x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cum a ajuns “Shopping-ul de sănătate", o afacere de miliarde de euro

Cum a ajuns “Shopping-ul de sănătate", o afacere de miliarde de euro

de Istvan Deak    |    10 Oct 2014   •   15:47
Cum a ajuns “Shopping-ul de sănătate", o afacere de miliarde de euro

Circa trei milioane de pacienti aleg anual sa se trateze in strainatate; cifra de afaceri asteptata pentru 2012 a fost de 100 de miliarde de dolari (in crestere, comparativ cu 2010, cand a fost de 79 de miliarde), iar pentru 2015 analistii de la firma KPMG o estimeaza chiar la 130 de miliarde.
In mod traditional, fluxurile "migratorii" de pacienti sunt cam clar impartite: Mexicul este destinatia pacientilor americani; Thailanda, India sau Malaiezia sunt destinatiile preferate de asiatici; Ungaria si vecinii sai, printre care si Romania, sfideaza concurenta cu tratamente dentare la preturi imbatabile, fiind destinatii clasice ale celor care sunt in cautare de interventii mai ieftine si de multe ori chiar mai rapide decat in tarile lor de origine.
Multi cetateni rusi instariti merg la tratamente in Germania, asa cum o fac si cetatenii din tarile Golfului, de exemplu. Africanii mai banosi vin in Franta pentru asta, in timp ce rezidentii Americii Latine se duc la Miami, noteaza agentia franceza de stiri.

Un site pentru potentialii clienti

De maniera generala, "turismul medical nu este global, este regional", afirma Keith Pollard, care este administratorul unui site Internet extrem de util celor interesati de turismul medical: Treatment Abroad. France Presse adauga insa ca un numar din ce in ce mai mare de tari si chiar de spitale vor sa creada ca este mondial, implicandu-se in poveste.

Shopping si vizite la muzeu incluse

Guvernul turc, de exemplu, vrea sa fie unul dintre actorii unei piete unde clinicile si spitalele particulare sa fie vioara intai, afirma Emin Cakmak, directorul Comitetului turc pentru Turismul Medical. Ankara a lansat un program de demolare a spitalelor vechi, pentru a le inlocui cu centre noi, destinate in special strainilor. Cei mai asteptati sunt clientii arabi si din tarile Golfului, caci la ei sunt si cei mai multi bani. Acelasi lucru isi propune si Dubaiul, care vrea sa atraga clientela din tarile vecine. "Dubaiul era in mod traditional o tara care trimitea pacienti afara, dar acum este invers, vrea sa atraga pacienti", remarca si Enric Mayolas, care conduce Barcelona Centro Medico, structura insarcinata cu atragerea pacientilor straini intr-un numar de 20 de spitale din capitala catalana.

Christian Ott-Sessay, reprezentant al grupului spitalicesc Vivantes, recunoaste ca nu e usor, concurenta este dura. "Dar piata este atat de bogata, incat e loc pentru toata lumea", vrea el sa creada. Vivantes este pe cale de a-si echipa mai multe dintre clinicile berlineze cu camere care sa beneficieze de personal hotelier. Orasul Berlin a instituit, in paralel, o linie de urgente speciala pentru bolnavii din strainatate si mai ales pentru familiile lor, pentru care pot fi organizate la repezeala niste programe de shopping sau o vizita la muzee.

Ce proteste? Lumea vine si pentru Acropole!

Si la Atena, centrul spitalicesc privat Hygeia Group mizeaza pe turism ca argument de vanzare. "Oamenii vor veni din Asia, pentru ca or sa vrea sa vada si Acropolele", este de parere George Soras, reprezentant al departamentului comercial al Hygeria. El se lauda cu preturi pentru chirurgia estetica sau montarea de proteze ortopedice cu 70% mai mici decat in restul UE sau in SUA. Bine, si ce ne facem cu imaginile cu Atena in flacari, oameni insangerati si violente, care s-au tot perindat in ultimul timp pe ecrane? George Soras este acolo, sa ne linisteasca: "N-avem noi nici o treaba cu asta".

"Mda, toata lumea spune numai lucruri bune, dar o sa vedem ce va fi pana la urma", afirma, mai prudent, Enric Mayolas, din Barcelona. Si asta, cu atat mai mult cu cat unii dintre actorii din domeniu inchid ochii cu prea mare usurinta la un numar mare de riscuri si probleme.

Complicatii, probleme etice, confidentialitatea datelor, sunt tot atatea teme de luat in consideratie, spune si Sanjiv Malik. "Ingrijirea post-operatorie este insuficienta", explica, la randul sau, Pollard.

Ce spune site-ul Treatment Abroad despre Romania

Pentru pacientii care se intereseaza de turismul medical la noi in tara, site-ul Treatment Abroad vine cu detalii despre domeniile medicale care sunt atractive pentru ei, sustinand ca prin calatoria in Romania se pot economisi sume importante de bani, atunci cand pacientii au nevoie de chirurgie estetica, tratamente stomatologice, inseminare in vitro, chirurgia obezitatii sau tratamente pentru pierderea din greutate. Multi dintre cei care ofera servicii de acest gen se vor ocupa si de aranjamente pentru transport si cazare, iar oferta companiilor aeriene low-cost este si ea de luat in seama, noteaza site-ul citat.

Cosmetica dentara si implantologia

Potentialilor "turisti medicali" interesati de Romania li se spune ca in domeniul stomatologic este interesanta cosmetica dentara sau este de luat in calcul implantologia. Chirurgia estetica ¬ interventii precum reducerea sau marirea sanilor, facelift-ul, rinoplastia sau liposuctia – este si ea atractiva la noi in tara. La capitolul infertilitate, o paleta intreaga de tratamente, de la inseminare in vitro pana la congelare embrionara, sunt trecute pe lista ofertelor romanesti. Pentru cei interesati de chirurgia oculara, sunt promovate interventiile cu laser la ochi, tratamentele pentru cataracta, glaucom, miopie, astigmatism sau hiperopie. Totodata, este recomandat tratamentul balneologic in Romania, fiind enumerate diversele oferte in acest sens, de la thalassoterapie, termoterapie, tratamente cu namol, hidroterapie, electroterapie, hidromasaj pana la diatermie.

Potrivit estimarilor, incasarile Romaniei din turismul medical ar putea ajunge la 500 de milioane euro pe an incepand din 2015.
 

×