Primul autoturism produs sub marca Dacia ieşea de pe liniile de fabricaţie ale uzinei construite la Mioveni, în judeţul Argeş, în urmă cu 45 de ani, pe 20 august 1968, informează agerpres.ro.
"Pentru noi este un motiv de mândrie că sărbătorim 45 de ani de când vehiculele fabricate în uzinele de la Mioveni străbat şoselele lumii în lung şi în larg. Aceasta istorie marcată de multe momente de cotitură, dar şi de succese, este rezultatul uneia dintre cele mai lungi şi mai solide colaborări dintre doi constructori auto - Renault şi Dacia. Este o aniversare a Dacia, dar în egală măsură şi a Renault, a tuturor celor care cred în marca noastră: angajaţi, clienţi, parteneri, furnizori", se arată într-un comunicat transmis luni de Direcţia Comunicare Dacia.
Construcţia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni a început în 1966, având la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcţia uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an şi jumătate.
La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 staţii de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august a fost testat primul motopropulsor.
Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când s-a început producţia modelului Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 şi până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uşoară modificare estetică la partea frontală.
După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa R12, fiind prezentată la saloane auto de la Bucureşti şi Paris.
Între 1970 şi 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, iar în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2 000 de exemplare, până în 1982).
După expirarea licenţei Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 şi 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul - Dacia Nova - fără nici o legătură cu modelul iniţial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat şi fabricat integral în România.
În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porţile uzinei a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000. În acelaşi an întreprinderea a obţinut Certificatului de Atestare a Implementării Sistemului Calităţii ISO 9001.
La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societăţii şi Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, având ca principală misiune susţinerea dezvoltării Grupului pe pieţele emergente.
În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 (diesel).
Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piaţa auto europeană.
În 2005, Dacia a fost aleasă maşina anului în Serbia şi Muntenegru şi a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută maşină din Europa Centrală şi de Est, depăşind modele cu tradiţie, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vândut, în 2005, 164.406 maşini la nivel mondial, dintre care 134.887 Dacii Logan, 8.354 Dacii Solenza şi 21.185 vehicule comerciale.
Producţia de automobile a atins un maxim istoric de 172.000 unităţi. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu şi a produs automobilul cu numărul 2.500.000. Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).
Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piaţa occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l "cel mai ieftin model cu şapte locuri care poate fi cumpărat". Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depăşit pragul de 100.000 unităţi, mai exact 128.411 unităţi, iar producţia totală a trecut de 200.000 unităţi. În câteva ţări, cum ar fi Rusia şi Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.
La Salonul Auto de la Bucureşti din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up.
A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) şi a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172.886 unităţi, iar vânzările totale la 257.854 unităţi. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero.
Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012.
În martie 2013, Dacia şi-a completat oferta şi a prezentat noul Logan MCV, un break spaţios, precum şi seria limitată Duster Aventure, un model 4X4.