x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Nereguli găsite la Metrorex în contractele Magistralei 5

0
28 Feb 2020 - 15:54
Nereguli găsite la Metrorex în contractele Magistralei 5

Corpul de Control al Guvernului a identificat o serie de neregului în acordarea și derularea contractelor de realizare a Magistralei 5 a metroului, conform raportului făcut public de Executiv.

Acțiunea de control la Metrorex a vizat perioada 01.01.2011 – 31.08.2018 și a avut ca scop atribuirea și derularea unor contracte de achiziție a unor lucrări la „Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. LOT L1.1. – Secțiunea Râul Doamnei – Hașdeu (Opera)”.

În ceea ce privește derularea procedurii de atribuire a contractului de proiectare și execuție a structurii de rezistența aferentă „Magistralei 5 – Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. LOT L1.1. – Secțiunea Râul Doamnei – Hașdeu (Opera)”, raportul arată că în oferta declarată câștigătoare nu au fost detaliate elementele componente ale valorii cheltuielilor de monitorizare a modului de comportare a lucrărilor executate și a preîntâmpinării unor posibile efecte negative asupra construcțiilor existente, precum și cele ale valorii cheltuielilor cu lucrările aferente organizării de șantier, cu toate că autoritatea contractantă a solicitat în mod expres aceste informații.

O consecință directă a acceptării ofertei în această formă a fost decontarea, pe parcursul derulării contractului, exclusiv „(…) pe baza verificării vizuale a corespondenței dintre planurile din documentații cu situația reală din teren (…)”, a sumei totale de 4.006.595,66 lei (în care este inclusă TVA), aferentă valorii cumulate a lucrărilor pentru obiectul „Organizare de șantier”, fără existența unor referințe cantitative și valorice, pe baza cărora să se certifice stadiul și realitatea lucrărilor.

Entitatea a cărei ofertă a fost declarată câștigătoare nu a respectat obligația prevăzută în documentația de atribuire, de a depune anumite formulare pentru toate categoriile de lucrări și, totodată, informațiile conținute în formularele depuse, odată cu oferta, au fost discordante. Prin unele clarificări transmise de ofertant, urmare a solicitării Metrorex, a fost modificat conținutul propunerii financiare prin prezentarea unor date diferite de cele cuprinse în formularele aferente ofertei inițiale, fără ca aceste modificări să fie datorate unor erori aritmetice sau vicii de formă, așa cum sunt acestea definite în cuprinsul art. 80 din HG nr. 925/2006, forma în vigoare în perioada derulării procedurii de atribuire. În condițiile în care nu au fost respectate, în mod corespunzător, cerințele caietului de sarcini, iar prin răspunsurile prezentate de ofertant a fost modificat conținutul propunerii financiare, oferta a fost admisă deși trebuia considerată neconformă.

Obligația prevăzută în caietul de sarcini, de a înscrie în formularele corespunzătoare ofertei o valoare a resurselor materiale nenominalizate cu o pondere maximă de 20% din valoarea totală a respectivei resurse, nu a fost respectată în situația unui formular aferent structurii de rezistență, precum și în cazul unui formular aferent lucrărilor de epuismente. Această situație s-a menținut și după transmiterea clarificărilor de către ofertant. Astfel, cu toate că oferta nu a respectat cerințele caietului de sarcini, iar clarificările aduse de ofertant nu au fost concludente, comisia de evaluare a calificat oferta ca fiind conformă, cu nerespectarea prevederilor legale.

În ceea ce privește deficiențele constatate în derularea contractului de proiectare și execuție a structurii de rezistența aferentă „Magistralei 5 – Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. LOT L1.1. – Secțiunea Râul Doamnei – Hașdeu (Opera)”, s-au constatat următoarele: contractul încheiat la finalizarea procedurii de atribuire a fost modificat pe parcursul derulării sale, printr-un număr de 6 acte adiționale și 6 instrucțiuni. Ca urmare a acestor modificări valoarea contractului a crescut de la 918.937.999,41 lei la 1.049.496.061,65 lei (cu 14,21%), iar termenul de execuție a contractului a fost prelungit de la data de 14.04.2013 la data de 14.03.2020 (cu aproximativ 7 ani).

Prin încheierea, în anul 2013, a unui act adițional s-a convenit efectuarea unor lucrări suplimentare în valoare de 51.076.575,93 lei, fără TVA, din care valoarea lucrărilor suplimentare de deviere a rețelelor edilitare a fost de 46.261.063,18 lei. Pentru justificarea necesității execuției unor lucrări suplimentare față de cele contractate au fost invocate de către executant, consultant și beneficiar circumstanțe imprevizibile. În această privință Autoritatea de Management POST a stabilit că lucrările suplimentare, în valoare de 37.637.879,40 lei, au fost achiziționate de Metrorex în absența unor astfel de circumstanțe imprevizibile, fiind încălcate prevederile art. 252 lit. j) din OUG nr. 34/2006, forma în vigoare în perioada derulării procedurii de atribuire, fapt ce a determinat aplicarea unei corecții financiare de 100% și decontarea lucrărilor suplimentare în cuantumul menționat anterior din fonduri alocate de la bugetul de stat. Valoarea inițială a lucrărilor de deviere a rețelelor edilitare a fost, în oferta de bază, de 38.327.835,40 lei, ajungând, prin modificări succesive, la valoarea de 128.107.074,56 lei. Propunerea tehnică în baza căreia s-a încheiat contractul nu a fost fundamentată de ofertant pe realitatea existentă în amplasamentul obiectivului de investiție. În această privință, din documentele puse la dispoziția Corpului de Control al Primului Ministru, nu a reieșit faptul că autoritatea contractantă a analizat cauzele care au condus la situația de a fi majorat prețul contractului cu valoarea unor lucrări suplimentare de deviere a rețelelor edilitare și nici că aceasta a procedat la identificarea unor eventuale persoane responsabile, avându-se în considerare dispozițiile art. 24 din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările ulterioare.

Invocând circumstanțele imprevizibile, generate de intrarea în vigoare, la data de 03.04.2011, a prevederilor Ordinului nr. 2689/2010 privind aprobarea Normativului privind proiectarea geotehnică a structurilor de susținere NP 124:2010, s-a procedat la încheierea unui număr de două acte adiționale, prin care a fost suplimentat prețul contractului cu o valoare, fără TVA, de 74.999.512,71 lei. Din această creștere de preț a contractului, valoarea de 30.139.500,17 lei a fost aferentă unor lucrări suplimentare a căror necesitate nu a rezultat din punerea în aplicare a noilor norme și, implicit, nu a fost consecința apariției unor circumstanțe imprevizibile datorate intrării în vigoare a NP 124:2010. Autoritatea contractantă nu a identificat cauzele efective care au condus la majorarea prețului contractului cu valoarea de 30.139.500,17 lei, aferentă unor lucrări de execuție a pereților mulați și, implicit, nu a procedat la identificarea unor eventuale persoane responsabile, avându-se în vedere dispozițiile art. 24 din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările ulterioare. Pe de altă parte, în contextul modificărilor efectuate de contract, în cursul decontării contravalorii lucrărilor de execuție a pereților mulați, a fost achitată executantului o sumă cu 4.972.054,56 lei mai mare decât cea cuvenită.

Metrorex a acordat executantului din alocări de la bugetul de stat, în cursul anului 2011, avansuri în patru tranșe, în sumă totală de 63.000.000 lei. S-a constatat faptul că nu au fost respectate prevederile art. 6 alin. (2) din HG 264/2003, forma în vigoare în perioada respectivă, potrivit cărora, în cazul în care avansul din fonduri publice urma a fi virat în tranșe, acordarea unei noi tranșe putea fi făcută doar în condițiile în care avansul acordat anterior ar fi fost justificat integral sau recuperat din sumele datorate. În condițiile în care suma de 62.930.332,87 lei din valoarea totală a avansului acordat de Metrorex nu a fost folosită conform destinației prevăzute, autoritatea contractantă nu a calculat și nu a perceput dobânzi şi penalități de întârziere aferente perioadei în care resursele financiare au fost imobilizate, nerespectând obligația prevăzută la art. 7 alin. (2) din HG 264/2003, forma în vigoare în perioada respectivă.

Din analiza documentelor puse la dispoziția CCPM a reieșit faptul că au existat mai multe litigii aflate pe rolul instanțelor judecătorești, în care executantul a formulat pretenții, reprezentând contravaloarea unor lucrări suplimentare, penalități de întârziere sau daune interese. Instanțele au obligat Metrorex la plata sumelor suplimentare și a celor reprezentând daune interese către executant, în cuantum de 188.339.680,03 lei, precum și la plata sumelor în valoare de 29.022.146,07 lei, reprezentând debite restante și de 1.082.316,19 lei, reprezentând penalități de întârziere. Din informațiile și documentele puse la dispoziția CCPM nu a reieșit dacă, în cadrul Metrorex, au fost analizate motivele pe care s-au întemeiat soluțiile instanțelor de judecată, în cazul stabilirii de penalități de întârziere sau daune interese, în scopul identificării eventualelor persoane responsabile de întârzierea plăților sau de întârzierea în executare a contractului, pe care s-au întemeiat pretențiile executantului.

Raportul de control a fost finalizat la data de 20.12.2019 și transmis către: Prim-ministru (spre informare), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (spre informare), Societatea METROREX SA, Departamentul pentru lupta antifraudă (spre informare și valorificare) și Curtea de Conturi a României (spre informare și valorificare).

(sursa: Mediafax)

Citeşte mai multe despre:   magistrala 5,   metrorex,   metrou drumul taberei

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

PPUSL depune, mâine, listele de semnături pentru alegerile parlamentare

PPUSL depune, mâine, listele de semnături pentru alegerile parlamentare
Partidul Puterii Umaniste (Social-Liberal) va depune, mâine, la sediul BEC, listele cu semnături pentru candidaturi la alegerile parlamentare, Într-un comunicat de presă, conducerea umaniștilor arată că, până lu...

Gabriela Firea: Liberalii și-au pus pe liste prietenii și țuțerii

Gabriela Firea: Liberalii și-au pus pe liste prietenii și țuțerii
Primarul încă în exercițiu al Capitalei, Gabriela Firea, acuză haosul generat de deciziile contradictorii ale Comitetului pentru Situații de Urgență al Capitalei, care au bulversat milioane de...

Haos: SUA își lasă aliații pe mâna dușmanilor

Haos: SUA își lasă aliații pe mâna dușmanilor
Pe fondul divizărilor fără precedent din societatea americană, ultimele zile ale celei mai haotice și pătimașe campanii electorale prezidențiale din istoria SUA au împins la un nivel extrem de periculos riscul...

Florin Iordache, ales în funcția de președinte al Consiliului Legislativ

Florin Iordache, ales în funcția de președinte al Consiliului Legislativ
Galerie Foto Fostul ministru al Justiției, deputatul Florin Iordache, a fost ales, ieri, prin vot secret, în cadrul ședinei online a celor două camere ale Parlamentului, în funcția de președinte al Consiliului Legislativ....

Scapă de fantomele trecutului? Orașul canadian „Azbest” își va schimba numele

Scapă de fantomele trecutului? Orașul canadian „Azbest” își va schimba numele
Micul oraş canadian Asbestos, situat în provincia Quebec, a decis că are nevoie de un alt nume şi să renunţe la actuala denumire, care înseamnă „azbest” în limba engleză, notează BBC. Oraşul aflat la...

Cu masca pe față, Papa Francisc s-a rugat pentru victimele pandemiei

Cu masca pe față, Papa Francisc s-a rugat pentru victimele pandemiei
Papa Francisc a apărut marți pentru prima dată la slujbă, purtând mască de protecție. El s-a rugat în cadrul Întâlnirii pentru pace între religii pentru victimele războaielor și pandemiei. Cu mască...

26 de cadre medicale de la Spitalul Elias au COVID-19!

26 de cadre medicale de la Spitalul Elias au COVID-19!
Un număr de 26 de angajați ai Spitalului Universitar de Urgență Elias din Capitală au fost confirmați cu COVID-19. Internările în secția de Neurologie au fost suspendate, iar activitatea secțiilor chirurgicale...

Armenia şi Azerbaidjan se duc să se plângă și în SUA

Armenia şi Azerbaidjan se duc să se plângă și în SUA
Miniştrii de Externe din Armenia şi Azerbaidjan au anunţat, marţi, că vor avea întrevederi separate cu secretarul de Stat american, Mike Pompeo, în contextul confruntărilor militare din regiunea separatistă...

PNL: „Servitorul de încredere al lui Dragnea, pus paznic asupra legislației României!”

PNL: „Servitorul de încredere al lui Dragnea, pus paznic asupra legislației României!”
PNL consideră că PSD reușește să compromită, prin toxicitatea alegerii lui Florin Iordache, o nouă instituție a statului român, Consiliul Legislativ. „Nu există sfidare mai mare decât aceea de a-l pune...

PSD și-a stabilit candidații pentru o parte din județe. Foști miniștri deschid listele

PSD și-a stabilit candidații pentru o parte din județe. Foști miniștri deschid listele
Social-democrații și-au stabilit o parte din candidații la alegerile parlamentare, liste din Bihor, Bistrița, Hunedoara fiind deschise de foști miniștri PSD. La Timiș deschide lista pentru Camera Deputaților...

Revenire cu cântec: Ion Mocioalcă este locul întâi pe lista PSD pentru Senat, în Caraș-Severin

Revenire cu cântec: Ion Mocioalcă este locul întâi pe lista PSD pentru Senat, în Caraș-Severin
Fostul secretar general al Pro România, Ion Mocioalcă, a revenit marți în PSD, partid din care a demisionat în 2018, și a fost validat de pe locul întâi pe lista pentru Senat, din...

USR pierde prima poziție la Bistrița, în favoarea PLUS

USR pierde prima poziție la Bistrița, în favoarea PLUS
Lorand Toth, președintele USR Bistrița-Năsăud, care fusese anunțat, săptămâna trecută, primul pe lista de candiudați ai Alianței USR-PLUS pentru Camera Deputaților, a pierdut această poziţie în urma unei...

Ministerul Sănătății anunță peste 100 paturi noi ATI pentru București. Spitalul Clinic de Urgență Floreasca și Spitalul Clinic de Urgență Sf. Ioan, desemnate spitale suport COVID

Ministerul Sănătății anunță peste 100 paturi noi ATI pentru București. Spitalul Clinic de Urgență Floreasca și Spitalul Clinic de Urgență Sf. Ioan, desemnate spitale suport COVID
Numărul paturilor de terapie intensivă din unitățile sanitare de la nivelul municipiului București destinat pacienților cu COVID -19 va fi suplimentat cu peste 100 paturi ATI, în urma unei evaluări realizate în...

Studente premiate la UPB

Studente premiate la UPB
Universitatea Politehnica din București a găzduit, ieri, festivitatea de înmânare a diplomelor la „Concursul de idei WEDO pentru încurajarea economiei circulare”, etapa „Studente”. Locul I (4.000 de lei) a...

Metrorex anunță o serie de măsuri ce vor fi aplicate pentru prevenirea supraaglomerărilor

Metrorex anunță o serie de măsuri ce vor fi aplicate pentru prevenirea supraaglomerărilor
Metrorex anunță o serie de măsuri ce vor fi aplicate, începând de marți, 20 octombrie, pentru prevenirea supraaglomerărilor, în vederea limitării riscului de răspândire a infecției cu noul coronavirus, potriv...
Serviciul de email marketing furnizat de