.

Mai mult, in zilele-cheie ale protestelor, TVR a avut ratinguri extrem de apropiate cu ale "televi­ziunii de apartament" OTV. Sambata, 14 ianuarie, doar 6.000 de telespectatori a fost diferenta dintre cele doua "respectabile" institutii. Pe 19 ia­nuarie (ziua mitingului USL), TVR1 s-a situat pe locul 12 in clasamentul general al televiziunilor, fiind depasita chiar si de Disney Channel. Si, surpriza (sau nu), in aceeasi zi OTV a avut cu doar 8.000 de spectatori mai putin. Atunci cand o televi­ziune cu vreo 25 de angajati face un rating asemanator televiziunii publice (unde lucreaza cateva mii) este cazul sa-ti faci probleme…

Asa este, dar…
In fond, existenta acestor date (si a multor altora) este admisa si de conducerea TVR. Cu o nuanta. Televiziunea Romana nu considera ca aceste cifre sunt consecinta orientarii editoriale proaste (in special a Departamentului Emisiuni Informative si Sport, responsabil cu deciziile privitoare la transmiterea mitingului si acuzat de multe ori ca face jocul Puterii) si cere explicatii Asociatiei Romane pentru Masurarea Audientelor. TVR admite astfel ca exista variatii in sens negative ale cifrelor de audienta si da exemplu unor emisiuni populare ca "Teleenciclopedia" sau "Danutz SRL", dar si "Telejurnalul de la ora 20:00".

"Suntem surprinsi de scaderile bruste ale audientelor programelor TVR in masuratorile realizate de Kantar Media, dupa cum suntem surprinsi si de salturile inexplicabile inregistrate peste noapte de alte posturi de televiziune", a declarat Alexandru Lazescu, presedinte-director general al TVR. "Intrebam, firesc, cum se pot explica scaderile de audienta si de peste 40% inregistrate, in numai cateva zile, de emisiuni care au, in mod traditional, un public fidel."

Cu alte cuvinte, daca publicul iti "pleaca" pentru ca ar putea fi interesat de alt continut editorial pe care il pun la dispozitie televiziunile concurente (manifestatiile, problemele cauzate de ninsori), vinovat ar putea sa fie cel care masoara audienta....

Mai doriti inca un argument? Dupa aproape doua saptamani de proteste romanii si-au gasit alte surse de informare decat televiziunea publica, asa ca nu ne este de mirare ca atunci cand a venit clipa discursului prezidential, preferintele nu s-au indreptat catre TVR1. Pe 25 ianuarie, pe parcursul discursului, romanii au preferat fie Antena 3 (785.000 de telespectatori), fie Pro TV (648.000 de telespectatori) sau Realitatea TV (343.000). TVR1 a fost pe locul 5 cu un rating asemanator cu cel al postului B1TV.

×
Subiecte în articol: mass-media tvr otv