x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Universul Boeing de la Seattle

Universul Boeing de la Seattle

de Dan Constantin    |    04 Noi 2011   •   21:00
Universul Boeing de la Seattle

O vizita la uzinele faimoase ale Companiei Boeing merita orice efort. Drumul lung de la Bucuresti la Seattle, pe coasta de vest, imediat sub granita cu Canada, vecin cu orasul olimpic Vancouver, este rasplatit pe deplin. Am vizitat in cateva randuri atat centrul aeronautic de la Toulouse, unde se construieste gigantul A 380, cat si uzina de la Sevilla a aceluiasi Concern Airbus, care se pregateste de asaltul final spre livrarea primelor aparate de transport militar A-400.

Oferta celor de la Lufthansa de a fi martor, la fata locului, a ultimelor pregatiri pentru receptionarea avionului transcontinental Boeing 747-8 a fost, asadar, in primul rand o provocare profesionala, dar si un 'cadou' neasteptat venit sa-mi alunge regretul ca tocmai plecam, dupa 40 de ani de munca in Casa Scinteii, cu 'cortul' redactiei intr-un spatiu nou, modern si impersonal.

Dupa un zbor efectiv pe ruta Frankfurt-San Francisco-Seattle de circa 17 ore, drumul de la Aeroportul Tacoma spre orasul-emblema a statului Washington aduce primul contact cu industria aerospatiala. Trecem pe langa o uzina de mentenanta a aparatelor Boeing si vedem, din fuga autocarului, un muzeu al aviatiei, socotit printre cele mai mari din lume. Seattle rasare dintre apele unui arhipelag dantelat care iese spre Pacific si din muntii care primisera prima zapada.

O metropola plasata intr-un cadru natural exceptional, care si-a adunat vigoarea din asaltul cautatorilor de aur spre Alaska si acum, in ultimele decenii, din industrii de varf si comert. Sediile companiilor Boeing, Microsoft, Starbucks, dar si al unor universitati renumite fac din Seattle orasul considerat cu cei mai culti locuitori din Statele Unite.

Jet City
Seattle are si denumirea de Jet City, datorita puternicei influente a companiei Boeing asupra intregii regiuni Pacific Northwest. Uzinele din Everett, de langa Seattle, dar si filialele Boeing din zona asigura circa 50.000 de locuri de munca, in general superior calificate, bine platite, dar si venituri substantiale comunitatii locale. Cu bani multi, orasul este foarte curat, bine dotat cu infrastructura urbana si de transport, atrage turisti din toata lumea. Seattle are si o traditie puternic liberala, Obama adunand foarte multe voturi aici, intr-o 'insula' a democratilor intr-un stat al republicanilor.

Administratia locala to­lereaza de saptamani bune o demonstratie nonstop a 'revoltatilor' fata de sistem, miscarea 'occupy' atragand suportul si simpatia a numerosi locuitori 'parjoliti' de fraudele din marile banci.
Evident ca revolta nu patrunde si in industria aeronautica, la Boeing, unde este tolerat doar spiritul raspunderii maxime fata de munca. Conceptul transmis din generatie in generatie angajatilor este simplu si convingator: fii tu pasager al avionului la care lucrezi! Ca atare, organizarea impecabila a productiei, a carei forta sta intr-o munca de conceptie inginereasca fara fisura, asigura aeronavelor parametri de siguranta impusi de zborurile tot mai lungi, in conditii meteo chiar si foarte vitrege.

Ca sa fii admis ca vizitator in uzina din Everett treci printr-un filtru de securitate antitero, similar cu intrarea intr-o baza militara. Cainii specializati pe cautarea de explozibili amusineaza bagajele vizitatorilor. Dupa ce intri in uzina ai libertatea sa fotografiezi orice pe teraseele destinate publicului larg sau circuitului 'VIP' de care am beneficiat.

Comenzi de miliarde de euro
Lufthansa a lansat o comanda pentru 20 de aparate B 747-8 pe care se bazeaza programul de dezoltare pe durata 2012-2015 a liniilor intercontinentale alaturi de cele patru aparate A 380 noi comandate. Pretul pentru un aparat A 380 este de circa 300 de milioane de euro, iar pretul pe lista pentru B 747-8, de circa 230 de milioane de euro.

B787 Dreamliner, pasarea compozita
Programul cel mai ambitios al companiei, avionul 787, Dreamliner, a fost incununat de succes dupa opt ani de lucru in etapele de proiectare, testare si productie. Primul aparat, livrat in septembrie companiei japoneze ANA (All Nipon Airways), a marcat in aceasta saptamana zborul inaugural. Avionul 787 este considerat cel mai sofisticat produs al aviatiei civile, fiind fabricat cu 50% materiale compozite, polimeri intariti cu fibra de carbon. Geometria aripilor, forma fuselajului permit o portanta exceptionala, un consum mai redus de carburanti, o agresiune mai redusa asupra mediului. Am avut bucuria sa asist la cateva decolari si aterizari ale acestui avion pe pista uzinala.

Boluftmania
La zborul inaugural al avionului B 747-8 care va pleca de la Seatle spre Frankfurt va fi servit un cocteil special, pe care serviciile de marketing de la Boeing si Lufthansa au dorit sa fie 'botezat' de ziaristii europeni invitati sa cunoasca noile avioane intercontinentale care intra in dotarea principalului grup de transport aerian al Europei. Am avut inspiratia sa propun ca nume al bauturii, ales prin vot, drept Boluftmania. Simplu ca semnificatie: colaborarea intre Boeing si Lufthansa sub supravegherea autorului acestor randuri, cetatean din Romania. Asadar, pasagerii primului zbor vor sti de unde incepe sa li se suie bucuria la cap.

×
Subiecte în articol: special fabrica avioane boeing