x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Pe cine a băgat Cîțu în față la vaccinare

Pe cine a băgat Cîțu în față la vaccinare

de Monica Cosac    |    01 Feb 2021   •   07:10
Pe cine a băgat Cîțu în față la vaccinare

Campania de vaccinare anti-COVID, prin care statul român ar fi trebuit să ofere prioritate la imunizare persoanelor în vârstă, celor vulnerabile și celor care se află în imposibilitatea de a păstra distanțarea socială, s-a transformat într-un teren de joacă pentru guvernanți, în care regulile sunt schimbate în timpul jocului, după bunul lor plac. Mai mult, recomandările de la nivelul Organizației Mondiale a Sănătății și al Uniunii Europene privind prioritizarea categoriilor sociale pentru vaccinare au fost interpretate românește. Astfel, oamenii care au intrat primii în contact cu cei infectați cu SARS-CoV-2, inclusiv cu noile mutații ale virusului, au fost lăsați la urmă, în vreme ce bugetarii unor instituții precum Curtea de Conturi sau Consiliul Concurenței au fost catalogați drept „personal-cheie” și au fost băgați în față.

 

 

 

 

Nu am fost introduși nici măcar în etapa a doua, așa că trebuie să mai așteptăm câteva luni. De ce? Noi devenim, la rândul nostru, vectori de transmitere a virusului... zburăm în Anglia. Gândiți-vă că stăm atâtea ore în avion și noi am fost primii care am intrat în contact cu acești pasageri bolnavi, de la începutul pandemiei”.

Cezar Osiceanu, pilot TAROM

 

Cel mai vechi angajat pilot al companiei TAROM, Cezar Osiceanu, consideră că este „o eroare fantastic de mare faptul că noi nu am fost introduși din primul moment în această schemă”, așa cum au procedat alte state, și, mai mult, au fost „uitați” și în etapa a doua. Potrivit acestuia, piloții și stewardesele sunt primii care intră în contact cu oamenii infectați cu astfel de virusuri de import, înainte ca aceștia să ajungă la doctor, și ar fi trebuit să aibă prioritate la imunizare.

„Ca pilot profesionist cu o activitate de peste 40 de ani, pot să spun că personalul navigant aeronautic civil ar fi trebuit să fie introdus în prima etapă, chiar înaintea medicilor. De ce spun asta? Pentru că, până să ajungă un pacient să fie declarat bolnav de Covid, el vine în contact cu stewardesele, cu ceilalți pasageri, iar noi, piloții, ne infectăm și noi cu aceeași ocazie. Procedurile de identificare a bolilor, în ceea ce privește latura aeronavigantă, au venit mult timp după ce s-a declarat pandemia”, a spus, pentru Jurnalul, Cezar Osiceanu, precizând că încă de atunci a luat contact, fără să știe, cu doi colegi care au fost infectați.

 

„Comițiile și comitetele au uitat de noi”

„Noi am zburat în zonele declarate galbene, roșii, noi am adus persoane care au fost declarate la intrarea în țară ca fiind infectate. În toate aceste măsuri care au fost luate de diverse persoane și personalități din domeniu – comiții și comitete, cum spune Caragiale – au uitat de noi. Noi nu suntem considerați esențiali, iar aceste comitete și comiții nu ne-au introdus, dacă nu în linia întâi, măcar în linia a doua. Or, uitați-vă că pe lângă noi toate statele au impus obligația: dacă ești vaccinat, intri, dacă nu - nu! Prima grijă a companiilor serioase a fost să asigure personalul navigant. Adică să li se facă fie teste, fie vaccinările în prima linie. Chiar Organizația Mondială a Sănătății a cerut ca personalul de aviație civilă să fie primul vaccinat. Este o cerință trimisă către toate guvernele, dar pe care, bineînțeles, Guvernul României nu a luat-o în considerare. China, de exemplu, a vaccinat obligatoriu absolut tot ce înseamnă personal aeronautic civil, de la director de companie, până la ultimul magazioner”.

 

7 ore și 30 de minute durează un zbor dus-întors pe cursele Madrid, Barcelona sau Londra.

 

Pe barje, se ia virusul „când bagă degetul în apă”?

Supărarea pilotului TAROM este cu atât mai mare cu cât în categoriile care au fost introduse prin Hotărâre de Guvern în etapa a doua de vaccinare se regăsește personalul navigant român maritim și fluvial. Practic, cei care transportă mărfuri pe Dunăre, de exemplu, cu barje, șlepuri și mahone sunt considerați „personal-cheie”. „Cel de pe barje vine în contact cu virusurile când bagă degetul în apă?”, se întreabă, retoric, Osiceanu.

Tot esențiali au fost considerați și cei care își desfășoară activitatea pe platforme marine (eoliene, gaz, petrol) precum și cei de pe unități mobile de foraj marin (nave tip FPSO și nave tip FSU), chiar dacă sunt izolați pe o perioadă destul de mare pe aceste platforme.

 

Șoferii de autocare, ignorați

În schimb, șoferii de autocare, microbuze, care intră tot timpul în contact cu călătorii, au fost ignorați de decidenți. „Am cerut Ministerului Transporturilor să găsească soluții, astfel încât să ne vaccinăm și noi în etapa a doua, pentru că suntem peste o jumătate de milion de persoane care intrăm în contact direct cu cei care călătoresc: șoferi de taxi, șoferi de autocar și microbuz, instructori auto, cei de la service-urile auto, feroviarii. Am cerut de două săptămâni un răspuns ministerului, dar nu ni s-a dat niciun răspuns”, a declarat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Patronatul transportatorilor rutieri nu a cerut vaccinarea doar pentru propriii membri, ci și-au unit forțele cu feroviarii, care sunt în aceeași situație.

 

Angajații Curții de Conturi a României și ai camerelor de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti, personalul din cadrul aparatului central și local al Consiliului Concurenței și personalul din Administrația Națională de Meteorologie se numără printre bugetarii pe care Guvernul Cîțu îi consideră „esențiali”.

 

În haosul creat de schimbările repetate în strategia de vaccinare, ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, a anunțat sâmbătă că toate locurile noi care vor apărea în platforma de programare, în februarie, vor fi rezervate pentru persoanele peste 65 de ani, bolnavii cronici, cei cu handicap, respectiv cei care îi îngrijesc și locuiesc cu ei. Mulți dintre aceștia nu au reușit să se programeze până acum.

 

Scandalul centrelor cu circuit închis

Săptămâna trecută, Vlad Voiculescu a trimis controale și a anunțat că va închide centrele de vaccinare cu circuit închis, pe motiv că o treime dintre cei imunizați s-au vaccinat peste rând, însă coordonatorul campaniei de vaccinare, medicul militar Valeriu Gheorghiță, a explicat că din cele 583 de centre active, la nivel național, 269 sunt centrele din spitalele, în care se face rapelul celor din prima etapă, 60 aparțin Ministerului Apărării, iar 42, Ministerului de Interne.  

 

UE a identificat și a dat câteva exemple de grupuri prioritare de populații care ar trebui avute în vedere să aibă acces cu prioritate la vaccinuri. Acestea sunt (în ordine aleatorie):

  • personalul medico-sanitar și din unitățile de îngrijire pe termen lung
  • persoanele de peste 60 de ani
  • persoanele a căror stare de sănătate reprezintă un risc deosebit
  • lucrătorii esențiali
  • persoanele care sunt în incapacitate de a practica distanțarea socială
  • grupurile socio-economice mai dezavantajate.
×