China a început "să se micşoreze". Dacă în urmă cu mai multe zeci de ani distanţele între oraşe erau parcurse într-o jumătate de zi, acum valorile de timp au devenit mult mai mici. Un plan al Guvernului chinez de îmbunătăţire a infrastructurii îi va ajuta pe oameni să se simtă mult mai aproape unii de alţii.
În următorii trei ani, Guvernul chinez va investi 300 de miliarde de dolari în calea ferată, promiţând că va construi alte tronsoane, de circa 20.000 de kilometri, pe care vor circula inclusiv trenuri de superviteză.
"Revoluţia pe şine" a început - distanţa dintre Shanghai şi Taiyuan, capitala provinciei Shanxi, fiind deja scurtată cu cinci ore, acum putând fi parcursă, cu trenul, doar în trei ore. În viitorul nu foarte îndepărtat, conexiunea dintre Wuhan (centrul ţării) şi Guangzhou (sud) va putea fi parcursă în doar trei ceasuri. Astăzi, un drum pe această distanţă durează circa 10 ore. Iar dacă vrei să ajungi de la Shanghai, al doilea oraş ca mărime din China, la Beijing, parcurgând aproximativ 1.000 de kilometri, în curând nu o să mai fie nevoie să petreci în tren 10 ore, ci doar patru.
"Revoluţia pe şine" nu va diminua doar distanţele, ci va schimba şi raporturile economice, precum şi mentalitatea oamenilor, spun specialiştii în studii urbane. Scurtarea distanţei va contribui la reducerea migraţiei interne din regiunile sărăcăcioase înspre zonele de coastă, mai înstărite, şi va încuraja populaţia din metropolele aglomerate să se retragă în zonele limitrofe. "Ideea oamenilor despre oraşe şi distanţele dintre ei se schimbă. Pentru locuitorii Shanghai-ului nu mai este nici o problemă să se mute în alte oraşe/regiuni, unde apartamentele sunt mult mai ieftine şi de unde pot face între 20 şi 40 de minute până în metropolă", spune Mingzheng Shi, specialist în dezvoltare urbană. Pentru Xie Weida, profesor la Institutul pentru transport feroviar şi urban din cadrul Universităţii Tongji din Shanghai, milioane de chinezi nu îşi pot permite în prezent să-şi cumpere o maşină nici la mâna a doua, iar de bilet de avion nici atât nu se pune problema. O dată cu introducerea trenurilor de superviteză, distanţele devin mai mici, timpul mai scurt, iar buzunarele consumatorilor nu se golesc de tot.
"MINIBOOM"
Într-o gară din Suzhou, un oraş turistic riveran fluviului Yangtzî, se lucrează de zor de o bună bucată de vreme pentru ca terminalul să fie transformat într-o construcţie modernă, din sticlă şi oţel. Exemplul din Suzhou este urmat şi de gările din alte oraşe mari, aflate cu precădere în zonele Shaghai, Guangzhou şi Hong Kong - clădirile şi anexele acestor gări îşi schimbă imaginea pentru a putea fi competitive cu trenurile de zeci de milioane de dolari care vor trece pe aici. De "revoluţia pe şine" vor beneficia, în primul rând, chinezii şi apoi turiştii. Locuitorii mai înstăriţi ai Beijingului călătoresc periodic la 120 de kilometri, în Tianjin, pentru a-şi cumpăra de-ale gurii şi obiecte de îmbrăcăminte - pentru că preţurile din acest oraş sunt considerabil mai mici. Condiţiile de transport îi mulţumesc pe oameni - un bilet până la Tianjin costă 17 dolari dus-întors, iar drumul durează aproximativ o jumătate de oră, de trei ori mai puţin decât autobuzul.
Trenurile noi vor fi folosite exclusiv de populaţie, iar cele vechi vor fi transformate în mijloace de transport pentru marfă, pentru a ajuta economia chineză.
Citește pe Antena3.ro