De astăzi, vor intra în vigoare noile modificări ale legislaţiei rutiere, ce aduc, printre altele, amenzi de până la 450 de lei pentru şoferii care nu transportă copiii în scaune speciale sau cu centură.O altă prevedere se referă la posibilitatea recoltării de probe biologice la locul accidentului. Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost modificată şi completată printr-o ordonanţă publicată în Monitorul Oficial din 29 august, aceasta urmând să intre în vigoare astăzi, 28 septembrie.
Revizuirea definiţiei “autovehiculului”, revizuirea în mod corespunzător a situaţiei în care permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D, redefinirea şi detalierea criteriilor care stabilesc regimul juridic al “reşedinţei normale”, criteriile după care se eliberează în ţara noastră permisele de conducere, schimbări privind recoltarea probelor biologice, modificări privind obţinerea unui nou permis de conducere în cazul în care fapta este raportată la noul Cod Penal, sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă, iată cele mai importante dintre schimbările care îi aşteaptă pe şoferi.
Ce păţeşti dacă nu transporţi copiii în siguranţă
Una dintre cele mai importante completări aduse legislaţiei rutiere aduce sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă.
Astfel, va fi sancţionată cu trei puncte de penalizare “nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul de se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate”. La asta se adaugă patru sau cinci puncte de amendă, care înseamnă, în bani, 360 sau 450 de lei, ţinând cont că un punct de amendă este 90 de lei în prezent. Amenda se reduce la jumătate dacă este plătită pe loc. Practic, noutatea o reprezintă sancţionarea şoferului care transportă copii fără respectarea regulilor de siguranţă. Aceeaşi sancţiune o vor primi şoferii care transportă copii în vârstă de până la trei ani în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă, cu excepţia celor destinate transportului public de persoane, precum şi a taxiurilor, dacă în acestea din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă. “Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălţime de până la 150 cm, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă”, mai prevede noul act normativ. Mai mult, şoferii autovehicule având locuri prevăzute prin construcţie cu centuri de siguranţă trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaţia legală de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice. “E bine de înţeles că aceste modificări reprezintă o armonizare a Legislaţiei Rutiere la Directivele europene. Regulile (n.r.- trasportul copiilor şi centura de siguranţă) existau şi până acum, însă nu exista posibilitatea de a sancţiona direct şoferul autovehicului”, a precizat, comisarul şef Florin Brăcea, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere pentru Jurnalul Naţional.
Probele biologice, recoltate şi la locul accidentului, de personalul de la SMURD sau Ambulanţă
Noua legislaţie rutieră aduce noutăţi şi în ceea ce priveşte locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate şi în ambulanţe având echipaj cu medic ori autospeciale cu această funcţie aparţinând Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD).
“Medicul, asistentul medical sau persoana cu pregătire medicală de specialitate din echipajul ambulanţei sau autospecialei aparţinând SMURD, care intervine la evenimentele în legătura cu traficul rutier, poate recolta probe biologice în măsura în care prin aceasta nu se afectează acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau de prim ajutor, precum şi în situaţia în care persoana implicată într-un accident de circulaţie refuză transportul de urgenţă la o unitate sanitară sau starea sa de sănătate nu impune acest transport”, prevede ordonanţa. Cu menţiunea, potrivit proiectului, că “recoltarea mostrelor biologice se face numai în prezenţa unui poliţist rutier”.
Să fie de bine?
Proiectul de modificare a Codului Rutier postat în dezbatere publică aduce o modificare importantă, raportându-se la noua legislaţie penală. Mai exact, în situaţia în care, în urma unei hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare a fost dispusă anularea permisului de conducere, dar odată cu intrarea în vigoare a Noului Cod Penal (de la 1 februarie 2014) fapta penală în baza căreia s-a dispus anularea nu mai este prevăzută, titularul permisului anulat poate obţine o hotărâre de constatare în baza căreia se va putea înscrie la examenul pentru obţinerea unui nou permis. “Reglementarea situaţiei în care măsura anulării a fost dispusă în baza hotărârii judecătoreşti definitive de condamnare pentru o faptă care nu mai este prevăzută de legea penală, potrivit art. 4 din Codul penal, în sensul că titularul permisului de conducere anulat se poate prezenta de îndată la examen pentru obţinerea unui nou permis de conducere. Pe de altă parte, “în situaţia în care anularea permisului de conducere nu a fost dispusă până la depunerea cererii de restituire de către titularul permisului de conducere, condamnat definitiv pentru o infracţiune care a fost dezincriminată în conditiile art. 4 din Codul penal, şeful serviciului rutier competent dispune restituirea acestuia, în baza documentului care atestă o astfel de situaţie”, fără a mai susţine examen şi cu prezentarea documentului care atestă o astfel de situaţie.
Cum definim “autovehiculul”?
Proiectul de modificare a Codului Rutier revizuieşte definiţia “autovehiculului” în concordanţă cu Directiva 126/2006/CE, făcând precizarea concretă că reprezintă “orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obişnuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum sau pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor”. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere, nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule”, potrivit proiectului. Totodată, este prevăzută definirea “tractorului agricol sau forestier” prin comasarea elementelor vizate de definiţia “tractorului” şi a “tractorului rutier”.
Eliberarea permiselelor de conducere
Una dintre cele mai importante modificări din acest proiect stabileşte criteriile prin care permisele de conducere sunt eliberate în România. Astfel, pentru ca o persoană să poată solicita şi obţine un permis de conducere trebuie să aibă domiciliul sau reşedinţa în România sau să poată dovedi că se află la studii în România de minim 6 luni. Ce înseamnă pentru o persoană domiciliu sau reşedinţă în România: locuieşte în mod obişnuit cel puţin 185 de zile din fiecare an calendaristic la o adresă din România datorită unor legături personale sau profesionale ori altor legături strânse cu adresa respectivă; revine periodic la o adresă din România datorită unor legături personale cu adresa respectivă; locuieşte la o adresă din România pentru îndeplinirea unei activităţi sau misiuni pe o durată determinată, deşi locuieşte alternativ şi în alte locuri diferite, situate în două sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană.
Amânări repetate de modificare a Legislaţiei Rutiere
În ultima variantă a proiectului Stroe-Ponta a mai apărut o clasă de sancţiuni: clasa a VII-a (de la 121 la 200 puncte amendă) după criteriile căreia vor fi sancţionate persoanele juridice. Dacă va trece în forma actuală şi de Parlament, cea mai aspră sancţiune care îi va viza direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat. Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii riscă amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului pe o perioadă de un an.
Propunere controversată legată de alcoolemie
Cea mai controversată propunere din proiectul de Cod Rutier a fost cea legată de faptul că şoferii se pot urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. Astfel, potrivit proiectului, “se interzice conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană aflată sub influenţa substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora sau sub influenţa băuturilor alcoolice cu o îmbibaţie alcoolică de peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,20 g/l alcool pur în sânge”, se arată în proiect.
Proba practică a examenului auto, filmată
Pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului de conducere, modul de desfăşurare a probei teoretice se va înregistra video, iar în cazul probei practice atât video, cât şi audio. Înregistrarea se va stoca pentru 6 luni la serviciul public comunitar regim permise de conducere care organizează, de altfel, examenul.