Slancev Briag (Litoralul Soarelui), cea mai mare staţiune de pe litoralul bulgăresc al Mării Negre, a devenit în ultimii ani zona paradoxurilor şi a contrastelor. Lux şi mizerie, străduţe curate, dar unele pline de gropi, clătite cu 0,75 de euro bucata, prostituate pentru 5, dar şi pentru 500 de euro. Terenuri supraaglomerate cu cuburi din beton, fără vreo idee arhitectonică (aşa-zisul mutro-baroc), vis-a-vis de paradisurile de cinci stele ale celor mai renumite lanţuri hoteliere internaţionale.
Slancev Briag (Litoralul Soarelui), cea mai mare staţiune de pe litoralul bulgăresc al Mării Negre, a devenit în ultimii ani zona paradoxurilor şi a contrastelor. Lux şi mizerie, străduţe curate, dar unele pline de gropi, clătite cu 0,75 de euro bucata, prostituate pentru 5, dar şi pentru 500 de euro. Terenuri supraaglomerate cu cuburi din beton, fără vreo idee arhitectonică (aşa-zisul mutro-baroc), vis-a-vis de paradisurile de cinci stele ale celor mai renumite lanţuri hoteliere internaţionale.
Atanas Mandjukov, unul dintre marii comercianţi cu armament, proprietar de ziare şi de posturi de televiziune, a investit peste un milion de euro în nava de lux "Triller”, din care au fost produse numai nouă exemplare. Nava poate lua la bord un număr de 36 de turişti şi face curse până la Nessebar şi staţiunile Elenite şi Sv. Vlas. Preţul acestei veri a fost de 25 de euro. Afacerea din acest an, însă, nu a mers prea bine. Mandjukov este însă un om de afaceri norocos. Spre deosebire de hoteluri, iahturile pot fi revândute cu câştig.
Kosio Kateliev, proprietarul unui hotel de trei stele, Kapitana, recunoaşte că a investit până acum 1 milion de euro care ar fi urmat să fie recuperaţi în 10 ani. Deja în al treilea an de la investiţia făcută, el nu-şi mai face astfel de calcule, ci numai încearcă să-şi acopere cheltuielile, cu 12% mai mari, în comparaţie cu 2007.
Afacerile în scădere şi turiştii săraci sunt ultima "epidemie” cu care se confruntă până şi litoralul bulgăresc. Micii hotelieri se plâng de fuga turiştilor bulgari, care preferă Turcia şi Grecia! Pentru prima oară, balanţa turistică a ţării este negativă - bulgarii cheltuiesc mai mult în străinătate decât turiştii străini în Bulgaria.
În ultimii patru ani, investiţiile directe în hoteluri şi în restaurante au crescut în medie cu 50%. În primul semestru al anului a avut loc o scădere cu 55% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a lui 2007. De vină nu este numai recesiunea internaţională, ci creşterea peste limita rezonabilă a numărului de paturi, lipsa de personal calificat şi de manageri competenţi.
Întreprinzătorii care au intrat în ultimii 10 ani în turism au transformat litoralul bulgăresc într-o destinaţie preferată a turiştilor săraci. Dar şi pentru această categorie preţurile mici nu pot compensa problemele de tot felul. Bulgarii din clasa de mijloc au renunţat de multă vreme la litoralul autohton al Mării Negre, refugiindu-se la vecinii din sud.
Mai sunt şi optimişti care constată că supraaglomerarea Nisipurilor de Aur şi Litoralului Soarelui atrage turiştii tineri şi ruşi, amatori de băutură ieftină de calitate. În acest mod este compensată pierderea familiştilor occidentali.
Citește pe Antena3.ro