În prima zi din toamna lui 1924, când Nicolae e trimis în clasa I, a mers probabil la şcoală cu cei doi fraţi mai mari. Niculina, de 11 ani, intrase în clasa a IV-a, iar Marin, într-a III-a. Fraţii mai mici – Maria (Riţa) şi Florea – l-au prins pe el în şcoală. Când le-a venit rândul şi celorlalţi – al doilea Nicolae (Nicu), zis Andruţă, Ilie şi Elena (Lina) –, cei trei copii mai mari ai lui Andruţă şi Lixandrei Ceauşescu părăsiseră casa părintească de mult. În 1929, anul plecării lui Nicolae Ceauşescu la Bucureşti, Ilie avea 3 ani, iar Lina abia învăţa să meargă. Mezinul Ioan (Nelu) nu se născuse.
În 1971, ziaristul Michel Hamelet prezenta "frumosul exemplu" al devenirii acestor fraţi răspândiţi din sat în lume din cauza "mizeriei". Prin "voinţă şi muncă", Niculina, fosta muncitoare care asigurase legăturile lui Nicolae cu partidul clandestin, era "pensionară ilegalistă"; Elena, profesoară de Istorie la Liceul din Scorniceşti; Maria, muncitoare la o fabrică de produse electromagnetice şi soţie de inginer; Ilie, doctor în Istorie, profesor la Academia Militară; Ion obţinuse diploma de doctor în Ştiinţe agricole; Florea, jurnalist la Scînteia; Marin, consilier într-o întreprindere de comerţ exterior; iar celălalt Nicolae, ofiţer de miliţie la Bucureşti. Până aici însă a curs multă apă pe Valea Plapcei şi încă mai multă în albia Dâmboviţei!
Jurnalistul francez şi-a acompaniat retrospectiva cu vorbele unora care-l cunoscuseră pe Nicolae copil. În numele fraţilor, a povestit Elena Bărbulescu. Lina, de numai 1 an când Nicolae părăsea Scorniceştiul, îşi "amintea" că "el suporta lipsurile de-acasă cu deosebit umor". Deloc violent? – o provoacă jurnalistul. "Ba da. Dacă avea sentimentul unei nedreptăţi." Şi curajos, desigur: "Fraţii săi mai vârstnici mergeau să taie lemne în pădure. Se temeau de sălbăticiuni. Nicolae le zicea: Veniţi cu mine. Nu vă temeţi de nimic...".
Rezistent, puternic, curajos, justiţiar, cu spirit de iniţiativă şi simţ al umorului... Şi ca să coincidă unui portret psihologic de potenţial lider, se fabrică altă poveste pe seama copilului Ceauşescu istorisită, chipurile, de un anonim "boieraş local". Se făcea în ea că familia Ceauşescu avea doar trei hectare de pământ (când în realitate fuseseră zece). Ca să supravieţuiască, tatăl lua la muncă şi copiii ("după şcoală") pe moşia presupusului narator, în sistemul "învoielii". Micul Nicolae era printre cei mai harnici şi mai eficienţi lucrători. "Cu puţin noroc sunt sigur că acest copil va deveni cineva, căci are un extraordinar spirit organizatoric", ar fi exclamat stăpânul moşiei. Boierul şi profeţia sa au intrat în legenda locului, concluziona jurnalistul francez bine plătit pentru compunerea biografiei lui Ceauşescu, liderul ale cărui ascensiune şi evoluţie erau urmărite în acel moment de mulţi lideri politici ai lumii.
Când s-a declanşat oficial construcţia unor astfel de legende? "În 1969 s-au sărbătorit 400 de ani de atestare documentară a Scorniceştiului, povesteşte Constantin Neacşu, fost primar în comună. Ca să-l întâmpine pe Nicolae Ceauşescu l-au adus şi pe învăţătorul lui, Constantin Grossu, care domicilia atunci la Slatina. Se mai ştia că la clasa lui Ceauşescu au predat religia fostul preot Călin şi soţia sa. Prima monografie a Scorniceştiului, preotul Călin a făcut-o. Iar Nicolae Ceauşescu nu a acceptat dărâmarea casei popii Călin, o casă mai trainică decât a celorlalţi. Căci şi proiectul de sistematizare a Scorniceştiului l-a aprobat Ceauşescu, în celebra «săliţă» din sediul CC prin 1975."
Altă istorie de intervenţie a lui Ceauşescu în favoarea unuia dintre oamenii şcolii cunoaşte prof. univ. dr Justin C. Dumitru Diaconu. Prin anii ’60, fiind medic de circumscripţie la Mărgineni – Scorniceşti, l-a întâlnit şi pe acela care trecea drept învăţătorul lui Ceauşescu. După şcoala normală, Grossu se însurase c-o fată bogată de la ţară. "Ginerele de chiabur" a fost însă dat afară din învăţământ după "epurarea" din 1948. Cum nu putea altfel să se apropie de cei mari, l-a mituit pe băiatul celui care se ocupa de-o vânătoare anunţată prin împrejurimi. Aşa a ajuns la "Nicolae al nostru" şi i-a spus ce păţise. A doua zi, în plin an şcolar, conform ordinului primit de la regiune, l-au reinstalat la catedră pe Grossu. După astfel de "întâmplare", fostul dascăl putea trece uşor "învăţătorul lui Ceauşescu", deşi în documentele şcolare sunt alţii menţionaţi. Ajuns la o vârstă înaintată, la Grossu alergau gazetarii. Iar amintirile despre şcolarul Nicolae Ceauşescu se ajustau pe măsura "marelui conducător".
"Citeam în privirile sale aprinse o sete nepotolită de dreptate şi de adevăr, priviri care se înflăcărau ori de câte ori vorbea despre Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Tudor din Vladimiri, Cuza, Bălcescu, despre alţi bărbaţi viteji şi luminaţi care au luptat cu braţul şi cu ascuţimea minţii pentru libertatea şi fericirea ţării", îl citează ziarul Oltul din ianuarie 1978. Mai ponderate şi mai pământene erau relatările lui făcute scorniceştenilor. "Taică, să ştii că era copil bun, i-a spus cam tot pe-atunci primarului. Avea minte sclipitoare, ştia carte, dar nu putea să se exprime repede. El voia să spună în timp scurt tot ce ştia, dar nu înţelegeai aproape nimic din ce vorbea".
"Urâţel, sărac, bâlbâit, cu şcoala nefăcută...", îl criticase excesiv pe Ceauşescu (după moarte!) alt fost demnitar comunist. Deşi, pe vremea când Ceauşescu făcea şcoala primară, de cealaltă parte a Oceanului, Henry Ford, alt absolvent de numai patru clase, organiza producţia pe bandă rulantă în uzinele sale de automobile, invenţie ce-a revoluţionat economia mondială.
Cât despre bâlbâială, simptomul nu denotă vreo îngustime a minţii, ci intensă emoţie pe fond de supramotivare. Iar lista iluştrilor bâlbâiţi include şi oratori celebri precum Demostene şi Churchill.
Şi în acest caz însă, ca în aproape toate cazurile ce nasc controverse, putem conchide că bogăţia de situaţii a istoriei şi diversitatea naturii oferă exemple pentru orice argumentaţie.
Anii 1922-1924, în date importante
28 februarie 1922 – sfârşitul protectoratului englez asupra Egiptului;
3 aprilie 1922 – I.V. Stalin este numit în funcţia de secretar general al PCUS;
16 aprilie 1922 – acordul germano-rus de la Rappalo, ce stabileşte recunoaştere diplomatică şi schimburi comerciale;
27 octombrie 1922 – "cămăşile negre" fasciste încep "marşul asupra Romei";
1 noiembrie 1922 – Turcia se proclamă republică;
25 noiembrie 1922 – Parlamentul italian îi conferă puteri depline lui Mussolini;
30 decembrie 1922 – crearea oficială a URSS;
6 iulie 1923 – adoptarea Constituţiei URSS;
1 septembrie 1923 – cutremur de pământ în Japonia, soldat cu peste 150.000 de morţi;
30 noiembrie 1923 – marca germană înregistrează cea mai mică valoare (1 marcă = 4 miliarde de dolari);
2 ianuarie 1924 – moartea lui V.I. Lenin;
23 ianuarie 1924 – formarea primului guvern laburist în Marea Britanie;
1 februarie 1924 – Regatul Unit al Marii Britanii recunoaşte URSS;
6 aprilie 1924 – victoria fasciştilor în alegerile din Italia;
11 mai 1924 – coaliţia de stânga câştigă alegerile în Franţa;
2 octombrie 1924 – Protocolul de la Geneva, prin care Societatea Naţiunilor decide să intervină în caz de conflict.
● Citiţi în ziarul de mâine cum a plecat Ceauşescu în Capitală: copil de 11 ani, trimis la muncă