x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Mafia cărnii stricate: 10 persoane, reţinute de procurorii DIICOT. Şeful DSV Cluj este acuzat de favorizarea infractorului

Mafia cărnii stricate: 10 persoane, reţinute de procurorii DIICOT. Şeful DSV Cluj este acuzat de favorizarea infractorului

13 Mar 2014   •   09:36
Mafia cărnii stricate: 10 persoane, reţinute de procurorii DIICOT. Şeful DSV Cluj este acuzat de favorizarea infractorului
UPDATE 10:22 - Şeful DSV Cluj, Mircea Lucaciu, este acuzat de procurori de favorizarea infractorului, după ce ar fi anunţat un comerciant să arunce carnea, relatează B1 TV. De asemenea, ANPC demarează controale în supermarketurile din ţară, pentru a afla în ce măsură produsele stricate au ajuns pe rafturi.
----------------------------------------------

Procurorii DIICOT au emis ordonanţe de reţinere de 24 de ore pe numele a zece persoane acuzate în dosarul de evaziune fiscală şi punere în circulaţie de produse din carne alterată, urmând ca acestea să fie duse în instanţă cu propunere de arestare preventivă.

Până în prezent, la sediul central al DIICOT au fost audiate 37 de persoane, însă audierile nu s-au încheiat.

Miercuri, procurori DIICOT împreună cu ofiţeri de poliţie judiciară au efectuat 102 percheziţii domiciliare în 18 judeţe, în cadrul unor acţiuni vizând destructurarea a două grupări formate din 80 de persoane, specializate în infracţiuni de evaziune fiscală, spălare de bani, punere în circulaţie de produse alterate, trafic de influenţă.

Potrivit unui comunicat al DIICOT, membrii grupărilor achiziţionau prin intermediul unor societăţi comerciale din România, în principal, carne şi ouă din state membre UE: Olanda, Polonia, Marea Britanie, Germania fără plata TVA - conform prevederilor legale (operaţiune reală evidenţiată în actele contabile), ulterior marfa fiind vândută către beneficiarul final prin adăugarea TVA.

După achiziţionarea reală a mărfurilor din alte state UE, membrii grupării înregistrau livrări fictive către firme 'fantomă' din alte state comunitare - coordonate de exponenţii palierului extern, neidentificaţi până în prezent.

Marfa din România era livrată scriptic în Bulgaria, Ungaria sau Cipru, pentru neîncărcarea societăţilor româneşti cu TVA de plată, marfa fiind în fapt vândută pe piaţa românească fără înregistrarea în documentele contabile - 'la negru'.

De asemenea, exista suspiciunea că reţeaua achiziţionează marfă din spaţiul intracomunitar fără plata TVA (Olanda, Polonia, Marea Britanie, Germania) direct prin firme 'fantomă' ale reţelei şi o vinde pe piaţa internă 'la negru' la un preţ apropiat de valoarea mărfii cu TVA, însă mult sub preţul pieţei, fapt ce reprezintă concurenţă neloială în raport cu societăţile comerciale ce derulează acelaşi tip de activitate, însă fără încălcarea prevederilor legale.

O altă modalitate de acţiune a reţelei presupunea livrarea de către marii producători de pe piaţa de carne din România, de marfă către societăţi comerciale din ţări comunitare vecine (Bulgaria, Ungaria), de unde marfa se întorcea în România prin societăţi de tip paravan, care ulterior erau abandonate iar produsele, vândute pe piaţa internă fără înregistrarea tranzacţiilor în documentele contabile.

Această modalitate de acţiune presupunea concursul direct al producătorilor autohtoni de carne şi produse de origine animală la activităţile ilicite derulate de gruparea în cauză.

În derularea activităţilor ilegale, membrii reţelei utilizau o serie de firme deţinute în mod direct ori prin interpuşi, asupra cărora decideau când şi cum vor fi implicate în fiecare circuit financiar ilicit, cantităţile şi preţul pe fiecare partidă de marfă tranzacţionată, întocmeau sau dispuneau întocmirea de documente fictive prin care să justifice circulaţia mărfurilor şi ordonau plăţile.

Activităţile ilegale cu privire la care există suspiciunea implicării grupării impun înregistrări de achiziţii/livrări de bunuri ori servicii fictive şi neînregistrarea unor tranzacţii în actele contabile ale societăţilor controlate şi plăţi pentru astfel de operaţiuni, cu scopul de a scoate sume de bani din gestiunea firmelor cu o altă destinaţie decât cea declarată, pentru a diminua baza impozabilă ori pentru a şterge urmele unor tranzacţii frauduloase, vânzări sub preţul de achiziţie, distrugerea unor documente în baza cărora au circulat mărfurile şi altele similare.

De asemenea, există suspiciuni de punere în circulaţie de produse alterate care erau trimise către abatoare pentru a fi procesate şi amestecate cu alte produse, care ulterior au fost puse în consum, respectiv de transmitere a produselor de carne alterate către o firmă de catering aparţinând soţiei unuia dintre membrii grupării pentru a fi preparată şi oferită spre consum.

După declanşarea anchetei DIICOT, inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au oprit de la comercializare 229 tone de carne şi produse din carne şi au aplicat sancţiuni de 71.500 lei operatorilor economici în cadrul unor controale efectuate miercuri.

×