În Regatul Unit, toată lumea, sau aproape toată lumea, este de acord: săptămâna de lucru de 4 zile nu dăunează companiilor și îmbunătățește productivitatea și sănătatea angajaților. Este ceea ce reiese din cel mai amplu experiment realizat vreodată la nivel mondial pe o ipoteză care urmărește să stabilească noi modalități de lucru, pentru anumite categorii.
Rezultatele proiectului pilot par destul de clare în favoarea săptămânii de lucru de 32 de ore.
Experimentul a implicat 61 de companii britanice care activează în sectoare foarte diferite și care, timp de șase luni, începând cu iunie 2021, s-au angajat să reducă cu 20% timpul de lucru pentru angajați, garantând în același timp salarii egale.
Cel puțin 56 dintre cele 61 de companii care au participat la experiment au declarat că doresc să continue cu săptămâna de lucru de 4 zile.
Doar 3 companii au anunțat că au renunțat pentru moment la săptămâna de lucru de 4 zile.
Cercetătorii de la Universitatea din Cambridge și de la Colegiul american Boston au realizat cercetarea coordonată de organizația non-profit 4 Day Week Global și au scos la iveală o scădere semnificativă a stresului și a ratei de îmbolnăvire în rândul celor aproximativ 2.900 de angajați care au experimentat o săptămână de lucru mai scurtă.
Aproximativ 39% dintre angajați au declarat că erau mai puțin stresați decât la începutul studiului, iar numărul de zile de concediu medical luate în timpul studiului a scăzut cu aproximativ două treimi.
Pe de altă parte, se arată în raport, angajații par mult mai dispuși să își păstreze locul de muncă, în ciuda faptului că experimentul a fost realizat tocmai în perioada "marilor demisii", în care muli angajați și-au părăsit locul de muncă în căutarea unei mai mari flexibilități.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, s-a înregistrat o scădere de 57% a plecărilor de personal în companiile care au participat la program.
Nivelul de anxietate, dificultățile de somn și epuizarea au scăzut, de asemenea, în timp ce un număr tot mai mare de angajați au recunoscut că le este mai ușor să își echilibreze responsabilitățile familiale.
Cele mai multe companii au ales să acorde tuturor angajaților zile libere vinerea.
Pe plan economic, cifra de afaceri a companiilor implicate a crescut cu 1,4% în perioada de testare.
Joe Ryle, directorul campaniei 4 Day Week Campaign, a afirmat că experimentul reprezintă "un punct de cotitură important" în campania pentru o săptămână de lucru de 4 zile.
(sursa: Mediafax)