x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie  Motivele pentru care unii copii nu pot să citească, alții nu pot să calculeze corect

 Motivele pentru care unii copii nu pot să citească, alții nu pot să calculeze corect

de Maria Coman     |    12 Mai 2022   •   07:30
 Motivele pentru care unii copii nu pot să citească, alții nu pot să calculeze corect

Unii părinți observă, la un moment dat, că fiul sau fiica lor, care a avut o dezvoltare normală, fără probleme, reușește mai greu să scrie, să citească sau să facă anumite calcule matematice.

Sunt copii care scriu perfect, dar invers, sunt copii care învață imediat tabla înmulțirii, dar nu reușesc să îl spună corect pe S. De obicei este vorba despre unele tulburări de învățare, corectabile în cea mai mare parte din cazuri cu ajutorul unui logoped. Tulburările de învățare nu înseamnă că un copil are un IQ mai mic, nici nu sunt cauzate de diverse întârzieri de învățare. De multe ori, tulburările de învățare sunt asociate cu un deficit de atenție sau cu hiperactivitate. 

Disgrafia constă în incapacitatea copilului, dezvoltat normal din punctul de vedere al limbajului, auzului și intelectului, de a învăța corect să scrie și de a folosi scrisul în condiții normale. Pot să apară manifestări de tipul tulburărilor în lexia (citirea) şi grafia (scrierea) vocalelor şi consoanelor, în despărţirea cuvintelor în silabe, tulburări în lexia și grafia cifrelor şi a numerelor naturale simple şi a celor cu mai multe cifre.

Studiile făcute arată că scrierea se învață în 2-4 luni de către copilul dotat, 6-9 luni de către copilul cu o inteligență în limita normalului. Aceasta e perioada în care putem observa diverse probleme, cum ar fi inversiuni, adăugiri, omisiuni de litere, silabe, cuvinte sau chiar propoziții, tulburării ale lizibilității, respectiv textele nu pot fi citite de către profesor sau părinte. O altă formă de manifestare este plasarea greșită a cuvintelor în pagină, inegale ca mărime și formă și cu o așezare dezordonată. 

Dislexia e probabil mult mai întâlnită decât ne dăm seama. Este o tulburare de învățare care implică dificultăți de citire din cauza problemelor de identificare a sunetelor vorbirii și de învățare a modului în care acestea se raportează la litere și cuvinte (decodare). Denumită și dizabilitate de citire, dislexia afectează zonele creierului care procesează limbajul. Persoanele cu dislexie au o inteligență normală și de obicei au vedere normală. Majoritatea copiilor cu dislexie pot reuși la școală cu îndrumare sau un program de educație specializată. Sprijinul emoțional joacă, de asemenea, un rol important, mai ales că  dislexia este o tulburare de prelucrare a informaţiilor care nu se rezolvă odată cu creşterea copilului, unele caracteristici rămânând prezente pe parcursul întregii vieţi a celui în cauză.

Pentru recuperarea  copiilor cu dislexie este, adesea, nevoie și de psihoterapie sau consiliere psihologică. Pe parcursul școlii ei se pot confrunta cu eșecul școlar, ceea ce le afectează stima de sine, pot să dezvolte complexe de inferioritate, pot avea sentimente de inutilitate, iar integrarea în clasă e dificilă. Dislexia include 70-80% dintre toate tulburările de învățare. 

Discalculia este o dificultate specifică și persistentă în înțelegerea numerelor, care poate duce la o gamă variată de dificultăți la matematică. Va fi neașteptat în raport cu vârsta, nivelul de educație și experiența și apare la toate vârstele și abilitățile. Printre semnele discalculiei se numără  dificultatea de a număra înapoi, întâmpină mereu dificultăţi în efectuarea celor patru operaţii elementare - adunări, scăderi, înmulţiri şi împărţiri,  inversează numere, nu înțelege cum trebuie să folosească banii atunci când merge la cumpărături. 

Și discalculia poate fi corectată cu ajutorul antrenamentelor și exercițiilor făcute ori de părinți, ori de pedagogi. 

Cea de-a patra dificultate este dispraxia. O persoană cu dispraxie are probleme cu mișcarea, coordonarea, judecata, procesarea, memoria și alte abilități cognitive. Afecțiunea  are efecte, de asemenea, asupra sistemului imunitar și nervos al organismului. Simptomele variază, de obicei, în funcție de vârstă, dar pot include echilibrul slab, postura proastă, neîndemânare, diferențe de vorbire, probleme de percepție și slaba coordonare ochi-mână. 

Afecțiunile sunt diferite, chiar dacă pot fi confundate de cei care nu sunt de specialitate. De aceea e bine ca la primele semne de întrebare pe care le avem în privința dezvoltării unui copil să mergem să discutăm cu un medic pediatru care să ne îndrume mai departe. Multe dintre simptome sunt recuperabile, mai ales dacă se intervine cât mai devreme. 

Unii elevi au capacitatea de a efectua operaţiile matematice, dar nu ajung la rezultatul corect, deoarece nu pot înţelege enunţurile. 

Disortografia este o dizabilitate de scriere care se dezvoltă la copii ca o dificultate de a scrie corect cuvintele și de a respecta regulile gramaticale. Au dificultăți cu sunetele și scrisul. Această tulburare tinde să afecteze copiii care au alte tulburări de limbaj sau întârzieri, cum ar fi dislexia. Printre cele mai frecvente simptome se numără greșelile de scriere, confundarea articolelor și folosirea lor în exces, litere confuze, scrierea cuvintelor împreună sau greșit, dificultăți de ortografie. 

 

×