x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CODUL RUTIER a fost modificat. Ce îi aşteptă pe şoferii care nu transportă minorii în condiţii de siguranţă şi cum vor fi recoltate probele biologice

CODUL RUTIER a fost modificat. Ce îi aşteptă pe şoferii care nu transportă minorii în condiţii de siguranţă şi cum vor fi recoltate probele biologice

de Mara Raducanu    |    03 Sep 2014   •   16:25
CODUL RUTIER a fost modificat. Ce îi aşteptă pe şoferii care nu transportă minorii în condiţii de siguranţă şi cum vor fi recoltate probele biologice

Proiectul de modificare a noului Cod Rutier - postat timp de două săptămâni pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI ) în dezbatere publică - a fost modificat printr-o Ordonaţă a Guvernului şi publicat în Monitorul Oficial. Oficiali ai MAI au declarat că s-a încercat “o punere în acord a Codului Rutier cu Codul Penal”, dar şi o armonizare a Legislaţiei Rutiere din ţara noastră cu directivele europene. Nu este prima dată când se încearcă schimbarea Legislaţiei Rutiere, însă reamintim că celelalte două propuneri de modificare - proiectul Stroe-Ponta- au suferit amânări, nefiind concretizate în niciun fel.

Revizuirea definiţiei “autovehiculului”, revizuirea în mod corespunzător a situaţiei în care permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D, redefinirea şi detalierea criteriilor care stabilesc regimul juridic al “reşedinţei normale”, criteriile după care se eliberează în ţara noastră permisele de conducere, schimbări privind recoltarea probelor biologice,   modificări privind obţinerea unui nou permis de conducere în cazul în care fapta este raportată la noul Cod Penal, sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă, iată cele mai importante dintre schimbările care îi aşteaptă pe şoferi.

Cum definim “autovehiculul”?
Proiectul de modificare a Codului Rutier revizuieşte definiţia “autovehiculului” în concordanţă cu Directiva 126/2006/CE, făcând precizarea concretă că reprezintă “orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum sau pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor”. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere, nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule”, potrivit proiectului. Totodată,  este prevăzută definirea “tractorului agricol sau forestier” prin comasarea elementelor vizate de definiţia “tractorului” şi a “tractorului rutier”.

Sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă
Astfel, una dintre completările aduse legislaţiei rutiere aduce sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă. Astfel, va fi sancţionată cu trei puncte de penalizare “nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul de se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate”, conform unei ordonanţe publicate în Monitorul Oficial. Mai mult, şoferii autovehicule având locuri prevăzute prin construcţie cu centuri de siguranţă trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaţia legală de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice. “E bine de înţeles că aceste modificări reprezintă o armonizare a Legislaţiei Rutiere la Directivele europene.  Regulile (n.r.- trasportul copiilor şi centura de siguranţă) existau şi până acum, însă nu exista posibilitatea de a sancţiona direct şoferul autovehicului”, a precizat, comisarul şef Florin Brăcea, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere pentru Jurnalul Naţional. În ordonanţă se precizează că prevederile privind transportul copiilor şi sancţiunile aferente intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă sfârşitul lunii septembrie.

Eliberarea permiselelor de conducere
Una dintre cele mai importante modificări din acest proiect stabileşte criteriile prin care permisele de conducere sunt eliberate în România. Astfel, pentru ca o persoană să poată solicita şi obţine un permis de conducere trebuie să aibă domiciliul sau reşedinţa în România sau să poată dovedi că se află la studii în România de minim 6 luni. Ce înseamnă pentru o persoană domiciliu sau reşedinţă în România: locuieşte în mod obişnuit cel puţin 185 de zile din fiecare an calendaristic la o adresă din România datorită unor legături personale sau profesionale ori altor legături strânse cu adresa respectivă; revine periodic la o adresă din România datorită unor legături personale cu adresa respectivă;  locuieşte la o adresă din România pentru îndeplinirea unei activităţi sau misiuni pe o durată determinată, deşi locuieşte alternativ şi în alte locuri diferite, situate în două sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană.

Să fie de bine?
Proiectul de modificare a Codului Rutier postat în dezbatere publică aduce o modificare importantă, raportându-se la noua legislaţie penală. Mai exact, în situaţia în care, în urma unei hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare a fost dispusă anularea permisului de conducere, dar odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod Penal (de la 1 februarie 2014) fapta penală în baza căreia s-a dispus anularea nu mai este prevăzută, titularul permisului anulat poate obţine o hotărâre de constatare în baza căreia se va putea înscrie la examenul pentru obţinerea unui nou permis. “Reglementarea situaţiei în care măsura anulării a fost dispusă în baza hotărârii judecătoreşti definitive de condamnare pentru o faptă care nu mai este prevăzută de legea penală, potrivit art. 4 din Codul penal, în sensul că titularul permisului de conducere anulat se poate prezenta de îndată la examen pentru obţinerea unui nou permis de conducere. Pe de altă parte, “în situaţia în care anularea permisului de conducere nu a fost dispusă până la depunerea cererii de restituire de către titularul permisului de conducere, condamnat definitiv pentru o infracţiune care a fost dezincriminată în conditiile art. 4 din Codul penal, şeful serviciului rutier competent dispune restituirea acestuia, în baza documentului care atestă o astfel de situaţie”, fără a mai susţine examen şi cu prezentarea documentului care atestă o astfel de situaţie.

Când mai poţi rămâne fără permis potrivit noilor modificări
În noua formă pregătită de Executiv, şoferii care au provocat un accident cu victime, chiar dacă primesc amendă şi nu condamnare cu închisoare, ar urma să rămână fără permis, prin anularea acestuia. Noua formă stabileşte drept condiţie de anulare a permisului de conducere situaţia următoare: “titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă la pedeapsa închisorii sau amenzii ori când instanţa a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pentru o infracţiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârşită ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie”. Forma actuală, aflată acum în vigoare, este mai puţin specifică: “titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecatorească rămasă definitivă pentru o infracţiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătamarea corporală a unei persoane, săvârşită ca urmare a nerespectarii regulilor de circulaţie”.

Modificări în recoltarea probelor biologice
Altă modificare foarte importantă se referă la recoltarea probelor biologice. Mai exact, proiectul propune completarea listei instituţiilor medicale unde se recoltează probele biologice cu două categorii: unităţi de asistenţă medicală autorizată- ambulanţe ori autospeciale cu această funcţie aparţinând Serviciului mobil de urgenţă- pentru obţinerea mai fidelă şi mai rapidă a rezultatelor atunci când situaţia o impune. Cu menţiunea, potrivit proiectului, că “recoltarea mostrelor biologice se face numai în prezenţa unui poliţist rutier”.  “

Amânări repetate de modificare a Legislaţiei Rutiere
În ultima variantă a proiectului Stroe-Ponta a mai apărut o clasă de sancţiuni: clasa a VII-a (de la 121 la 200 puncte amendă) după criteriile căreia vor fi sancţionate persoanele juridice. Dacă va trece în forma actuală şi de Parlament, cea mai aspră sancţiune care îi va viza direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat. Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii riscă amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului pe o perioadă de un an.

Propunere controversată legată de alcoolemie
Cea mai controversată propunere din proiectul de Cod Rutier a fost cea legată de faptul că şoferii se pot urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. Astfel, potrivit proiectului, “se interzice conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană aflată sub influenţa substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora sau sub influenţa băuturilor alcoolice cu o îmbibaţie alcoolică de peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,20 g/l alcool pur în sânge”, se arată în proiect.

Proba practică a examenului auto, filmată
Pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului de conducere, modul de desfăşurare a probei teoretice se va înregistra video, iar în cazul probei practice atât video, cât şi audio. Înregistrarea se va stoca pentru 6 luni la serviciul public comunitar regim permise de conducere care organizează, de altfel, examenul.

×
Subiecte în articol: noul cod rutier